Sentrallås og93

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Sentrallås og93

Legg inn av Arnesl N1394 » 30 aug 2007, 19:58

Fikk i dag problemer med sentrallåsen på 93'n min (2000 mod. hvis det er av betydning). Har funka som normalt helt frem til nå, men for et par uker siden så begynte SID'n å si ifra om dårlig batteri i fjernkontrol, så det bytta jeg og alt har gått greit siden..

I dag så var madammen ute på tur, og da hu kom frem til målet etter 15 min kjøring, så fikk hu ikke låst den.. Jeg tok med reservenøkkelen (som også hadde nytt batteri) og da jeg kom frem, fikk jeg lås opp og igjen bilen flere ganger. Så "nå er det i orden" sa jeg, og dro tilbake på jobben, men madammen skulle shoppe.. Da hu skulle reise hjem, så fikk hu ikke låst den opp, jeg måtte ta en ny tur, fikk heller ikke låst opp med reservenøkkelen, og etter å ha åpnet fjernkontrollen og tatt inn og ut batteriet x ant. ganger, så fikk jeg til slutt låst opp.

Når hu kom hjem fikk jeg låst bilen, og testet med å låse opp og igjen flere ganger, og det gikk helt fint. Men så satte jeg meg inn og kjørte 1 meter, gikk ut for å låse, og det gikk ikke.. ...

Noen som har noen tips? Fjernkontrollene er det vel ikke? Begge oppfører seg likt, enten funker ingen, eller så funker begge.. Kan det være noe sentrallås-styre-mekanisme i bilen et sted som synger på siste værset?

Beklager litt langt innlegg med mye urelevant innhold..
Men jeg er desperat etter hjelp, bilen skal fra og med stå parkert i et uke i Oslo uten tilsyn, og da er det greit at den blir låst.. :lol:

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 30 aug 2007, 21:45

Om det ikke funker å låse ved å trykke på knappen, kan du alltids låse den manuelt. Det skal funke selv om nøkkelen ikke er programmert.

Iom at dette høres ut som en feil med "hjernen", er det kanskje lurest å ta kontakt med Saab.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Arnesl N1394 » 30 aug 2007, 22:13

Får ikke låst døra med nøkkelen pga. dørlåsen har vel aldri hatt en nøkkel i seg siden den var ny, så det virker som om den har "grodd fast".. får dyttet nøkkelen helt inn, men får ikke vridd den mer enn 1mm til hver side..

Blir nok en tur innom SAAB-verkstedet i morgen tidlig ja..

Huff, blir nok dyrt detta og.. :cry:

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 31 aug 2007, 01:01

Da tar man en boks med låsolje eller no annet lurt, og smører godt inni låsen.
Har samme bil som deg, og kan ikke si at dørlåsen har blitt brukt hyppig, men den fungerer enda.

Om det kun trengs en liten programmering og/eller diagnose så koster ikke det mer enn 5-600,-
Var i alle fall prisen jeg betalte for programmering av ny nøkkel.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Arnesl N1394 » 31 aug 2007, 15:31

De ringte fra verkstedet i sted, og har fått testet at begge fjernkontroll-senderne er defekte. Så da har jeg bestilt 2 nye, disse koster 800,- ink. mva pr stk.

Vet ikke hvor mye jeg evt. må betale for feilsøking, diagnostikk og sånt, men det hadde jeg regnet med å måtte betale for uansett, selv om de er veldig snille på Autostrada :)

Men de fikk da ihvertfall låsen på passasjerdøra og bagasjen, samt at den på førerdøra var full av rustløser og smøreolje, så det kan hende den løsner iløpet av kvelden.. Så da er ihvertfall de kommende dagene berget..

Svar