Bare varmluft fra klimaanlegg på SAAB 9000
Moderator: Moderatorer
Bare varmluft fra klimaanlegg på SAAB 9000
Heisann
Skiftet luftfilter på min SAAB 9000CSE i dag. Etter skiftet så fungerer plutselig ikke klimaanlegget lenger. De to tingene henger ikke nødvendigvis sammen (sant å si kan jeg ikke helt se hvordan de *skulle* henge sammen...), men det er nå litt snodig allikevel. Før skiftet fungerte klimaanlegget forsåvidt ganske dårlig: lufta som kom ut var ikke direkte kald, men "temperert". Etterfylte gass på anlegget for et års tid tiden, og det ble noe bedre, for deretter å bli dårligere igjen. Etter filter-byttet kommer det imidlertid skikkelig varm luft ut av dysene, selv om jeg stiller den inn på 17 grader eller "LOW". Er det kompressoren som har tatt kvelden, tro? Burde det ikke da ha kommet ut luft med samme temp som utelufta, og ikke luft som er tydelig oppvarmet?
Vet ikke om det har noen betydning for saken, men da jeg monterte filteret første gang, klarte jeg å montere det feil vei Bilen ville da ikke starte, pga. at filteret jo er helt tett i den ene enden. Da jeg dro rundt startmotoren hørtes det en slags dur i dash-bordet, omtrent der hvor panelet til klimaanlegget er (tror jeg da, vanskelig å si sikkert i ettertid), omtrent som et relè som står og veksler med høy frekvens.
Har sjekket de sikringer som har med ACC å gjøre (2 stykk), og disse er OK.
Noen som har en idè om hva dette kan være? Skal kjøre 50 mil på mandag, med 3 unger i alderen 2 til 9 år i baksetet, så det hadde jo vært greit med klimaanlegg
Bilen er forøvrig en SAAB 9000CSE 2.3 Turbo 1996-modell
Skiftet luftfilter på min SAAB 9000CSE i dag. Etter skiftet så fungerer plutselig ikke klimaanlegget lenger. De to tingene henger ikke nødvendigvis sammen (sant å si kan jeg ikke helt se hvordan de *skulle* henge sammen...), men det er nå litt snodig allikevel. Før skiftet fungerte klimaanlegget forsåvidt ganske dårlig: lufta som kom ut var ikke direkte kald, men "temperert". Etterfylte gass på anlegget for et års tid tiden, og det ble noe bedre, for deretter å bli dårligere igjen. Etter filter-byttet kommer det imidlertid skikkelig varm luft ut av dysene, selv om jeg stiller den inn på 17 grader eller "LOW". Er det kompressoren som har tatt kvelden, tro? Burde det ikke da ha kommet ut luft med samme temp som utelufta, og ikke luft som er tydelig oppvarmet?
Vet ikke om det har noen betydning for saken, men da jeg monterte filteret første gang, klarte jeg å montere det feil vei Bilen ville da ikke starte, pga. at filteret jo er helt tett i den ene enden. Da jeg dro rundt startmotoren hørtes det en slags dur i dash-bordet, omtrent der hvor panelet til klimaanlegget er (tror jeg da, vanskelig å si sikkert i ettertid), omtrent som et relè som står og veksler med høy frekvens.
Har sjekket de sikringer som har med ACC å gjøre (2 stykk), og disse er OK.
Noen som har en idè om hva dette kan være? Skal kjøre 50 mil på mandag, med 3 unger i alderen 2 til 9 år i baksetet, så det hadde jo vært greit med klimaanlegg
Bilen er forøvrig en SAAB 9000CSE 2.3 Turbo 1996-modell
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bare varmluft fra klimaanlegg på SAAB 9000
Kan være clutchen til klimaanleggpumpen som er gåen, prøv å søk litt så finner du mer info rundt det.
Om det er det som er feilen, er det relativt kostbart, 2-3000 kr å fikse.
En måte å finne utav det på er (tror jeg, basert på gjetting) å ha noen stående å høre på klimaanleggpumpen mens noen er inni bilen å bytter mellom ECON og Auto på klimaanleggpanelet.. bilen må seff være i gang
Da burde man høre om clutchen i pumpen slår inn og pumpen starter å jobbe...
Som sagt, basert på gjetting
En måte å finne utav det på er (tror jeg, basert på gjetting) å ha noen stående å høre på klimaanleggpumpen mens noen er inni bilen å bytter mellom ECON og Auto på klimaanleggpanelet.. bilen må seff være i gang
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Takk skal du ha for tipset. Etter 10 år med SAAB 9000 anser jeg dessverre 2-3000 for å være en forholdsvis rimelig reparasjon (...dog ikke i disse ferietider, kanskje, da er det nok av andre ting å bruke pengene på)Paradigm N558 skrev:Kan være clutchen til klimaanleggpumpen som er gåen, prøv å søk litt så finner du mer info rundt det.
