Turbotrykk, tennplugger og pluggledninger.
Moderator: Moderatorer
Turbotrykk, tennplugger og pluggledninger.
Hei har en liten historie:
Bilen: 1990 900s(Ltt), ettermontert APC og IC. BSR Chip. Justerbar F og P potmetere i kupeen. Lysdiode og "summer" i dashbord koblet mot bankesensor.
1) kjøpte i fjor høst nye pluggledninger og fordeler lokk til min OGT16.
Alt var i sin skjønneste orden etter montering, hadde da Bosch Super-4, plugger m/fire elektroder.
Ladet opp imot 1,2 bar uten problemer. Brukte Bosch plugger siden jeg ikke fikk tak i NGK på bensinstasjoner.
2) Byttet plugger før jul til Beru plugger m/fire elektroder. Resutatet var at det raste på med falske bankesignaler. Bankesensorkretsen alarmerte vilt, grunnladetrykk var resutatet. Trodde da at Beru plugger var ubrukelige, ut med dem, og inn med Bosch super-4.......
3) Var heldig å fikk tak i NGK BCP7ES i helgen, og hadde endelig "riktige" plugger!
Men skuffelsen var stor, full alarm igjen og APC holdt seg til grunnladetrykk...
4) Måtte tenke tilbake, hmmm, den eneste forskjellen fra sist jeg hadde NGK var at jeg hadde byttet pluggledninger.
Satte på de gamle pluggledningene igjen, og vipps problemet løst!
KONKLUSJON:
Pluggledninger:
Bougicord Class E-1 = Ubrukelig (Brukelig kun med Bosch Super 4)
Bougicord Class D = OK
Plugger:
Bosch Super-4 FR56, gir lavere støy, slik at falske bankesignaler ikke oppstår, selv med "ubrukelige" pluggledninger. Synsing: gir litt "svampete" respons, ladetrykket svinger litt, men gir mulighet for høyere ladetrykk enn NGK, klarer opp til 1.1-1.2 bar før APC gir alarm.
NGK BCP7ES: Gir bra respons, men klarer max 1.0 bar før APC alarmerer.
Moral:
Er du plaget av at APC reduserer ladetrykk, prøv bytting av plugger/pluggledninger. OG prøv Bosch super 4 FR56.
Bilen: 1990 900s(Ltt), ettermontert APC og IC. BSR Chip. Justerbar F og P potmetere i kupeen. Lysdiode og "summer" i dashbord koblet mot bankesensor.
1) kjøpte i fjor høst nye pluggledninger og fordeler lokk til min OGT16.
Alt var i sin skjønneste orden etter montering, hadde da Bosch Super-4, plugger m/fire elektroder.
Ladet opp imot 1,2 bar uten problemer. Brukte Bosch plugger siden jeg ikke fikk tak i NGK på bensinstasjoner.
2) Byttet plugger før jul til Beru plugger m/fire elektroder. Resutatet var at det raste på med falske bankesignaler. Bankesensorkretsen alarmerte vilt, grunnladetrykk var resutatet. Trodde da at Beru plugger var ubrukelige, ut med dem, og inn med Bosch super-4.......
3) Var heldig å fikk tak i NGK BCP7ES i helgen, og hadde endelig "riktige" plugger!
Men skuffelsen var stor, full alarm igjen og APC holdt seg til grunnladetrykk...
4) Måtte tenke tilbake, hmmm, den eneste forskjellen fra sist jeg hadde NGK var at jeg hadde byttet pluggledninger.
Satte på de gamle pluggledningene igjen, og vipps problemet løst!
KONKLUSJON:
Pluggledninger:
Bougicord Class D = OK
Plugger:
Bosch Super-4 FR56, gir lavere støy, slik at falske bankesignaler ikke oppstår, selv med "ubrukelige" pluggledninger. Synsing: gir litt "svampete" respons, ladetrykket svinger litt, men gir mulighet for høyere ladetrykk enn NGK, klarer opp til 1.1-1.2 bar før APC gir alarm.
NGK BCP7ES: Gir bra respons, men klarer max 1.0 bar før APC alarmerer.
Moral:
Er du plaget av at APC reduserer ladetrykk, prøv bytting av plugger/pluggledninger. OG prøv Bosch super 4 FR56.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Sjekke på bougicord.com, klassifiseringen gjelder visst kun temperatur.
Klasse max temp min temp
A 80 -20
B 100 -30
C 120 -30
D 140 -30
E 160 -30
F 180 -30
Hmm, mystisk ....
Da må jeg sjekke èn ting til for å være bombesikker, siden de gamle pluggledningene satt på det gamle fordelerlokket så byttet jeg hele saken mao lokket også:? Da skal jeg bytte tilbake fordelerlokket før jeg kjører hjem fra jobb, er det fortsatt OK, så er det garantert pluggledningene.
Klasse max temp min temp
A 80 -20
B 100 -30
C 120 -30
D 140 -30
E 160 -30
F 180 -30
Hmm, mystisk ....
Da må jeg sjekke èn ting til for å være bombesikker, siden de gamle pluggledningene satt på det gamle fordelerlokket så byttet jeg hele saken mao lokket også:? Da skal jeg bytte tilbake fordelerlokket før jeg kjører hjem fra jobb, er det fortsatt OK, så er det garantert pluggledningene.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Er vel desverre ikkje heilt uvanlig at sjølv nye fordelarlok har feil.
