Hirsch eller BSR?
Moderator: Moderatorer
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Har prøvd den ene
Jeg hadde PPC, steg 1 til min 9-5 2,0t.
Jeg var "grådig" og kjøpte den direkte fra BSR, levert til adresse i Sverige for å spare noen kroner. Trimmen i seg selv fungerte bra. Men etter kort tid fikk jeg antydning til tenningsbank. Knitring ved moderat belastning/turtall.
Prøvde å få hjelp fra BSR. Antydet selv at det kanskje burde brukes andre tennplugger. Men, fikk bare "God dag, mann Økseskaft"-svar i retur.
Stilte spørsmål her på forumet og fikk KJEMPEGOD hjelp av Speedparts!
Ønsket meg Hirsch den gangen, men det var ingen som kunne hjelpe meg med "monteringen" - aller minst Saab-forhandlerne. Måtte derfor dra til kontinentet. Heller ingen oppegående lokale installatører i Midt-Norge.
Konklusjon:
Å ha tilgang på gode støttespillere (som Speedparts?) i din nærhet er viktig.
Å beholde garanti er et pluss.
Lavere pris er alltid en fordel.
Dessuten; jeg ønsket meg litt mere krefter (både dreiemoment og effekt) i mellomregisteret når jeg trimmet. Bl a i håp å slippe noen nedgiringer på automaten i ny og ne. Synes dog ikke det hjalp merkbart. Det skal litt til å få en 2,0 til oppføre seg som 5 liters V8. Det er mye som tyder på at "halve" trimminga er at ladetrykk holdes oppe på høyt turtall - for å gi mer effekt.
Min bil ble en rakett på turtall med trimmen inne. (La den inn og ut noen ganger og merket forskjellen).
Vet likevel ikke om jeg synes at det var verdt det. Det ble jeg bare noen få forbikjøringer i måneden jeg fikk "nytte" av det (samt et par "spinne-på-1.-og-2.-ut-av-krysset/rundkjøringa-opplevelser").
Veldig usikker på om jeg hadde trimmet igjen på en ny turbomaskin fra Svenska Aeroplan...
Jeg var "grådig" og kjøpte den direkte fra BSR, levert til adresse i Sverige for å spare noen kroner. Trimmen i seg selv fungerte bra. Men etter kort tid fikk jeg antydning til tenningsbank. Knitring ved moderat belastning/turtall.
Prøvde å få hjelp fra BSR. Antydet selv at det kanskje burde brukes andre tennplugger. Men, fikk bare "God dag, mann Økseskaft"-svar i retur.
Stilte spørsmål her på forumet og fikk KJEMPEGOD hjelp av Speedparts!
Ønsket meg Hirsch den gangen, men det var ingen som kunne hjelpe meg med "monteringen" - aller minst Saab-forhandlerne. Måtte derfor dra til kontinentet. Heller ingen oppegående lokale installatører i Midt-Norge.
Konklusjon:
Å ha tilgang på gode støttespillere (som Speedparts?) i din nærhet er viktig.
Å beholde garanti er et pluss.
Lavere pris er alltid en fordel.
Dessuten; jeg ønsket meg litt mere krefter (både dreiemoment og effekt) i mellomregisteret når jeg trimmet. Bl a i håp å slippe noen nedgiringer på automaten i ny og ne. Synes dog ikke det hjalp merkbart. Det skal litt til å få en 2,0 til oppføre seg som 5 liters V8. Det er mye som tyder på at "halve" trimminga er at ladetrykk holdes oppe på høyt turtall - for å gi mer effekt.
Min bil ble en rakett på turtall med trimmen inne. (La den inn og ut noen ganger og merket forskjellen).
Vet likevel ikke om jeg synes at det var verdt det. Det ble jeg bare noen få forbikjøringer i måneden jeg fikk "nytte" av det (samt et par "spinne-på-1.-og-2.-ut-av-krysset/rundkjøringa-opplevelser").
Veldig usikker på om jeg hadde trimmet igjen på en ny turbomaskin fra Svenska Aeroplan...
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
Hei Frode N220 m.fl.
Du skriver endel av det jeg tenker.......
