VOLVO!
Moderator: Moderatorer
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: VOLVO!
SAAB - av personliga skäl.Frode N220 skrev:Hvorfor klarer ikke dere å skrive VOLVO? Men benytter stjerner og fy-ord?
V**** er for meg ekkelt, det grøssar med tanken på ei slik vogn. Firkanta både utvendig og innvendig. Greit nok, det er sikkert ein bra bil for dei som likar denslags, bra sikkerheit og enkel mekanikk, men appelerar rett og slett ikkje til meg. I det siste har dei rett nok brutt ein del med tidligare design og teknikk, og har heilt klart fått ein del nye tilhengerar pga. det. Eg er ikkje ein av dei. Greit nok, designen har vorte betre, men fortsatt vil eg ikkje kalle det for fine bilar. Dei har også etterkvart fått til eit bra samarbeid med Ford, og fått fram eit greit modellutvalg, både når det gjeld modellar og motorar. SAAB har tradisjonellt hatt 2-3 parallelle modellar, med kanskje 3-4 motoralternativ i kvar modell. V**** har hatt eit breidare modellprogram, og det har vorte forsterka siste åra, både i motoralternativ og modellstørrelsar. Men for meg spelar det lite og ingenting, SAAB har alltids ein modell som passar for meg, same kva prisklasse og ønske om motor.
Og det har vorte nemnt tidligare i tråden at steta er bra i götemoppen også, men det synes ikkje eg. No har eg ikkje prøvd det nyaste nye, men har prøvd ein del. For min rygg er ikkje seta i götemoppen nokon favoritt.
Har for tida desverre daglig kontakt med produkta til V****, får håpe det er forbigåandes denne gongen også. No skal eg med ein gong seie at erfaringa med storbilane til V**** ikkje har noko med mitt forhold til personbilane å gjere. Men det bidreg alikavel til totalinntrykket av merkjet. Elendige køyreegenskapar og dårlig sittekomfort (både når det gjeld plasseringa av setet iforhold til dashbord og stolen) er ikkje noko som dreg opp inntrykket akkurat.
Merkar det berre på humøret, glisen slakknar fort eit par hakk når en må ta til takke med trøstepremie ifrå Hissingen.
Til slutt kan eg berre seie meg enig med det en del andre har sagt, det finns heilt sikkert bilar som er like bra, og sikkert betre enn SAAB, men når vi er i den situasjon at vi får velge, vil eg velge SAAB ved neste korsvei også (og sikkert fleire gongar etter det), nettopp på grunn av "SAAB-andan - en del har den".
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
KONGE innlegg!Hjelle, N6 skrev:SAAB - av personliga skäl.Frode N220 skrev:Hvorfor klarer ikke dere å skrive VOLVO? Men benytter stjerner og fy-ord?
V**** er for meg ekkelt, det grøssar med tanken på ei slik vogn. Firkanta både utvendig og innvendig. Greit nok, det er sikkert ein bra bil for dei som likar denslags, bra sikkerheit og enkel mekanikk, men appelerar rett og slett ikkje til meg. I det siste har dei rett nok brutt ein del med tidligare design og teknikk, og har heilt klart fått ein del nye tilhengerar pga. det. Eg er ikkje ein av dei. Greit nok, designen har vorte betre, men fortsatt vil eg ikkje kalle det for fine bilar. Dei har også etterkvart fått til eit bra samarbeid med Ford, og fått fram eit greit modellutvalg, både når det gjeld modellar og motorar. SAAB har tradisjonellt hatt 2-3 parallelle modellar, med kanskje 3-4 motoralternativ i kvar modell. V**** har hatt eit breidare modellprogram, og det har vorte forsterka siste åra, både i motoralternativ og modellstørrelsar. Men for meg spelar det lite og ingenting, SAAB har alltids ein modell som passar for meg, same kva prisklasse og ønske om motor.
