Motorhavari nr 2
Moderator: Moderatorer
-
nr tre, skal er borte på kanten på ca 2 x 1 cm på det breieste... skal få inn noen bilder en kveld.
Har ikke hatt tid til å sjekke turboen ennå, men det er vel fare for at den også har gått føyka !?!?
Har nå i ettertid hørt at det absolutt ikke er bare meg dette har skjedd med, selv om det høres slik ut her inne...
Har ikke hatt tid til å sjekke turboen ennå, men det er vel fare for at den også har gått føyka !?!?
Har nå i ettertid hørt at det absolutt ikke er bare meg dette har skjedd med, selv om det høres slik ut her inne...
- Troll R
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
har hørt at ved trimming av 98/99 modellene må man bytte dyser allerede på steg 1 uansett leverandør ...
kanskje det er noe av årsaken
lykke til føler med deg ....
Dette er grunnen til at jeg velger orginal trimm slik at garantien dekker evt slike feil (her ville jo ikke garantien vært gjeldene alikevell pga modellen 98/99)
mvh
Kasper
kanskje det er noe av årsaken
lykke til føler med deg ....
Dette er grunnen til at jeg velger orginal trimm slik at garantien dekker evt slike feil (her ville jo ikke garantien vært gjeldene alikevell pga modellen 98/99)
mvh
Kasper
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Stor sjanse for at forrige eier har gjort sitt for å ødelegge bilen med sjeldne oljeskift, mye kaldstarter med høy belastning før motoren er varm. Samt avstenging av motor uten å kjøle turboen først. Turboene holder glatt 300 000 km hvis en er fornuftig. Fullgass skal jo en turbomotor tåle. Kan ikke tenke meg at din nye turbo har tatt kvelden pga et brent stempel.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Føler med deg.
Triste greier .
Men, sånn er det. Med den Nasjonalsosialistiske politikken som drives her i landet må mange av oss kjøpe bruktbil. Og da kan en jo egentlig aldri vite... Tror IKKE du skal klandre det selv og din kjørestil. Hadde drevet pensjonistkjøring ville det bare tatt noe lengre tid før dette skjedde, tror jeg.
Hva slags trim har du? Det er nok overveiende sannsynlig at denne sylindra har fått for lite bensin - og da bensinen er med på å kjøle fører det til for høy temp, og... (Ja, resten vet vi).
Dårlig dyse eller dårlig trim...
Jeg drepte selv en 900 T16 med å gi den masse luft (turbotrykk) og for lite bensin (R.I.P. gamle venn).
Triste greier .
Men, sånn er det. Med den Nasjonalsosialistiske politikken som drives her i landet må mange av oss kjøpe bruktbil. Og da kan en jo egentlig aldri vite... Tror IKKE du skal klandre det selv og din kjørestil. Hadde drevet pensjonistkjøring ville det bare tatt noe lengre tid før dette skjedde, tror jeg.
Hva slags trim har du? Det er nok overveiende sannsynlig at denne sylindra har fått for lite bensin - og da bensinen er med på å kjøle fører det til for høy temp, og... (Ja, resten vet vi).
Dårlig dyse eller dårlig trim...
Jeg drepte selv en 900 T16 med å gi den masse luft (turbotrykk) og for lite bensin (R.I.P. gamle venn).
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hmm, hvem har sagt det?... Er jo oppe i det turtallet det skjer. En Saab motor tåler opp mot 7000 uten større problemer som original. Men turtallsperra ligger vel på 6000. Jeg har sperra på 6750 på min og det går fint. Det skal sies at dette er langmotor.Sukisaab N395 skrev:Det hender jo at jeg girer ned og gir full gass, men aldri over 5000, som jeg har hørt det sies. Skal ikke motoren tåle det så er det jo for dårlig ?!?
Det som er Alfa og Omega ved trim er jo at blandingsforholdet er rett. Den som har levert trim til din bil må jo sørge for at allt er rett når det monteres, hvis du da ikke gjorde det selv. Uansett så skulle de opplyst om at det skal gjøres dyseskift ved steg1 trim på din bil som en sa lenger opp her. Føler med deg i denna saken, men man lærer jo av ting man gjør.