Ein bekjent med Jetta (gud forby...) vart utsett for dette, kjøpte nytt fordlarlok på VW (kanskje han vart utsett for den velkjente VW-kvaliteten??? ), etter ei veke eller so var det ikkje snakk om å få start. Det enda opp med at han måtte tauast heim av faderen hass, og då fann dei ut at det var fordelarloket som var syndaren.
Ein bekjent med Jetta (gud forby...) vart utsett for dette, kjøpte nytt fordlarlok på VW (kanskje han vart utsett for den velkjente VW-kvaliteten??? ), etter ei veke eller so var det ikkje snakk om å få start. Det enda opp med at han måtte tauast heim av faderen hass, og då fann dei ut at det var fordelarloket som var syndaren.
OK, igår byttet jeg tilbake til det "nye" fordelerlokket og resultatet var at jeg atter en gang kunne lade opp mot 1.2 bar, med NGK`ene.
Det betyr at fordelerlokket var nesten OK, kunne lade opp til 1.0 bar, men ikke over.
KONKLUSJON:
Pluggledninger:
Bougicord Class D = OK
PLUGGER:
Bosch Super-4 FR56, gir lavere støy, slik at falske bankesignaler ikke oppstår, selv med "ubrukelige" pluggledninger. Synsing: gir litt "svampete" respons, men har du problemer med falske bankesignaler, prøv denne pluggen .
NGK BCP7ES: Gir bra respons, men er mer støykritiske, krever "riktige" pluggledninger og fordelerlokk.
MORAL:
Er du plaget av at APC reduserer ladetrykk, prøv bytting av plugger/pluggledninger, Bougicord er ikke alltid Boigicord, og prøv Bosch super 4 FR56.
Det betyr at fordelerlokket var nesten OK, kunne lade opp til 1.0 bar, men ikke over.
KONKLUSJON:
Pluggledninger:
Bougicord Class D = OK
PLUGGER:
Bosch Super-4 FR56, gir lavere støy, slik at falske bankesignaler ikke oppstår, selv med "ubrukelige" pluggledninger. Synsing: gir litt "svampete" respons, men har du problemer med falske bankesignaler, prøv denne pluggen .
NGK BCP7ES: Gir bra respons, men er mer støykritiske, krever "riktige" pluggledninger og fordelerlokk.
MORAL:
Er du plaget av at APC reduserer ladetrykk, prøv bytting av plugger/pluggledninger, Bougicord er ikke alltid Boigicord, og prøv Bosch super 4 FR56.
Pluggledninger
Hvor får du kjøpt den type plugg ledninger?
Ser på de STCS at det er bougicord som er den "orginale" pluggledning. Du får sikkert kjøpt dem på SAAB, jeg kjøpte de nye på CDCardic/Bilextra. Disse var av Class E-1 og ubrukelige, MEN siden de fører Bougicord så har de nok Class D også??
PS. Det viserer seg at det er flere som har hatt samme problemet:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... =bougicord
PS. Det viserer seg at det er flere som har hatt samme problemet:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... =bougicord
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Kjempebra informasjon. Glad jeg ikke har fordeler og pluggledninger
lenger. DI er tingen
Minnes med gru alle feilene med pluggledninger, fordelerlokk, rotor,
kondensator, og ikke minst da en hadde stift i fordeleren. Ble ofte
mye værre etter bytte pga defekte nye deler
lenger. DI er tingen
Minnes med gru alle feilene med pluggledninger, fordelerlokk, rotor,
kondensator, og ikke minst da en hadde stift i fordeleren. Ble ofte
mye værre etter bytte pga defekte nye deler
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- eilert N46
- Grunnladetrykk
- Sted: Glomfjord
- Kontakt:
Hvor stor åpning hadde du på de forskjellig pluggene.
Hadde også problemer med "bank" etter at jeg monterte NGK BCP7ES med for stor åpning.
Husker ikke hvor jeg leste at pluggene skulle ha 1mm åpning men dem ble hverfall justert til 1 mm med bank indikasjon og feiltenning som resultat.
Justerte avstanden til .7 mm og alt var bare velstand igjen.
Hadde også problemer med "bank" etter at jeg monterte NGK BCP7ES med for stor åpning.
Husker ikke hvor jeg leste at pluggene skulle ha 1mm åpning men dem ble hverfall justert til 1 mm med bank indikasjon og feiltenning som resultat.
Justerte avstanden til .7 mm og alt var bare velstand igjen.
eilert
900 T16 (83)
Aero wannabe
900 T16 (83)
Aero wannabe
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Tviler sterkt på det, de leveres med 1 mm fra SAAB, men da går bilen
bare såvidt det er. Min skal ha 0,8 mm, og alle SAABene jeg har eid
(12 stk fra 79 til 98 modell) har krevd åpning på 0,7 og 0,8 mm.
bare såvidt det er. Min skal ha 0,8 mm, og alle SAABene jeg har eid
(12 stk fra 79 til 98 modell) har krevd åpning på 0,7 og 0,8 mm.
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Stoff om konvertering fra fordeler til DI finnes her:
http://www.900aero.com
Spekulerer på å gjøre det selv på min 9000, men greier meg forløpig med tenningssystemet som det er, dog montert en AID herfra:
http://www.group9performance.com/saab.asp
Mvh
TBiel
http://www.900aero.com
Spekulerer på å gjøre det selv på min 9000, men greier meg forløpig med tenningssystemet som det er, dog montert en AID herfra:
http://www.group9performance.com/saab.asp
Mvh
TBiel
N050 -88a 9000t CD