Jeg kjører en "ny" bil i fra Saab. Og fordi jeg ikke er rik, koster bilen meg dyrt så lenge jeg har den. Men, for en Saab idiot som meg, er det verd det.
Jeg liker å både stelle og "forfine", og noe av vitsen med trimming er vel også det at man vet (eller tror) at man har forbedret bilen....
..eller har man egentlig det ? Jeg driver for det meste med gamle Saaber, og har brukbar kunnskap om grunnleggende motorteori. Jeg har Gr. 2 trimmet en gammel 2 takter jeg har. Den er også forvandlet til å bli rask på høyt turtall, men den eier jo ikke drag på lave.
Når det gjelder teorier om tuning av turboladede biler, er mine kunnskaper små. Jeg kjenner turbo teknikken som sådann, men vet lite om bivirkningene ved å tune orginale turbo maskiner.
Må jo være enn grunn til at fabrikanten "holder tilbake" effektuttaket.
Det kan da ikke bare være for å spare "ola normann" fra HK avgift ?
Hva skjer med den stakkars 1.8t turboen min hvis jeg instalerer PPC eller Hirsch tuning. Slik jeg tenker, må jo ladetrykk bortimot dobbles for å klare å hente ut de høye dreiemomentskruvene disse firmaene oppgir...
Hva er drawbacket ? Mister man krefter i andre registere ? Gambler jeg med motoren på en ny bil ?
Er inne på tanken om jeg skal holde meg til å bruke penger på påkoster som "synes".
Saken er jo ikke at jeg MÅ trimme fordi bilen er treg. Tvert imot synes jeg den har mere enn nok av krefter til mitt bruk. Var i Spania med bilen i sommer, og hadde ingen problemer med å ligge i marsjfarter mellom 150 - 200 km/t.
Noen gode råd folkens ?
Du skriver endel av det jeg tenker.......
Jeg kjører en "ny" bil i fra Saab. Og fordi jeg ikke er rik, koster bilen meg dyrt så lenge jeg har den. Men, for en Saab idiot som meg, er det verd det.
Jeg liker å både stelle og "forfine", og noe av vitsen med trimming er vel også det at man vet (eller tror) at man har forbedret bilen....
..eller har man egentlig det ? Jeg driver for det meste med gamle Saaber, og har brukbar kunnskap om grunnleggende motorteori. Jeg har Gr. 2 trimmet en gammel 2 takter jeg har. Den er også forvandlet til å bli rask på høyt turtall, men den eier jo ikke drag på lave.
Når det gjelder teorier om tuning av turboladede biler, er mine kunnskaper små. Jeg kjenner turbo teknikken som sådann, men vet lite om bivirkningene ved å tune orginale turbo maskiner.
Må jo være enn grunn til at fabrikanten "holder tilbake" effektuttaket.
Hva skjer med den stakkars 1.8t turboen min hvis jeg instalerer PPC eller Hirsch tuning. Slik jeg tenker, må jo ladetrykk bortimot dobbles for å klare å hente ut de høye dreiemomentskruvene disse firmaene oppgir...
Hva er drawbacket ? Mister man krefter i andre registere ? Gambler jeg med motoren på en ny bil ?
Er inne på tanken om jeg skal holde meg til å bruke penger på påkoster som "synes".
Saken er jo ikke at jeg MÅ trimme fordi bilen er treg. Tvert imot synes jeg den har mere enn nok av krefter til mitt bruk. Var i Spania med bilen i sommer, og hadde ingen problemer med å ligge i marsjfarter mellom 150 - 200 km/t.
Noen gode råd folkens ?
-58 93b TT
-64 96 TT Gr.II
-04 9-3 Vector cabrio, 1.8t Hirsch
-64 96 TT Gr.II
For at Saab skal nå flest mulig kjøpere må man kunne tilby et bredt motorprogram, fra dyrt (2.0T) til "billig" (1.8t).bau skrev: Må jo være enn grunn til at fabrikanten "holder tilbake" effektuttaket.
Den billigste måten for Saab/GM å gjøre dette på er trolig å lage én motor som leveres med forskjellig effekt. Din 1.8t leveres med 150hk og 175hk, og med litt modifikasjon også 210hk.