Med klimaanleggpumpen, mener du kompressoren til klimaanlegget? Den som sitter foran motoren og drives av reima?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Stemmer det ^__^
Edit: 10 år med Saab, og ikke medlem her?
What's the holdup?
Edit: 10 år med Saab, og ikke medlem her?
What's the holdup?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
I know: sløvt. Pleide vel å henge på no.teknologi.bil i gamle dager, men kom vel aldri så langt at jeg registrerte meg her, av en eller annen grunn. Fikk nå ut fingern nå da ihvertfallParadigm N558 skrev: Edit: 10 år med Saab, og ikke medlem her?
What's the holdup?
Skal forsøke å få sjekket den clutchen ihvertfall.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Gjør det, og om jeg er helt på bærtur med noe her, så kommer det vel en slengkommentar fra Tor eller Ingvar snart9ppel skrev:I know: sløvt. Pleide vel å henge på no.teknologi.bil i gamle dager, men kom vel aldri så langt at jeg registrerte meg her, av en eller annen grunn. Fikk nå ut fingern nå da ihvertfallParadigm N558 skrev: Edit: 10 år med Saab, og ikke medlem her?
What's the holdup?
Skal forsøke å få sjekket den clutchen ihvertfall.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- Paul N1176
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
høres jo ut som om du har en liten lekasje på klimaanlegget ditt, og er det fritt/for lite gass så vil nok ikke clutchen slå inn uansett..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Jon Arne N1372
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1372
- Sted: Fredrikstad
Dette høres ut som det samme som skjedde med min 9000 i fjor sommer. Der var det spjeldmotoren som var gåen. Den hengte seg plutselig opp på max varme uansett temp-innstilling. Hørte noe tikking fra bak klimapanelet, akkurat som et tannhjul som hoppa over da jeg prøvde å endre temperaturen, og den klarte ikke å dra med seg vaieren til spjeldet som styrer varm/kald-luft. Bytta spjeldmotor og problemet ble løst.
-'97 Saab 9000 CSE A50, [R.I.P.]
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line
Jon Arne N1372 skrev:Dette høres ut som det samme som skjedde med min 9000 i fjor sommer. Der var det spjeldmotoren som var gåen. Den hengte seg plutselig opp på max varme uansett temp-innstilling. Hørte noe tikking fra bak klimapanelet, akkurat som et tannhjul som hoppa over da jeg prøvde å endre temperaturen, og den klarte ikke å dra med seg vaieren til spjeldet som styrer varm/kald-luft. Bytta spjeldmotor og problemet ble løst.
Hm, har vært nede og "feilsøkt" litt nå. Poden satt og byttet mellom AUTO og ECO på klimaanlegget, mens jeg sto framme ved motorrommet og hørte etter inn/utkobling av clutch på kompressoren. Hørte ingen klikkelyder, men av og til startet det noe som hørtes ut som en pumpe eller kraftig vifte der framme (tror ikke det var kjøleviftene til radiatoren) Det var ikke helt konsistent med av/på-slåingen av kompressoren, men jeg gjetter allikevel på at det var den jeg hørte (?).
Satte meg deretter inn i bilen og hørte etter tikke/skurrelyder. Faktisk kommer det av og til noen skurrende lyder der innefra, men ikke hver gang jeg justerer temp. Det vi imidlertid har hørt en del i det siste, og som jeg hørte også i dag, er en tikkelyd som høres ut som tikkingen fra en vekkeklokke. Denne forsvant når jeg justerte tempen opp. Etter å ha justert temp opp til HIGH hørtes det plutselig ut som det skjedde noe med luftstrømmen der inne, og når jeg nå justerte ned til LOW igjen, kom det faktisk kaldluft. Kjørte meg en lang tur for å kjøre motoren varm, for å være sikker på at det ikke var manglende varme derfra som forårsaket den kalde lufta, men joda: den kalde lufta vedvarte, selv om den ikke var så *veldig* kald da (men mye mer behagelig enn hårtørrer-lufta jeg opplevde i går).
Men hvor lenge var Adam i Eva? Justerte opp til HIGH igjen, deretter ned til 17 grader, og der var hårtørreren igjen ja. Etter å ha stoppet bilen og justert litt opp og ned igjen var "kald"lufta tilbake igjen.
Så jeg begynner å tro på at det er den servo-motoren som er gåen hos meg også. Hvor mye koster det å få skiftet noe slikt da? Dette er vel neppe lagervare, og det lokale SAAB-verkstedet får vel neppe tatt det på morran i morgen, men vi skal nedover til vestlandet, og der har de jo også SAAB-verksted, kan jo evt. bestille time hos dem.
En annen ting er jo at den kalde lufta ikke er så veldig kald, burde vel etterfylle kjølevæske på klimaanlegget igjen. Hvem i Trondheim gjør slikt da? Har hørt at feks. SnapDrive (og sikkert også Din Bil) får utført slike oppdrag hos eksterne.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
tror de fleste mekonomen verksted har fyllig av gass til ac...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat