gul grøt på peilepinnen!!!
Moderator: Moderatorer
gul grøt på peilepinnen!!!
Peilet olje i dag og oppdaget en slags gulsvart grøt (fettaktig) øverst
i påfyllingsrøret og nederst på peilepinnen.
Hva er dette?? Er dette normalt??
Bilen er en 9.5 2.3t 02mod som er gått 100 000km
Alle servicer er tatt og jeg har oljebytte på hver 10 000, og nå er det
ca 8000 siden siste oljeskift.
Svar ønskes snarest...
Mvh en med lettere panikk!!!!!!!
i påfyllingsrøret og nederst på peilepinnen.
Hva er dette?? Er dette normalt??
Bilen er en 9.5 2.3t 02mod som er gått 100 000km
Alle servicer er tatt og jeg har oljebytte på hver 10 000, og nå er det
ca 8000 siden siste oljeskift.
Svar ønskes snarest...
Mvh en med lettere panikk!!!!!!!
Is på veien, is i magen
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
Har du oppgradert veivhusventilasjonen?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den gule guffa kommer fra returen på oljefella, som ender opp øverst i oljepåfyllingsrøret. Helt normalt. Har lagt opp samme type oljefelle på min gamle 900, er samme gule guffa der. Hvis du tar av pluggen til veivhusventilasjonen i ventilkåpa og blåser der, så ser du at det spruter ut noen dråper gul guffe nedi oljepåfyllingsrøret.
Det du skal se etter når du sjekker olja, foruten nivået, er at konsistensen på olja er fin. Dersom olja nederst på peilepinnen er tjukk, lite flytende og kanskje til og med klumpete så har du et oil-sludgeproblem.
Det du skal se etter når du sjekker olja, foruten nivået, er at konsistensen på olja er fin. Dersom olja nederst på peilepinnen er tjukk, lite flytende og kanskje til og med klumpete så har du et oil-sludgeproblem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
gul guffe
Bilen ble kjøpt for et par år siden hos Saabhuset på Ensjø og selger hevdet at
veivhusventilsajonen var oppgradert. Serviceheftet er komplett så jeg ønsker å tro at dette er gjort, men er i tvil når olja også er litt grøtete.
Dette skal vel være en reklamasjonssak hvis det må utbedres??
Eller takk for alle innlegg.
veivhusventilsajonen var oppgradert. Serviceheftet er komplett så jeg ønsker å tro at dette er gjort, men er i tvil når olja også er litt grøtete.
Dette skal vel være en reklamasjonssak hvis det må utbedres??
Eller takk for alle innlegg.
Is på veien, is i magen
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
På 9-5`en min er veivhusventilasjonen oppgradert og fra tid til annen kommer det litt grøt som du beskriver det på peilepinnen.
Bare å bytte olje innen hver 10000 km så går det vel bra
Du må legge ut bilde av bilen din sånn at jeg vet hvem du er når jeg skal på ferie til Vesterålen i sommer
Bare å bytte olje innen hver 10000 km så går det vel bra
Du må legge ut bilde av bilen din sånn at jeg vet hvem du er når jeg skal på ferie til Vesterålen i sommer
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- rodney
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N432
- Navn: Rodney
- Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
- Sted: Nesodden
- Kontakt:
Ikke for å skremme noen, men om det er en gulaktig guffe i olja/i topplokk er dette ett tegn på at du/dere har vann i olja. Og det er ikke bra, mulig at dette er vanlig på enkelte Saaber, men ingen av mine har det og ikke pappa sin heller. Noe kan komme av kondens, men det skal ikke være mye.
Jeg har litt på min Pontiac, og den går som en klokke, men jeg holder det under oppsikt.
Mitt tips til alle om har dette er: Hold øye med kjølevann, minker det i beholderen og du har guffe på peilepinne KAN dette være ett tegn på at topp eller pakning ikke er som det skal.
Rodney
Jeg har litt på min Pontiac, og den går som en klokke, men jeg holder det under oppsikt.
Mitt tips til alle om har dette er: Hold øye med kjølevann, minker det i beholderen og du har guffe på peilepinne KAN dette være ett tegn på at topp eller pakning ikke er som det skal.
Rodney
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 387
- Navn: Kenneth Holsæther
- Bil: 8 stk saab
- Sted: Eidsvåg i Romsdal
- Kontakt:
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Hvilken type olje bruker du?