Neste gang kanskje du velger en annen trimleverandør som gir tilstrekkelig informasjon om hva som må gjøres med motoren før man trimmer den.
Min har gått 1600mil nå og turboen har vært rød stort sett hver dag siden den ble montert. Klarer jo ikke å la være å gi full gass Og den går som et skudd enda den. Ingen problemer med motor i det hele tatt. (257hk/391nm)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Det er stor forskjell på T5 (9000) og T7 (9-5) motorene. Dvs det er vel egentlig bare stempler og råder som er forskjellige. Men holdbarheten kan ikke sammenlignes, ihvertfall når man begynner å trimme. Lavfriksjonsstemplet i T7 tåler så lite at man nesten kan snakke om konstruksjonsfeil eller underdimensjonering.
Stempler og råder, evt en hel blokk som det blir sagt, fra 9000 (T5) vil løse alle de omtalte motorproblemene. Du kan beholde toppen fra 9-5 men husk å bruke den tykke toppakningen (T7?) ellers får du en merkelig ulyd over 4000 rpm.
Stempler og råder, evt en hel blokk som det blir sagt, fra 9000 (T5) vil løse alle de omtalte motorproblemene. Du kan beholde toppen fra 9-5 men husk å bruke den tykke toppakningen (T7?) ellers får du en merkelig ulyd over 4000 rpm.
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
. Turboene på nye saaber er ikke slik de gammle var. Før så sjedde alt på en gang, men no fordeler trykket seg over lengre tid. Det er da ikke lett å finne uorginal chip som er beregna på disse motorene. PÅ turbomotorer skal du skifte olje på 10000 km. Dem har også fått speialfilter pga oljen blir for fort dårlig på 9-5 frem til 2003 tror jeg. Kjenner folk så stiller opp turbotrykket på gamle 900 dem skifter olje mellom 5000 og 10000.Så bruker du uorginal chip bør du ta dine forholdsregler. Da er det større sjangse at motoren ikke blir ødelagt. Skal man trimme motor bør dette gjøres når motoren ikke har gått for langt. maks 100000 sier folk som har greie på det.Hjelle, N6 skrev:Hm, snodige greier.
SAAB leverar då orginalchip som gir 185hk til 2.0t.
Einaste som vert bytta der med det eg veit er Trionic-boks og tennpluggar...
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Grunnen til at trykket ligg lengre nede i registeret kjem også av turboaggregatet har vorte utvikla opp gjennom åra. Min kommentar som du siterar var meint som eit opplysing om at SAAB har eit originalchip der kun pluggar vert bytta i tilegg til Trionic-boksa.Estata skrev:. Turboene på nye saaber er ikke slik de gammle var. Før så sjedde alt på en gang, men no fordeler trykket seg over lengre tid. Det er da ikke lett å finne uorginal chip som er beregna på disse motorene. PÅ turbomotorer skal du skifte olje på 10000 km. Dem har også fått speialfilter pga oljen blir for fort dårlig på 9-5 frem til 2003 tror jeg. Kjenner folk så stiller opp turbotrykket på gamle 900 dem skifter olje mellom 5000 og 10000.Så bruker du uorginal chip bør du ta dine forholdsregler. Da er det større sjangse at motoren ikke blir ødelagt. Skal man trimme motor bør dette gjøres når motoren ikke har gått for langt. maks 100000 sier folk som har greie på det.Hjelle, N6 skrev:Hm, snodige greier.
SAAB leverar då orginalchip som gir 185hk til 2.0t.
Einaste som vert bytta der med det eg veit er Trionic-boks og tennpluggar...
Og det omtalte oljefilteret, er det det "longlife"-filteret på Speedparts?
I tilfelle har dei då fått det inn ganske nylig, og det passar AFAIR M72->?
Og dine bekjente som skrur opp trykket på 900:ane sine, dei skrur vel opp trykket i APC, og monterar bensinchip/anna BTR?
Grunnen til at trykket ligg lengre nede i registeret kjem også av turboaggregatet har vorte utvikla opp gjennom åra. Min kommentar som du siterar var meint som eit opplysing om at SAAB har eit originalchip der kun pluggar vert bytta i tilegg til Trionic-boksa.
