Erfaringer med Hirsch takspoiler(eller kopi) på 9-5 Estate?
Moderator: Moderatorer
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Erfaringer med Hirsch takspoiler(eller kopi) på 9-5 Estate?
Hei!
Er det noen som har noen erfaring med disse takvingene?
Er det noen av kopiene jeg bør passe meg for p.g.a dårlig passform eller kvalitet?
Hvordan går det i maskinvask med denne vingen?
Mvh
Lars-Ove
Er det noen som har noen erfaring med disse takvingene?
Er det noen av kopiene jeg bør passe meg for p.g.a dårlig passform eller kvalitet?
Hvordan går det i maskinvask med denne vingen?
Mvh
Lars-Ove
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Erfaringer med Hirsch takspoiler(eller kopi) på 9-5 Estate?
Hirsch takspoiler til 9-5 estate er det klare førstevalget både når det gjelder passform, utseende og aerodynamikk. I 150 km/t har bilen kun 2 kg løftekraft på bakakselen med Hirsch-vinge. Den leveres ugrunnet og relativt grovt behandlet, og må primes med filler og pusses før lakkering. Limes på med noe som ser ut som sikaflex.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Kontakt:
Helt enig med Trond der, aero takspoileren ser mer hjemmelaget og kjedlig ut, mens hirsch har fått til noe skikkelig.
for å være sikker kunne du jo alltids bare bestille fra hirsch selv, via en saabforhandler da
vet ikke om den klarer maskinvask da jeg har aldri kjørt den i maskin(for brutalt for lakken), men den virker veldig solid, så ved "nyere" vaskehall ser jeg ikke noe problem
for å være sikker kunne du jo alltids bare bestille fra hirsch selv, via en saabforhandler da
vet ikke om den klarer maskinvask da jeg har aldri kjørt den i maskin(for brutalt for lakken), men den virker veldig solid, så ved "nyere" vaskehall ser jeg ikke noe problem
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Bare limes? Det holder?Trond N47 skrev: Limes på med noe som ser ut som sikaflex.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
Sitter som støpt, og om den tåler maskinvask kommer vel kun an på lakkeringsjobben. Bør overlates til proffer.
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- Tore N795
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N795
- Bil: SAAB 9-5 Estate
Hvis jeg husker riktig er den også klargjort for skrufester. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem da jeg har en skadet spoiler liggende. Ellers må jeg si meg enig med resten, den har perfekt passform og ser bedre ut en original spoiler.
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v
1990 900i 16v
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Min er skrudd fast med 2 eller 4 bolter. Må da borre hull i bakluka. Er gummipropp som man tar ut, borrer hull under den.
Hadde personlig ikke stolt på at sikafleks eller liknende ville holdt selv om det kanskje gjør det.
Passformen synes jeg er svært bra, kjøpte min fra Speedparts.
Hadde personlig ikke stolt på at sikafleks eller liknende ville holdt selv om det kanskje gjør det.
Passformen synes jeg er svært bra, kjøpte min fra Speedparts.
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
Lurer også på dette med maskinvask, det er minusgrader nå og vannet fryser i kranene der jeg bruker å vaske bil. Og bilen trenger seg en seriøs vask med tanke på salt og skit.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Er usikker på dette med limet, men min er skrudd fast med 4 bolter, og ville egentlig anbefale det til alle. Uansett lim så vil jeg tro det har et "knekkepunkt" med tanke på alle temperaturer og klima det må igjennom.na_X skrev:Lurer også på dette med maskinvask, det er minusgrader nå og vannet fryser i kranene der jeg bruker å vaske bil. Og bilen trenger seg en seriøs vask med tanke på salt og skit.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Det kommer mye ann på hva slags lim som har blitt brukt. Er limet ment for slikt, så er det mest sannsynlig tatt høyde for at det skal tåle store temperatur variasjoner, vann, dritt og lort, og ikke minst ha stor styrke.
Angående styrken så vet jeg ikke hva sikaflex oppgir, men vanlige superlim har jeg sett ligger på rundt 2-300 kg pr kv.mm(Correct me if i'm wrong).
Sett at overflaten på produktet er behandlet i henhold til de retningslinjer som er gitt fra produsent.
Har selv vært med på forsøk der vi tok masse prøvestaver og limte de sammen med forskjellig overflatebehandling og forskjellige limtyper. Den svakeste slapp på rundt 5-600 kg, mens den sterkeste kom opp i ca 1800 kg. Araldite kom på rundt 1200 kg, om jeg ikke husker feil.
Poenget mitt er bare at om du tar riktig overflatebehandling før du limer, så vil ikke limet slippe.