Og det har vorte nemnt tidligare i tråden at steta er bra i götemoppen også, men det synes ikkje eg. No har eg ikkje prøvd det nyaste nye, men har prøvd ein del. For min rygg er ikkje seta i götemoppen nokon favoritt.
Har for tida desverre daglig kontakt med produkta til V****, får håpe det er forbigåandes denne gongen også. No skal eg med ein gong seie at erfaringa med storbilane til V**** ikkje har noko med mitt forhold til personbilane å gjere. Men det bidreg alikavel til totalinntrykket av merkjet. Elendige køyreegenskapar og dårlig sittekomfort (både når det gjeld plasseringa av setet iforhold til dashbord og stolen) er ikkje noko som dreg opp inntrykket akkurat.
Merkar det berre på humøret, glisen slakknar fort eit par hakk når en må ta til takke med trøstepremie ifrå Hissingen.
Til slutt kan eg berre seie meg enig med det en del andre har sagt, det finns heilt sikkert bilar som er like bra, og sikkert betre enn SAAB, men når vi er i den situasjon at vi får velge, vil eg velge SAAB ved neste korsvei også (og sikkert fleire gongar etter det), nettopp på grunn av "SAAB-andan - en del har den".
Det er ingen tvil om hvem som lager de beste lastebilene nei, Hjelle. Jeg kjører V**** buss om dagen, forsåvidt helt greit, men det er en grunn til at et par av mine kollegaer går rundt i Scaniajakker med stooor griff på i ren protest. Når jeg en sjelden gang ratter Scania buss eller lastebil så merker jeg hva som mangler på V****en.
Når det gjelder personbilene så sitter jeg ikke godt i de nye (gåen i ryggen etter to timer), og de gamle er jo tegnet med linjal (hallooo?)!
Dessuten har Saabene personlighet. Mer før enn nå kanskje...
SAAB - av personliga skäl. Bra sikkert det, ja.
(Men for all del, V**** er jo bedre enn mye annet. Folk kjøper jo Passelat og Avensis i bøtter og spann, og de ser jo faktisk fornøyde ut de også. Forstå det den som kan. Alt til sitt bruk, er det visst noe som heter.)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg liker ikke V****, hovedsaklig fordi jeg har vokst opp med Saab, og har hørt gjennom hele mitt 18år lange liv at V**** er noe dritt.
jeg skriver V**** eller DASB (Det Andre Svenske Bilmerke) mest for moroskyld
Selvfølgelig har jeg skjønt i de senere år at disse bilene kansje ikke er like dårlige som min far har villet ha det til, men jeg er fortsatt ikke spesielt begeistrett for V****, og jeg ville ikke hatt en med mindre jeg hadde fått en, og da hadde jeg uansett solgt den.
Det er heller ingen som kan klage på at jeg ikke har prøvd forskjellige V****er for jeg jobber på et V**** verksted (kun fordi jeg ikke fikk lærligeplass noe annet sted), men av å jobbe der har jeg også sett at det er langt mindre feil på V**** enn f.eks. Renault og Land Rover som vi også selger på jobben, for der er det mye feil, men jeg har også sett hvor mye Ford deler det er på de nye V****ene, spessielt S40/V50, det står Ford/FoMoCo overalt på de bilene, og Ford har jo ikke akkurat vært kjent for å ha lite feil på bilene sine de siste årene, så det ville jo vært rart om ingen av disse feilene har følgt med på V****en.
Men for all del så skjønner jo jeg også at det finnes andre bra biler der ute, selv så trangsynt som jeg er, og det er sikkert mange biler som er like bra/bedre enn Saab, men som sagt så har jeg vokst opp med Saab, og jeg kan ikke tenke meg å leve uten minst en Saab
Forseten så finnes V**** V70/XC70 også som 7 seter med nøyaktig samme sete løsning somm Saab kom med i 1959 , så man kan jo si de helger litt etter
jeg skriver V**** eller DASB (Det Andre Svenske Bilmerke) mest for moroskyld
Selvfølgelig har jeg skjønt i de senere år at disse bilene kansje ikke er like dårlige som min far har villet ha det til, men jeg er fortsatt ikke spesielt begeistrett for V****, og jeg ville ikke hatt en med mindre jeg hadde fått en, og da hadde jeg uansett solgt den.
Det er heller ingen som kan klage på at jeg ikke har prøvd forskjellige V****er for jeg jobber på et V**** verksted (kun fordi jeg ikke fikk lærligeplass noe annet sted), men av å jobbe der har jeg også sett at det er langt mindre feil på V**** enn f.eks. Renault og Land Rover som vi også selger på jobben, for der er det mye feil, men jeg har også sett hvor mye Ford deler det er på de nye V****ene, spessielt S40/V50, det står Ford/FoMoCo overalt på de bilene, og Ford har jo ikke akkurat vært kjent for å ha lite feil på bilene sine de siste årene, så det ville jo vært rart om ingen av disse feilene har følgt med på V****en.
Men for all del så skjønner jo jeg også at det finnes andre bra biler der ute, selv så trangsynt som jeg er, og det er sikkert mange biler som er like bra/bedre enn Saab, men som sagt så har jeg vokst opp med Saab, og jeg kan ikke tenke meg å leve uten minst en Saab
Det er kansje ikke en modell Saab har pr. i dag, men hvis du vill ha en Saab som rommer hele familien din så kan du jo kjøpe en 95 (ikke 9-5) , de hadde jo 7 seter helt fram til en-eller-annen gang på 70-tallet (husker ikke helt nøyaktig hvilket år de bakerste setene forsvant)Frode N220 skrev:Saab har pr i dag ingen modell som rommer hele min familie.
Forseten så finnes V**** V70/XC70 også som 7 seter med nøyaktig samme sete løsning somm Saab kom med i 1959 , så man kan jo si de helger litt etter
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
-
- 2.0 bar
- Sted: Alta, Finnmark
Volvo har dårlige seter... bare spør ryggen min!!Joachim N370 skrev:ArntR N315 skrev: Men Frode; Volvo har dårlige seter!!!!
Saab og Volvo har de beste setene
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Men Toyota-kvaliteten er høyst tvilsom! Av drosjene her i byen er visstnok Toyotaene de som har mest stopp (i rettferdighetens navn skal jeg legge til at det er annenhånds info, har en kamerat som kjører drosje).Kristine skrev:Ja Ingvar, alt til sitt bruk. Avensis er en fin bil det..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Jeg har siden jeg ble født vokst opp med Volvo.
Den første har vært en Volvo 244, den andre en 240 og den siste en.. ja.. 240.. likte den siste 240en litt fordi den skilte seg ut.
Den var helt orginal, med bare Volvo-deler og ja... HELT orginal.
Men så solgte vi den da vi flyttet til Svalbard, og når vi kom ned første sommer så lånte vi tilfeldigvis en 900i fra en venn av faren min som heter Bjarte.
Sommeren etterpå kjøpte vi bilen av Bjarte, og døpte bilen Bjarte. Pappa ble forelsket i den.
Jeg likte den ikke.
MEN
her er revolusjonen!
Jeg får plutselig førerkort, og ja, pappa sin Åge står å venter på en med lappen. Den ble jo brukt 2 mnd. i året (sommerferiene da familien kom ned fra ferie) og ja.. da ble den jo "min" da..
Fant fort kjøregleden i bilen, og likte den mer og mer, helt til jeg innså at Volvo var bæsj, og Saab var bare the shit
Hadde pappa aldri kjøpt en Åge hadde jeg mest sanssynligvis kjørt Volvo 240 elns noe slikt idag.. kanskje om jeg var heldig en Honda Prelude etc..
Men over til harde realiteter.
Nyere volvo, typ helst eldre enn 850 er gode biler.
Ja for H******, til og med Lada er blitt bil i dag!
Skoda som var utenkelig som bil i år 2000 har blitt bil!
Men.. jeg er av den eldre generasjonen (halvveis til 44 vet dere )så jeg står på mitt.. Det er Saab som er tingen! Føler at en pent brukt Saab får man mye mer av enn en pent brukt hvilkensomhelstannenbil!
Jeg spurte på Volvo-forumet, på TS-OGN, WACN, CH, Nissan 200sx Owners Group Norway.. ja.. de meste
Spørsmålet var:
Gi meg en bil som gir meg følgende kriterier:
1) Få en bil som ser fin ut
2) Den skal være sikker
3) Den skal være komfortabel
4) Den skal gå bra
5) Helst driftssikker
6) Koste rundt 100 lapper
OG DET VAR INGEN KLUBBER SOM KUNNE GI MEG EN SLIK BIL!
Unttatt Volvo som sa at 850 Turbo var tingen..
og her var det uten tvil: Saab 9000 Aero
Og da står jeg fortsatt fast, Saab er seriøst det beste.
Min 9000 gir meg ikke bare kjøreglede, men den gir meg noe som jeg nettopp fant opp! Kjørekjærlighet.
Det har jeg aldri opplevd på noen andre biler.
Selv ikke faren til en kammerat av meg sin 2006 Volvo V70
Så det så!
Den første har vært en Volvo 244, den andre en 240 og den siste en.. ja.. 240.. likte den siste 240en litt fordi den skilte seg ut.
Den var helt orginal, med bare Volvo-deler og ja... HELT orginal.
Men så solgte vi den da vi flyttet til Svalbard, og når vi kom ned første sommer så lånte vi tilfeldigvis en 900i fra en venn av faren min som heter Bjarte.
Sommeren etterpå kjøpte vi bilen av Bjarte, og døpte bilen Bjarte. Pappa ble forelsket i den.
Jeg likte den ikke.
MEN
her er revolusjonen!
Jeg får plutselig førerkort, og ja, pappa sin Åge står å venter på en med lappen. Den ble jo brukt 2 mnd. i året (sommerferiene da familien kom ned fra ferie) og ja.. da ble den jo "min" da..
Fant fort kjøregleden i bilen, og likte den mer og mer, helt til jeg innså at Volvo var bæsj, og Saab var bare the shit
Hadde pappa aldri kjøpt en Åge hadde jeg mest sanssynligvis kjørt Volvo 240 elns noe slikt idag.. kanskje om jeg var heldig en Honda Prelude etc..
Men over til harde realiteter.
Nyere volvo, typ helst eldre enn 850 er gode biler.
Ja for H******, til og med Lada er blitt bil i dag!
Skoda som var utenkelig som bil i år 2000 har blitt bil!
Men.. jeg er av den eldre generasjonen (halvveis til 44 vet dere )så jeg står på mitt.. Det er Saab som er tingen! Føler at en pent brukt Saab får man mye mer av enn en pent brukt hvilkensomhelstannenbil!
Jeg spurte på Volvo-forumet, på TS-OGN, WACN, CH, Nissan 200sx Owners Group Norway.. ja.. de meste
Spørsmålet var:
Gi meg en bil som gir meg følgende kriterier:
1) Få en bil som ser fin ut
2) Den skal være sikker
3) Den skal være komfortabel
4) Den skal gå bra
5) Helst driftssikker
6) Koste rundt 100 lapper
OG DET VAR INGEN KLUBBER SOM KUNNE GI MEG EN SLIK BIL!
Unttatt Volvo som sa at 850 Turbo var tingen..
og her var det uten tvil: Saab 9000 Aero
Og da står jeg fortsatt fast, Saab er seriøst det beste.
Min 9000 gir meg ikke bare kjøreglede, men den gir meg noe som jeg nettopp fant opp! Kjørekjærlighet.
Det har jeg aldri opplevd på noen andre biler.
Selv ikke faren til en kammerat av meg sin 2006 Volvo V70
Så det så!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Claus N201
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 201
- Navn: Claus Kristoffersen
- Sted: Kjeller
Det er godt å se at men kan bli så engasjert, viser bare hvor mye vi bryr oss om biler og ikke minst Saab. Det vill alltid være for og mot vedrøende forskjellige typer og merker. Alle har rett til sin mening og det er det som er så fint med denne klubben, takhøyden !
Men la en ting være klart at Saab har en sjel og kjøreglede du skal lete langt etter og denne klubben gjør meg til en skikkelig stolt Saab entusiast.
Heia Saab (og litt Volvo).
Men la en ting være klart at Saab har en sjel og kjøreglede du skal lete langt etter og denne klubben gjør meg til en skikkelig stolt Saab entusiast.
Heia Saab (og litt Volvo).
-
- 0.7 bar
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
Er ikke vanskelig å skjønne at denne tråden sklir ut i nok et Saab er det supreste Merke. Men er et merkeforum så skjønner det godt. Vi har alle en forkjærlight for Saab. Men kommer nok aldri til å kjøpe noen annen saab en OG900. De nyere ligner mer på bmw, ford, toyota osv enn noe unikt. I tilleg så behøver jeg vel ikke å nevne alle motor-havari osv som saab har slitet med en del år nå. Men Nevn meg et merke som ikke har de samme problemene? Dessuten har ikke saab lagd en 4wd bil(som kommer til norge) enda som har bakkeklarering nok til å komme seg over en fartsdump. (og ikke kom med 9-7x? siden dette bare er en ombygd blazer elns). Forkjærligheten min ligger til OG900 med turbo og Ford Fiesta. Slakt meg dem som vil men det er min mening
P.S
Når det gjelder Volvo 240 er den helt simpel genial. Alle ungdommer kjøper denne og herjer med dem så forsikringen koster mer. Mens få vil kjøre saab 900 og forsikringen blir billig
P.S
Når det gjelder Volvo 240 er den helt simpel genial. Alle ungdommer kjøper denne og herjer med dem så forsikringen koster mer. Mens få vil kjøre saab 900 og forsikringen blir billig
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
Hadde det vært mulig hadde jeg ordnet det slik at en del av stueveggen gikk ned hver gang jeg kom hjem og parkert saaben min på ett podie i stua, og selvsagt tatt den med under dyna når jeg gikk og la meg for natta =).. heh
.
Klarer nesten ikke tanken på at den nå står ensom, forlatt og nedsnødd utenfor husveggen her, med både vannpumpe lekkasje og olje lekkasje rundt turboen
.
Klarer nesten ikke tanken på at den nå står ensom, forlatt og nedsnødd utenfor husveggen her, med både vannpumpe lekkasje og olje lekkasje rundt turboen
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- Kristine
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1387
- Navn: Kristine
- Sted: Sandnes
Min stefar er en snart 60 år gammel dosjesjåfør, og han kjører Toyota uten problem =) Har hatt Avensis hjemme siden 02 tror jeg, og det har ikke vært mange problemene, enda den kjøres Gjøvik-Hamar hver arbeidsdag.Ingvar N629 skrev:Men Toyota-kvaliteten er høyst tvilsom! Av drosjene her i byen er visstnok Toyotaene de som har mest stopp (i rettferdighetens navn skal jeg legge til at det er annenhånds info, har en kamerat som kjører drosje).Kristine skrev:Ja Ingvar, alt til sitt bruk. Avensis er en fin bil det..
Meeeeen jeg sier ikke at der er Toyota som er min favoritt, for det er jo Saab =)
Sist redigert av Kristine den 22 jan 2007, 22:18, redigert 1 gang totalt.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76