Og dine bekjente som skrur opp trykket på 900:ane sine, dei skrur vel opp trykket i APC, og monterar bensinchip/anna BTR?[/quote]. ok, det var sikkert feil av meg å sitere deg,å skrive det jeg gjor.Nei, Saab skal ha kommet med et heilt nytt filter som skal hindre oilsludge på saab 9-5 som har dette problemet.Fikk vite dette på saab i går. Vet ikke heilt om dem gjør anna enn å skru opp trykket på turboen. Snakker om saaber fra 80 tallet. Hvis du mener at jeg tar helt feil,må du da meg unnskyldt. Du har sikkert mer greie på dette enn meg.
Og dine bekjente som skrur opp trykket på 900:ane sine, dei skrur vel opp trykket i APC, og monterar bensinchip/anna BTR?[/quote]. ok, det var sikkert feil av meg å sitere deg,å skrive det jeg gjor.Nei, Saab skal ha kommet med et heilt nytt filter som skal hindre oilsludge på saab 9-5 som har dette problemet.Fikk vite dette på saab i går. Vet ikke heilt om dem gjør anna enn å skru opp trykket på turboen. Snakker om saaber fra 80 tallet. Hvis du mener at jeg tar helt feil,må du da meg unnskyldt. Du har sikkert mer greie på dette enn meg.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Må fysst få seie at innlegget på ingen måte er meint som kritikk Estata, synes det berre var litt merkelig sitering, derfor svarde eg på innlegget for å muligens(???) utdjupe nærmare det eg skreiv, og so leda det også til nye spørsmål gitt...
Om du har vore inne på Speedparts ser du at dei har to forskjellige filter. Det blå filteret til 55kr har eg alltid kjøpt når eg har handla derifrå, og det har vore SAAB Original. Men i det siste har det dukka opp eit nytt filter som går ifrå M72 og frammover, til alle firsylindra motorar virkar det ut som. I den forbindelse lurde eg på om det er det ny filteret du (og Morten i ein annan tråd) snakkar om.
Men ellers er eg enig med deg, når en trimmar må en vere meir nøyen med vedlikehaldet, og vere ekstra nøyen med dei førehandsreglane en tek når en køyre Turbobil (tenkjer då på en ikkje kal køyre kvasst før motor er varm osb.) Ellers kan det vere verdt å nemne at oljeskiftintervallet på 900 faktisk er kvar 10 000 km, sjølv når motor er original.
Om du har vore inne på Speedparts ser du at dei har to forskjellige filter. Det blå filteret til 55kr har eg alltid kjøpt når eg har handla derifrå, og det har vore SAAB Original. Men i det siste har det dukka opp eit nytt filter som går ifrå M72 og frammover, til alle firsylindra motorar virkar det ut som. I den forbindelse lurde eg på om det er det ny filteret du (og Morten i ein annan tråd) snakkar om.
Men ellers er eg enig med deg, når en trimmar må en vere meir nøyen med vedlikehaldet, og vere ekstra nøyen med dei førehandsreglane en tek når en køyre Turbobil (tenkjer då på en ikkje kal køyre kvasst før motor er varm osb.) Ellers kan det vere verdt å nemne at oljeskiftintervallet på 900 faktisk er kvar 10 000 km, sjølv når motor er original.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Tror faktisk det var 7500 km på de første. Mener det stod det i boka til min avdøde M84 T16...Hjelle, N6 skrev:Ellers kan det vere verdt å nemne at oljeskiftintervallet på 900 faktisk er kvar 10 000 km, sjølv når motor er original.
Frode N220
M60 Saab 93F
M60 Saab 93F
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Det stemmer.Frode N220 skrev:Tror faktisk det var 7500 km på de første. Mener det stod det i boka til min avdøde M84 T16...Hjelle, N6 skrev:Ellers kan det vere verdt å nemne at oljeskiftintervallet på 900 faktisk er kvar 10 000 km, sjølv når motor er original.
På bilar utan Turbo er sjølvsagt intervallet høgare, er vel 15kkm på ein M84, på nyare modellar (talet 10kkm har eg ifrå min M91) er det vel 10 for bilar med turbo og 20 utan har eg for meg.