Frode N220 skrev:Har selv en M99 9-5 2,0 t Est (LTT) med automat. I likhet med mange andre som tror og mener om ting de ikke har prøv - trodde jeg at dette kunne være et problem på vinterføre. Bilen min er slik jeg kjører rundt med den, ca 1800 kg tung. Den er skodd med 215/55R16 Nokian Hakkapeliitta 4.
Det viste seg fort at det ikke er noe problem med automat, tvert i mot. Under landevegskjøring vil nemlig en manuelt giret bil motorbremse når du slipper gassen (f eks inn i en sving). En automatisk giret bil ligger derimot på 0 (ruller fritt), dette oppfatter jeg slik at bilen er mye lettere å unngå understyring på. 9-5'en er en uhyre godt balansert bil så dette er uansett ikke noe problem.
Nettopp fordelen med å rulle fritt, samt god balanse, var noe av det som gjorde at 93'en og 96'en var så god til rallybruk...
W-programmet brukes unntaksvis i stigninger, hvor det er lett at bilen girer ned og spinner. Da kan det ofte være greitt at den er låst i 3de gir. Det samme gjelder på landevegskjøring, hvor dette
kan skje ved gasspådrag i f eks utgangen av en sving...
W-programmet er essensielt, har ein frykta (av andre) bakke opp til huset der eg bur, og rundtom her eg kjem til å køyre er det mykje fjell.
Broderen har ein 9k 2.3T med automat, han brukar å låse den i andre når han skal opp bakken.
Frode N220 skrev:Når det gjelder valg av motor. Jeg valgte en bil som tilfredsstilte andre krav (automat, skinn, sølvgrå, 8 originale alu, lav km osv) i stedet for 2,3 t. Alle 9,5'ene har jo turbo og er således lettrimmete.
Forskjellen på t og T er at T har en bearbeidet motorstyring fra Hirsch. 2,0 T modellen ble aldri levert med automat, så der får du sitte å gire sjøl.
2.0t finns med automat, mulig 2.0T (180??hk) ikkje kunne fåast med automat. Sidan eg er so priviligert at eg kan kjøpe varebil på grøneskilt (har ikkje bruk for meir enn 1 sete, veldig sjeldan 2) er ikkje prisforskjellen so stor.
Frode N220 skrev:Saab 9-5 er ingen sportsbil, men en meget sporty familiebil. Vi er fem i familien (barn på 2 mnd, 4 og 6 år) og har nok plass. For oss er dette et langt bedre alternativ enn en diesel Mercedes eller Audi (for ikke å snakke om MPV'er).
Bilen er i første rekke en meget velfungerende og komfortabel landevegsmaskin som utfører de daglige småturene med letthet (litt lang - 10 cm lengre enn V70). Jeg foretrekker til mitt bruk derfor automatgir, styreservo og slike komfort-ting.
Derfor er det 9-5 eg er på jakt etter, muligens kan det vere 9k også men sjangsen for det er under 10%, bilen skal brukast til transport, men med muligheit for slitt meir aktiv køyring. Det kan nok verte aktuellt å stramme opp understellet ein smule eller to, då køyreegenskapane er betydlig kvassare då.
Frode N220 skrev:Jeg har selv tatt noen runder på dette med trimming, noe som ikke er like enkelt når det er automatgir med i bildet.
BSR sin PPC (215 hk/353 Nm - som gml Aero m automat) vil nok bli innkjøpt til våren, og være innprogrammert på sommeren (med originalprogram på vinteren). BSR sier selv at de er i stand til å tilpasse moment slik at motoren slakker ned riktig i forhold til giring.
Dessuten er bilen egentlig grei nok, den leverer bra med moment på lave turtall og det passer automaten ypperlig. Men når det er sagt; jeg hadde selv en 900 T 16 med ca 200 hk tidligere - og jeg vil gjerne at 9-5'en skal ligne litt på det. Men, med 500 kg mer å drasse på - skal det vel holde hardt. [/i]
Aero har vel kun hatt 230hk, og no 250hk?
Eg har ikkje noko planar om trimming (det seier alle, so det vert vel med tia tenkjer eg) i fysste omgong. Bilen skal somsagt vere transportmiddel, med muligheit for leik. På sommarstida har eg då 900-en, den skal ikkje selgast, og ikkje bade i saltsupe.
Takker for bra innspel / erfaringar.
Har nok kome til det at om rette bilen dukkar opp er det ikkje so nøye om det er aut. eller manuell. Og M01 2.3t har då 185hk, o det burde vere mulig å tilgodesjå aut.kassa med litt slur.