Hirsch sin tuning er godkjent av Saab OG du beholder garantien. Jeg tolker det som at Saab mener at motoren fint tåler 195hk/310nm.
På 9-3SS har jeg kun erfaring med Hirsch, og har ingenting negativt å si.
Eneste drawback er at førerkortet vil henge i en tynnere tråd.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
Hei igjen !
Har du "samme" motor som meg, og har du Hirsch tunet ?
Hvis så, kan du forsøke å gi meg en sannferdig og oppriktig beskrivelse/sammenligning av "før og etter" ??
Her får man jo ikke testet varen før man bestemmer seg....
Er det verd 11.000,- for en som skjelden (nesten aldri) er
over 4000 omdr. ?
Har du "samme" motor som meg, og har du Hirsch tunet ?
Hvis så, kan du forsøke å gi meg en sannferdig og oppriktig beskrivelse/sammenligning av "før og etter" ??
Her får man jo ikke testet varen før man bestemmer seg....
Er det verd 11.000,- for en som skjelden (nesten aldri) er
over 4000 omdr. ?
-58 93b TT
-64 96 TT Gr.II
-64 96 TT Gr.II
Hei bau,
Jeg har skrevet mye om min erfaring med Hirsch både i Norge og etter turen min til Syden. Det liger også tall material med akselerasjønstid og sammenligning.
Etter 2 år og 27,000 km med deres trim har jeg bare positiv å si. Du vil ikke merke at blien er en turbobil, denne er med smidig pådrag fra lavturtal. Også når jeg kjører 150 km/t og trykker på gassen dra denne godt fra 3500 rpm oppover.
Denne kjøregleden bilen hat gitt meg etter trimmingen koster mer enn de pengene jeg har betalt.
Jeg har skrevet mye om min erfaring med Hirsch både i Norge og etter turen min til Syden. Det liger også tall material med akselerasjønstid og sammenligning.
Etter 2 år og 27,000 km med deres trim har jeg bare positiv å si. Du vil ikke merke at blien er en turbobil, denne er med smidig pådrag fra lavturtal. Også når jeg kjører 150 km/t og trykker på gassen dra denne godt fra 3500 rpm oppover.
Denne kjøregleden bilen hat gitt meg etter trimmingen koster mer enn de pengene jeg har betalt.
Sol
Bau skrev:
I tillegg er det jo interressant å lese Frode N220 sitt innlegg med hans erfaring fra BSR PPC Steg 1, som ikke fungerte så bra.. Det ene var de åpenbare feil, og det andre var den subjektive følelsen:
Mellom Hirsh og BSR hadde vel ikke valget vært så veldig vanskelig.
Jeg har selv kjørt med Nordic trim på mine siste SAAB'er med perfekt resultat. Bilene er kanonsterke på lavregister, mellomregister, og høyt turtall. Det har aldri vært noe tegn til trøbbel med bilene og vi har for tiden 6 nordic tunede biler i familien.
Nordic leverer forrsten også PPC og har full motor/drivverk garanti med sin tuning.
Uansett Colombo, lykke til.
MVH
LOH171
Jeg tror nok at hvis du må spørre deg dette spørsmålet er vel svaret nei....Er det verd 11.000,- for en som skjelden (nesten aldri) er
over 4000 omdr. ?
I tillegg er det jo interressant å lese Frode N220 sitt innlegg med hans erfaring fra BSR PPC Steg 1, som ikke fungerte så bra.. Det ene var de åpenbare feil, og det andre var den subjektive følelsen:
Som nevnt tidligere: Ikke kjøp Jallatrim.Dessuten; jeg ønsket meg litt mere krefter (både dreiemoment og effekt) i mellomregisteret når jeg trimmet. Bl a i håp å slippe noen nedgiringer på automaten i ny og ne. Synes dog ikke det hjalp merkbart. Det skal litt til å få en 2,0 til oppføre seg som 5 liters V8. Det er mye som tyder på at "halve" trimminga er at ladetrykk holdes oppe på høyt turtall - for å gi mer effekt.
