Hei. Har et problem med min 9000 1997 mod. som er noe vrien å kjøre før motoren oppnår driftstemperatur, men blir sjelden helt god da heller. Vanskelig å si hvor lenge det har vært slik, men merka det ekstra godt etter at jeg flytta og det ble en del bykjøring.
Det har seg sånn at det er vanskelig å finne rett punkt for clutch/gass slik at det går smidig for seg. Ved igangsetting i 1.gir er det slik at den veldig fort mister turtallet uten å gi gass ved sluring. Tåler ingen motstand og må gi mer gass enn det som er vanlig for å ikke kvele den. I køkjøring f.eks i lave gir blir det veldig kenguruaktig både når jeg slipper og gir på gass uansett hvor forsiktig jeg er med pedalen. Høres også ut som motoren har noe hardere gange til tider. Ikke alltid det er like ille, en sjelden gang kan det fungere greit ved kald/halvvarm motor. Når jeg stopper motoren og starter igjen etter kort tid oppfører den seg gjerne noe bedre, men fortsatt er det noe som mangler for at jeg vil si den er som den skal være.
Har tenkt på om det kan være lambdasonden som er synderen her. Før jeg kjøpte bilen hadde den vært skifta ut til en uorginal, og som jeg har lest her på forumet anbefales det Bosch lambda.
Kan det være at den er dårlig selv om check engine ikke lyser?
Alle ideer til løsninger mottas med stor takk
*Løst* 9000 som rykker og er lei å kjøre i lav fart
Moderator: Moderatorer
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1372
- Sted: Fredrikstad
*Løst* 9000 som rykker og er lei å kjøre i lav fart
Sist redigert av Jon Arne N1372 den 29 nov 2011, 16:48, redigert 1 gang totalt.
-'97 Saab 9000 CSE A50, [R.I.P.]
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-
- Navn: Tore SLåttsveen
- Bil: 2004 Saab 9-3 SS
- Sted: Frei (Kristiansund)
Re: 9000 som rykker og er lei å kjøre i lav fart
Hei !
Kan det være tomgangsventilen din som er treg og skulle vært rengjort ?
Hadde tidligere en 9000 2,3i som hadde lignende symptom, som forsvant da jeg renset tomgangsventilen.
Den hengte seg også opp den "andre veien" en gang, og det var kjedeligere.... Fredagsrush i Oslo med tomgang som lå og pulset mellom 2 og 3000 omdreininger....
Uansett, ventilen er enkel å rense. Kjøp forgasserrens på f.eks biltema, to slangeklemmer og ut me'n.. dynk den godt i fogassererrens, blås tørr, gjenta et par ganger, og sett den på plass igjen.... that's it ! Billig, gjort på 5 min, og absolutt verd et forsøk...!
Tore T
Kan det være tomgangsventilen din som er treg og skulle vært rengjort ?
Hadde tidligere en 9000 2,3i som hadde lignende symptom, som forsvant da jeg renset tomgangsventilen.
Den hengte seg også opp den "andre veien" en gang, og det var kjedeligere.... Fredagsrush i Oslo med tomgang som lå og pulset mellom 2 og 3000 omdreininger....
Uansett, ventilen er enkel å rense. Kjøp forgasserrens på f.eks biltema, to slangeklemmer og ut me'n.. dynk den godt i fogassererrens, blås tørr, gjenta et par ganger, og sett den på plass igjen.... that's it ! Billig, gjort på 5 min, og absolutt verd et forsøk...!
Tore T
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
Ja, det er ikke umulig. Er vel et par år siden jeg hadde den av og rengjorde den sist, så den kan nok trenge en rens. Var nylig på verksted og fikk kobla på diagnoseutstyr, ingen feilkoder og alt så greit ut der. Så da skal jeg ta ut og rense tomgangsmotoren imorgen og se om problemet blir løst. Takk for tipset Tore!
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
Har omsider fått rengjort tomgangsventilen med forgasserrens og trykkluft, og resultatet ble som natt og dag. Kenguruoppførselen er vekk, og bilen ble grei å kjøre igjen. Bensinforbruket er nok også der det skal være. Snitt på 0,68 målt på 80 mil i helgen.
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-
- Grunnladetrykk
- Bil: saab 9000cse 1996
Re: *Løst* 9000 som rykker og er lei å kjøre i lav fart
Hei, har samme problemet med min, lurer da på hvor denne tomgangsregulatoren sitter?