Vi har noe som heter Adhesjonsbrudd(at limet slipper overflaten), og cohesjonsbrudd(at limet slipper i seg selv. At det sitter igjen lim på begge overflater etter et brudd).
Produsenter av lim designer som oftest limet slik at det ikke skal få cohesjonsbrudd, men adhesjonsbrudd. At limet er sterkere enn materialet det blir limt på. Ta feks trelim. Prøv å lim to flater sammen, og brekk det etter det har tørka. Mest sannsynlig vil det bli adhesjonsbrudd, at materialet gir etter og deler seg før limet gjør det.
Metoder for overflatebehandling kan feks være elektrolysebad(gjelder metaller), fjerne fett(aceton funker som F), kjemiske midler, eller rett og slett vaske det rent.
Ble en del lim-teori, og kanskje off-topic, men håper det kan være nytte for noen ihvertfall.
Som en liten fun-fact så kan jeg si at innen flyindustrien så blir det mer og mer populært å lime hudpanelene på flyene, i stedet for å nagle de fast. Tenk på det neste gang dere skal opp i et fly
EDIT: Regner ned at en spoiler fra stasjonsvogn ikke passer en sedan?
Vet det er mange biltyper der dette går. Feks Volvo 850/V70.
Angående styrken så vet jeg ikke hva sikaflex oppgir, men vanlige superlim har jeg sett ligger på rundt 2-300 kg pr kv.mm(Correct me if i'm wrong).
Sett at overflaten på produktet er behandlet i henhold til de retningslinjer som er gitt fra produsent.
Har selv vært med på forsøk der vi tok masse prøvestaver og limte de sammen med forskjellig overflatebehandling og forskjellige limtyper. Den svakeste slapp på rundt 5-600 kg, mens den sterkeste kom opp i ca 1800 kg. Araldite kom på rundt 1200 kg, om jeg ikke husker feil.
Poenget mitt er bare at om du tar riktig overflatebehandling før du limer, så vil ikke limet slippe.
Vi har noe som heter Adhesjonsbrudd(at limet slipper overflaten), og cohesjonsbrudd(at limet slipper i seg selv. At det sitter igjen lim på begge overflater etter et brudd).
Produsenter av lim designer som oftest limet slik at det ikke skal få cohesjonsbrudd, men adhesjonsbrudd. At limet er sterkere enn materialet det blir limt på. Ta feks trelim. Prøv å lim to flater sammen, og brekk det etter det har tørka. Mest sannsynlig vil det bli adhesjonsbrudd, at materialet gir etter og deler seg før limet gjør det.
Metoder for overflatebehandling kan feks være elektrolysebad(gjelder metaller), fjerne fett(aceton funker som F), kjemiske midler, eller rett og slett vaske det rent.
Ble en del lim-teori, og kanskje off-topic, men håper det kan være nytte for noen ihvertfall.
Som en liten fun-fact så kan jeg si at innen flyindustrien så blir det mer og mer populært å lime hudpanelene på flyene, i stedet for å nagle de fast. Tenk på det neste gang dere skal opp i et fly
EDIT: Regner ned at en spoiler fra stasjonsvogn ikke passer en sedan?
Vet det er mange biltyper der dette går. Feks Volvo 850/V70.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Kontakt:
Der lærte jeg noe nytt i dag også! takk for info'en Aleks_!
Og, ja, det er annen spoiler til sedan enn stasjonsvogn..
Og, ja, det er annen spoiler til sedan enn stasjonsvogn..
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Monterte Hirsch-spoileren på Aero'n for ein månads tid sidan, kan melde om at bakruta driv att omtrent like kjeppt som før. Men bakenden vart finare å sjå til då Eg monterte min med Würth rutelim, skulle visstnok være gode greier. Varma opp overflatene, og lot bilen stå i eit døgn for tørk i oppvarma garasje. Ellers var det med lim i kartongen når eg kjøpte spoiler (kjøpte ifrå PFS), grunnen til at det ikkje vart brukt var at det forsvann mellom kjøpetidspunkt og lakkering, gikk littfor lenge
-
- Grunnladetrykk
Har Hirsch takspoileren selv og er veldig fornøyd. Passer bilen perfekt og har hatt den i maskin med børsteløs og det var ikke noe problem. Den ble festet av Saab forhandler så vet ikke hvordan den er festet.
Sort -04 Saab 9-5 Estate 2.0t Vector
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
Kjørte igjennom maskinvask (gullvask så man fikk med underspyling med det samme) her om dagen på statoil, var så mye salt og dritt på bilen så det var liksom ikke så mye alternativ. Og vingen bak henger da fortsatt på den ihvertfall.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.