Mellom Hirsh og BSR hadde vel ikke valget vært så veldig vanskelig.
Jeg har selv kjørt med Nordic trim på mine siste SAAB'er med perfekt resultat. Bilene er kanonsterke på lavregister, mellomregister, og høyt turtall. Det har aldri vært noe tegn til trøbbel med bilene og vi har for tiden 6 nordic tunede biler i familien.
Nordic leverer forrsten også PPC og har full motor/drivverk garanti med sin tuning.
Uansett Colombo, lykke til.
MVH
LOH171
-
- 2.0 bar
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
BSR er vel neppe noe jalla trim. Virker som de leverer til mange og er vel en større levrandør en nordic? Med nordic trim så ryker vel garantien fra Saab?
Men bare for å ta litt 9-5, 2,0LTT er det samme motor som sitter i og9-3 Aero som har 210hk? Da burde det vel kunne gå an å kjøre trygt med 210hk i en 9-5 med 2,0?
Blir bare mer og mer usikker.. Tror snart at to-takt med dobble "gassere" løsningen
Men bare for å ta litt 9-5, 2,0LTT er det samme motor som sitter i og9-3 Aero som har 210hk? Da burde det vel kunne gå an å kjøre trygt med 210hk i en 9-5 med 2,0?
Blir bare mer og mer usikker.. Tror snart at to-takt med dobble "gassere" løsningen
- Claus N201
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 201
- Navn: Claus Kristoffersen
- Sted: Kjeller
Hei
Når det gjelder valg av trim så må DU selv velge hva som er viktigst for deg og bilen din. Tror ikke den ene eller andre leverandøren av trim er bedre/verre. Hvem av de er nærmest deg ? Er garanti viktigst ? Er det kroner og øre som teller ?
Har selv PPC fra BSR/Speedparts og har aldri hatt noe form for problemer med denne, eller tidligere trim fra samme leverandør.
Men jeg er veldig nøye med bilen være seg service som vask/polish.
Det er jo noe som heter myndigheter som gjerne vil ha en bit av lommeboka om bilen er nyere enn 10 år.
Skulle du ikke klare og velge så bør du la være, å heller beholde bilen i orginal stand. Går jo mer enn godt nok for de fleste ville jeg tro.
Uansett så er det en risiko med å forandre på bilen, men risikoen kan gjøres minimal ved å behandle bilen riktig. Det er jo origanal biler som "går" istykker også selv med full service-intervall fulgt opp.
Skal man være på den sikre siden så bør man kansje ikke eie bil i det hele tatt, men er man SAAB idiot så er man det !
Lykke til!
Når det gjelder valg av trim så må DU selv velge hva som er viktigst for deg og bilen din. Tror ikke den ene eller andre leverandøren av trim er bedre/verre. Hvem av de er nærmest deg ? Er garanti viktigst ? Er det kroner og øre som teller ?
Har selv PPC fra BSR/Speedparts og har aldri hatt noe form for problemer med denne, eller tidligere trim fra samme leverandør.
Men jeg er veldig nøye med bilen være seg service som vask/polish.
Det er jo noe som heter myndigheter som gjerne vil ha en bit av lommeboka om bilen er nyere enn 10 år.
Skulle du ikke klare og velge så bør du la være, å heller beholde bilen i orginal stand. Går jo mer enn godt nok for de fleste ville jeg tro.
Uansett så er det en risiko med å forandre på bilen, men risikoen kan gjøres minimal ved å behandle bilen riktig. Det er jo origanal biler som "går" istykker også selv med full service-intervall fulgt opp.
Skal man være på den sikre siden så bør man kansje ikke eie bil i det hele tatt, men er man SAAB idiot så er man det !
Lykke til!
- Troll R
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
har selv hatt bsr uten noen problemer, men det var en eldre 9-3 med t5 motor .de tåler jo veldig mye i forhold til t7 motorene .
har man en eldre bil og det ikke er så nøye med om noe går i stykker velger man uorginal trimm da får man mest for pengene ,,,
men har man en nyere bil med garantier velger man hirsch så er man sikker ... 4000-5000; er en billig garanti/forsikring hvis noe ryker ....
hirsch er den eneste leverandøren som også er tuv godkjent og det er vel ikke uten grunn .
mvh
Kasper
har man en eldre bil og det ikke er så nøye med om noe går i stykker velger man uorginal trimm da får man mest for pengene ,,,
men har man en nyere bil med garantier velger man hirsch så er man sikker ... 4000-5000; er en billig garanti/forsikring hvis noe ryker ....
hirsch er den eneste leverandøren som også er tuv godkjent og det er vel ikke uten grunn .
mvh
Kasper
Trim
Dette blir en endeløs diskusjon uansett. Men når det gjelder HIRSH og garanti gis det bare på 2002 modeller og nyere var besjeden jeg fikk hos SAAB.
Mitt valg falt på en trimleverandør som er der for meg når jeg trenger de, dvs valget falt ikke på HIRSH !
Men en ting er sikkert " det man selv har i bilen er ofte det beste ikke sant " ment som en liten stikker til dere alle
Mitt valg falt på en trimleverandør som er der for meg når jeg trenger de, dvs valget falt ikke på HIRSH !
Men en ting er sikkert " det man selv har i bilen er ofte det beste ikke sant " ment som en liten stikker til dere alle
Normal oppførsel bør være en selvfølge på dette forumet. Ellers stolt eier av en sp trimet saab.
Her jeg helt enig. Hvis man er usikker er det best å kjøre uten trim. Det er bedre å sove godt og ha en bil man stoler på enn det motsatte.ClausN201 skrev: Skulle du ikke klare og velge så bør du la være, å heller beholde bilen i orginal stand. Går jo mer enn godt nok for de fleste ville jeg tro.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ellers kan det vere verdt å ta med i beregninga at Nordic har ein viss garanti også, sjølv om den ikkje er like fleksibel som Hirsch sin garanti virkar det ut som, her til lands. Les meir om det her: http://nordictuning.se/se/garanti.htm Veit somsagt ikkje korleis dette virkar i Norge, so dei som er i målgruppa for trim kan kanskje ta kontakt med Nordic og spør?
Når det gjeld kvar trimmen kjem ifrå er det dårlig spesifisert kvar den kjem ifrå, det står stort sett berre "Mjukvara".
Når det gjeld kvar trimmen kjem ifrå er det dårlig spesifisert kvar den kjem ifrå, det står stort sett berre "Mjukvara".
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Støtter dere!Aeroild skrev:Her jeg helt enig. Hvis man er usikker er det best å kjøre uten trim. Det er bedre å sove godt og ha en bil man stoler på enn det motsatte.ClausN201 skrev: Skulle du ikke klare og velge så bør du la være, å heller beholde bilen i orginal stand. Går jo mer enn godt nok for de fleste ville jeg tro.
Mye vil ha mer, og f... vil ha fler!
Men, når det er sagt. Det kan nok hende at en fremtidig turbomaskin i min eie vil bli trimmet. Selv om jeg ville håpet på en så god økonomi at jeg kunne valgt en "toppmodell" (f eks Aero) og latt det være med det. Selv om det også da lett kan bli: Mye vil ha mer...
Jeg sammenlikner ofte nåværende "hovedbil" i familien med 9-5'en. Flerbruksvogna har en 3 liters V6 på 201 hk. Den veier ca det samme som Estaten og automaten opptrer (er sikkert den samme) veldig likt. Jeg savner på et vis den gode turbofølelsen, men må innrømme at "Nothing beats displacement". 50% mere slagvolum gir et helt annet bunndrag.
Det jeg savnet i 2,0t finnes her i masse. Motoren jobber stort sett mellom 1000 og 1500 o/min til hastigheten kommer over 80. Plages heller ikke med det som jeg følte var unødige nedgiringer på 9-5'en.
"Melkekartongen" er i tillegg veldig komfortabel og stødig å kjøre.
Til tross for dette blir det ikke det samme som forbikjøringer med eller uten kick-down Svenska Aroplan-maskinen.
Saab er flotte biler!
Frode N220
M60 Saab 93F
M60 Saab 93F