Hei.
Hadde en annen tråd som handlet om register kjedet og bunnpanne osv osv. (Har kjede rassling) Men ting er gått litt i stå. Gir snart opp, og står med hatten i hånda, og spør om seriøst hjelp! Skal prøve å fatte ting i korthet. (Lover ikke noe )
Verkstedet som sist hadde oljeskift på bilen(før jeg kjøpte den) har nok hatt feil olje på bilen, fordi olja var full av svarte små klumper(brent olje)
Som sikkert har kommet seg inn i kjede strammerene. Register kjedet (kam kjedet) var strammeren veldig treig, og virket som mye dritt hadde kommet inn i den.
Byttet kjede strammeren på hoved kjede, altså kam kjedet. Det hjalp mye på kjede raslingen, men kom tilbake etter 2 min på tomgang.
Tok av toppen, ned til kamakslene, der byttet jeg den øvre kjede guiden. Plasten på den hadde nesten knekt av. Dette hjalp heller ikke.
Kjørte en del rens på motoren med diesel, og olje rens, fikk ut mye dritt. Heller ikke det hjalp.
Sist helg hadde jeg av bunnpanna. Gjorde rein den og trompeten (olje pickup'en) Hjalp heller ikke
Nå har jeg tatt av sideplata inn til register/balanse kjedet. Jeg ser ikke noe tegn til knekte Skinner/guider. Strammeren på balanse kjedet var vel ute ca 1cm.
https://postimg.org/image/nl87n2k9n/
Da jeg løftet litt på skinnen, hvor strammeren står på, så var den litt "slapp." Strammeren virket veldig sjur, og måtte løsne den litt opp, før den vandret fint. Kan det være den dritt olja som har kommet inn i denne også? !!Kam kjedet virker veldig stramt å fint!!
Har laget en liten video av strammeren:
https://www.youtube.com/watch?v=oXne0fDEWg8 Når jeg tenker meg om, så skal strammeren holdes tilbake med slike hakk som jeg nevner i videoen.
Jeg er så sykt lei nå! HJELP!
Saab 9-3 b207 balanse kjede strammer osv. Trenger hjelp!
Moderator: Moderatorer
Re: Saab 9-3 b207 balanse kjede strammer osv. Trenger hjelp!
Okey. Siden det er helt stille her, så regner jeg med at andre også ikke har peiling.
Får vel rense opp i oljesludge'en, bytte balanse strammeren, kjedet, og guidene/skinnene, og skinnen på kam kjedet. Hvis jeg har glemt noe, så gi gjerne beskjed.
Takk.
Får vel rense opp i oljesludge'en, bytte balanse strammeren, kjedet, og guidene/skinnene, og skinnen på kam kjedet. Hvis jeg har glemt noe, så gi gjerne beskjed.
Takk.
-
- Bil: Saab 9-3 1,9 TID Linear Sport
- Sted: Re i Vestfold
Re: Saab 9-3 b207 balanse kjede strammer osv. Trenger hjelp!
Et svar fra en ikke Saab mann på generelt grunnlag.
En skal virkelig gjøre mye feil for å helle feil olje på en bil (min mening)
Til tross for at det er mange spesifikasjoner på olja så er det mye som skal til for at olja kokser.
Men en kan kjøre for lenge med samme olje.
Da tenker jeg at det ikke er oljens skyld men andre ting som feiler.
At det et eller annet sted går så varmt at dette skjer.
Jeg hadde nylig en bil som knakk sammen pga koksing.
Det fordi den også brukte litt vann.
Stor sett løste jeg dette ved å åpne oljepåfylling etter kjøring slik at det som kom av vann kondenserte og forsvant på denne måten.
Olja ble aldri grå, men det kan ha medført at olja oppførte seg rart.
Samtlige oljekanaler til kamakselbukken var dønn tette (og mest sannsynlig andre steder også).
For meg kan det høres ut som om kamkjedet ikke får (nok) olje på seg og av den grunn sliter ned overflaten på denne skinna?
Henter kjedet kun olje fra sumpen og tar det med seg på runden, eller er det et eller annet sted det skal komme olje ut og sprute på kjedet eller andre enheter?
Overflaten på den balansestrammeren og fra bildet til huset med kamkjede så ikke bra ut. Altså fargen på olja og det grumset som sitter på den.
Sånn tenker jeg den motoren jeg har som gikk til he.... også ser ut inni.
Bruker motoren din litt vann?
Forsøk et slikt lurium middel som renser motoren innvendig?
Enten som et additiv i oeksisterende olje eller dedikert renseolje.
Jeg har tenkt å bruke Biltema sin på min bil nå (dieselpurke).
Kan ikke se for meg at det er feil å rense ut motoren innvending innimellom.
En kompis brukte et addetiv (husker ikke navnet) men det kan jeg skaffe.
Han sa at olja han da tappet av var helt svart men ut over dette så grei ut.
Men når olja ble kaldere tyknet den og lignet til slutt på den guffa de bruker i asfalt.
En skal virkelig gjøre mye feil for å helle feil olje på en bil (min mening)
Til tross for at det er mange spesifikasjoner på olja så er det mye som skal til for at olja kokser.
Men en kan kjøre for lenge med samme olje.
Da tenker jeg at det ikke er oljens skyld men andre ting som feiler.
At det et eller annet sted går så varmt at dette skjer.
Jeg hadde nylig en bil som knakk sammen pga koksing.
Det fordi den også brukte litt vann.
Stor sett løste jeg dette ved å åpne oljepåfylling etter kjøring slik at det som kom av vann kondenserte og forsvant på denne måten.
Olja ble aldri grå, men det kan ha medført at olja oppførte seg rart.
Samtlige oljekanaler til kamakselbukken var dønn tette (og mest sannsynlig andre steder også).
For meg kan det høres ut som om kamkjedet ikke får (nok) olje på seg og av den grunn sliter ned overflaten på denne skinna?
Henter kjedet kun olje fra sumpen og tar det med seg på runden, eller er det et eller annet sted det skal komme olje ut og sprute på kjedet eller andre enheter?
Overflaten på den balansestrammeren og fra bildet til huset med kamkjede så ikke bra ut. Altså fargen på olja og det grumset som sitter på den.
Sånn tenker jeg den motoren jeg har som gikk til he.... også ser ut inni.
Bruker motoren din litt vann?
Forsøk et slikt lurium middel som renser motoren innvendig?
Enten som et additiv i oeksisterende olje eller dedikert renseolje.
Jeg har tenkt å bruke Biltema sin på min bil nå (dieselpurke).
Kan ikke se for meg at det er feil å rense ut motoren innvending innimellom.
En kompis brukte et addetiv (husker ikke navnet) men det kan jeg skaffe.
Han sa at olja han da tappet av var helt svart men ut over dette så grei ut.
Men når olja ble kaldere tyknet den og lignet til slutt på den guffa de bruker i asfalt.