Turbotrykk, tennplugger og pluggledninger.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gjest

Legg inn av Gjest » 18 feb 2004, 13:31

eilert N46 skrev:Hvor stor åpning hadde du på de forskjellig pluggene.
Hadde også problemer med "bank" etter at jeg monterte NGK BCP7ES med for stor åpning.
Husker ikke hvor jeg leste at pluggene skulle ha 1mm åpning men dem ble hverfall justert til 1 mm med bank indikasjon og feiltenning som resultat.
Justerte avstanden til .7 mm og alt var bare velstand igjen. :clap:
Hadde "orginal" åpning, dvs som kom fra butikken. Regner med at 1.0mm er forhåndsjusteringen på NGK`ene. Opplevde fusking under turbotrykk, med slitte NGK`er for et par år siden, justerte ned åpningen igjen og fuskingen forvant. Dette var lugging under aks, og ikke bankesignaler.

Viser til FAQ på STCS (gjelder biler med DI):
Rätt gnistgap är 1.0 mm med tolerans (+0.1mm/-0.0 mm), dvs 1,1-1,0mm . Kör man med riktigt högt tryck kan ett mindre gap (närmare 1,0mm) vara bra. För stort gap brukar visa sig som misständningar vid högt laddtryck, för litet gap ger orolig tomgång.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 feb 2004, 13:35

Du kan jo heller skifte motor til 2.3 turbo, da følger jo DI med på kjøpet.. Slik jeg gjør det... :D
Styrer med DAB og AUX

TurboTrond
Sted: Molde

Legg inn av TurboTrond » 24 feb 2004, 21:44

Er det noen som har prøvd Champion C7YCC plugger? Har 1,2mm gap og drar reint og fint på 1bar, går finere på tomgang også! :)

Broderen kjører Honda cx500turbo og han har hatt mye trøbbel med dyre NGK platina og bosch plugger, men puttet i Champion standard og fikk total suksess. PS: Han har eid doningen siden -83!
TurboTrond-87 900T8 på 1 bar

Brukeravatar
roar
0.7 bar
0.7 bar
Sted: batnfjordsøra

Legg inn av roar » 24 feb 2004, 22:39

JEG HAR PROBLEM MED Å FÅ OPP TURBOTRYKKET PÅ MI 900 T8.
HAR TROLIG EN LITEN FRI EKSOS MELLOM TOPP OG MANIFOIL.
KAN DEN LILLE FRIEKSOSEN HA NOE Å SI, TIKKER GANSKE MYE VED PÅDRAG OG VED HALT MOTOR, KAN TYDELIG HØRE AT DET ER KUN PÅ ENE SYLINDEREN HØREST UT SOM EN GAMMEL 1SYL BÅTMOTOR.
MEN KAN DET OGSÅ VÆRE DET AT JEG HAR SATT INN HELT NYE PLUGGER UTEN Å JUSTERT DE. ELLER ER DE FERDIG JUSTERT FRA FABRIKK.
DET ER NGK PLUGGER SOM JEG HAR KJØPT PÅ SPEEDPARTS.
NÅLA GÅR NESTEN INN PÅ HALVT GUL :x
HAR STEG 2 FRA SPEEDPARTS PÅ DEN KAN JEG DA JUSTERE PÅ SÅPAST MED TRYKK AT JEG KAN KJØRE DEN INN PÅ RØDT ELLER ER DET SKALDELIG FOR TOPPAKNING?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 feb 2004, 10:33

roar skrev:JEG HAR PROBLEM MED Å FÅ OPP TURBOTRYKKET PÅ MI 900 T8.
HAR TROLIG EN LITEN FRI EKSOS MELLOM TOPP OG MANIFOIL.
KAN DEN LILLE FRIEKSOSEN HA NOE Å SI, TIKKER GANSKE MYE VED PÅDRAG OG VED HALT MOTOR, KAN TYDELIG HØRE AT DET ER KUN PÅ ENE SYLINDEREN HØREST UT SOM EN GAMMEL 1SYL BÅTMOTOR.
MEN KAN DET OGSÅ VÆRE DET AT JEG HAR SATT INN HELT NYE PLUGGER UTEN Å JUSTERT DE. ELLER ER DE FERDIG JUSTERT FRA FABRIKK.
DET ER NGK PLUGGER SOM JEG HAR KJØPT PÅ SPEEDPARTS.
NÅLA GÅR NESTEN INN PÅ HALVT GUL :x
HAR STEG 2 FRA SPEEDPARTS PÅ DEN KAN JEG DA JUSTERE PÅ SÅPAST MED TRYKK AT JEG KAN KJØRE DEN INN PÅ RØDT ELLER ER DET SKALDELIG FOR TOPPAKNING?
Fysst: Du har ein knapp på tagentbordet ditt som heiter Caps Lock. Bruk den.

Turbotrykket ditt er det nok ein grunn til at du ikkje får opp til ønska trykk, so eg ville ikkje berre ha skrudd til det var passelig.
Eg ville ha fått taki ein gradert turbotrykksmålar slik at du får lest av trykket (og grunnldetrykket) på rett måte, altså i antal bar.
Du har vel bytta motor i bilen om eg ikkje huskar feil, ergo kan problemet ditt vere at du ikkje har nok grunnladetrykk, eller kanskje at wastegate-arma ikkje går beint gjennom holet om du ikkje har vore heilt nøyen ved montering. At arma ikkje går heilt ut kan bero på at festet er skeivt (BTDT, når det vert varmt-kaldt-varm-kaldt osb er det lett at dette kjem ut av stille), men dette er skal en ikkje rote med før en veit om alt anna er OK.

Slangar er ein klassikar, som du sikkert veit.

Når du kjøper nye tennpluggar er dei ikkje justerte i det heile tatt, ein kan vere passerig, og andre att kan vere heilt på jordet.
Men det kan som du seier vere motoren som ikkje er heilt 100 også som du seier, kanskje det er so mykje hendelse at bankesensor slår inn og reduserar trykket?

roar.

Legg inn av roar. » 25 feb 2004, 10:53

har bytta bensinpumpe på den og filter, såg at det var veldig masse møkk i tanken.
etter å ha fylt på bensin 98 såklart så begynte den å fjuske.
kan gå på 3 syl på tomgang og lite gasspådrag men når den får masse gass og høyt turtall slår syl 4 inn og trykket går opp til halvt gul.
skal ta ned tanken og vaske den, bytte filter igjen.
den soter veldig masse no, starter den opp og den står å går i snøen, plutselig er snøen blitt svart.
skal tette eksos lekasje, vaske tank og justere plugger først før jeg fikler med turbo. :D

Svar