Hadde en Peugeot som det var brukt Shell olje på, og den var helt nedsauset i slik guffe. ( En god blanding av fuktighet og olje )
Men jeg gikk over til Mobil 1 olje, og etter noen gode mil, og ett par oljeskift så var guffa borte.
*tommel opp for Mobil 1 olje*
Ut i fra mine erfaringer da
Hadde en Peugeot som det var brukt Shell olje på, og den var helt nedsauset i slik guffe. ( En god blanding av fuktighet og olje )
Men jeg gikk over til Mobil 1 olje, og etter noen gode mil, og ett par oljeskift så var guffa borte.
*tommel opp for Mobil 1 olje*
Ut i fra mine erfaringer da
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
gul guffe.
Er rett og slett usikker på hvilken olje som er brukt i og med at det var ett
Saab merkeverksted på sortland som tok oljeskiftet. Men dette skal sjekkes opp.
Saab merkeverksted på sortland som tok oljeskiftet. Men dette skal sjekkes opp.
Is på veien, is i magen
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Så lenge det er kun øverst på pinnen der returen fra oljefella blåser ut, så er det normalt. Det er vanndamp i veivhusgassene.rodney skrev:Ikke for å skremme noen, men om det er en gulaktig guffe i olja/i topplokk er dette ett tegn på at du/dere har vann i olja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Jeg ville sjekket med nærmeste SAAB verksted om du hadde siste utgaven av veivhusventilasjon. Jeg har også en 02 og sjekket med SAAB på Ski og de fant ut at den siste manglet selv om jeg hadde alle servicer fra merkeverksted. Jeg fikk dette gratis sammen med fornyelse av tennkassett. Meget bra service!
Mvh TAA
40039815/[email protected]
Mvh TAA
40039815/[email protected]
- Morten N106
- Overload!!!
- Sted: Gjøvik
- Kontakt:
gul guffe
Sjekket i dag med SaabHuset Ensjø og fikk bekreftet at den siste versjonen av oppgraderinga av veivhusvent. ikke var gjort, til tross for at selger ved SaabHuset hevdet dette ved kjøp av bilen for 10 mnd. siden. Dette spurte jeg spesifikt om før jeg kjøpte bilen.
Det var heller laber intresse for å rette opp i dette fra SaabHusets side, noe som skuffer meg siden jeg har fått meget god service der tidligere.
Men etter en hyggelig samtale med GM`s kundesenter tror jeg det skal ordne seg. Jeg trodde oppgraderinga var kampanje fra Saab, men SaabHuset sa dette kun var en anbefaling fra Saab og at eier måtte koste dette sjøl.
Oppgraderinga er ikke så kostbar hvis dette blir gjort FØR problemet oppstår,men etter at symtomene begynner å melde seg blir det fort dyrt hvis man skal ha oppgraderinga, ny olje/filter og rens på motor.
Meniger på dette mottas med takk
Det var heller laber intresse for å rette opp i dette fra SaabHusets side, noe som skuffer meg siden jeg har fått meget god service der tidligere.
Men etter en hyggelig samtale med GM`s kundesenter tror jeg det skal ordne seg. Jeg trodde oppgraderinga var kampanje fra Saab, men SaabHuset sa dette kun var en anbefaling fra Saab og at eier måtte koste dette sjøl.
Oppgraderinga er ikke så kostbar hvis dette blir gjort FØR problemet oppstår,men etter at symtomene begynner å melde seg blir det fort dyrt hvis man skal ha oppgraderinga, ny olje/filter og rens på motor.
Meniger på dette mottas med takk
Is på veien, is i magen
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Så vidt jeg har skjønt så gir SAAB motorgaranti på 8 år på disse bilene, og regner med at de er interesserte i at veivhusvent. er oppgradert til den siste versjonen. Nettopp fordi dette er MYE billigere enn og bytte motoren din, så jeg syntes det høres ut som om SAAB-HUSET prøver og lure deg litt her. Det er i så fall ikke den første de lurer!
Det er direkte skremmende at selger påstod at siste oppgradering var der når det viser seg og være feil. Det bør de også få beskjed om i kraftig ordelag spør du meg! Går rett og slett ikke ann! Men jeg er ikke overrasket i det hele tatt....
Men, ingen skade skjedd enn så lenge....
Det er direkte skremmende at selger påstod at siste oppgradering var der når det viser seg og være feil. Det bør de også få beskjed om i kraftig ordelag spør du meg! Går rett og slett ikke ann! Men jeg er ikke overrasket i det hele tatt....
Men, ingen skade skjedd enn så lenge....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99