Oljelekasje og støtdempere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JLmorten
Bil: Saab 93 Vector 1.8t 2005mod

Oljelekasje og støtdempere

Legg inn av JLmorten » 31 mar 2012, 11:54

Saab 93 (II) 05 mod, 1,8T vector

Den lekker/svetter en del olje i område rund servo/viftereimene. passasjer siden av bilen. det er nedre delen av motoren oljesølet er synlig, reimhjul,reimer osv er tilgriset med olje.
Er jo ikke bra og få for mye olje på reimene,så dette er det som bekymrer meg mest. er ikke noe problem med oljeforbruket, Den lekker slik at det kommer noen dråper på bakken under den inn i mellom, men ikke mange dråpene.
Noen som vet om noen svake pungt i dette området som kan lekke? Pakkning inn til blokka, simmer ring på vev......??

Så til støtdempere, bilen er kjørt 93 000. og støtdemperne er orginale. Noen som vet hvor lenge de pleier vare sån ca?
har skiftet frontfjørene på bilen pga de var knekte, byttet de med en gang jeg kjøpte bilen, selger var ikke klar over dette.
Knekte fjører senker jo bilen bittelitt, var kun knekt av øvertse ringene framme. Og senka biler er ikke bra for orginaldempere.
Har i dag hat av og bytta fjærbeinslager på nytt (pga ulyd jeg prøver finne ut av) og kan ikke kjenne at demperne er defekte, men de var overaskende myke og trykke sammen. Med kun kroppsvekten og en arm så trykket jeg demperen i bunn på ca 1-1,5sek. Demperen kommer opp igjen av seg selv. Men aldri vært borti så myke dempere før...... :?: :?:

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Klæbu

Re: Oljelekasje og støtdempere

Legg inn av aero01 » 31 mar 2012, 12:46

Ikke uvanlig at stødemperne lager ulyd på bilene der. Hardu skiftet fjærbeinslagrene tidligere og det ikke ble bra ville jeg satt en knapp på de.

JLmorten
Bil: Saab 93 Vector 1.8t 2005mod

Legg inn av JLmorten » 02 apr 2012, 22:15

aero01 skrev:Ikke uvanlig at stødemperne lager ulyd på bilene der. Hardu skiftet fjærbeinslagrene tidligere og det ikke ble bra ville jeg satt en knapp på de.
Ja fjærbeinslager er byttet. desse ble byttet sammen med fjærene.

Angående oljelekasjen, tatt ein tlf til Saab forhandleren her (Bilpaviljongen Hellestø A/S) og der fikk jeg i svar at simmer ringene rundt reimhjul på vaiv, oljepumpe og strammehjul er svake pungt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 apr 2012, 17:23

Min 04 9-3 Aero lager også ulyd i forstilling, har byttet begge fjerbenslager, fortsatt ulyd. Finner heller ikke slakke i foringer eller kuler/ledd, så jeg skal bytte dempere når våren kommer.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar