Bytte gearolje på 9-3, 2002mod
Moderator: Moderatorer
Bytte gearolje på 9-3, 2002mod
Hadde tenkt å bytte gearolje på bilen forrige helg men ble litt usikker på fremgangsmåten. For meg virket det som om tappepluggen (umbrako skrue med stort flatt hode / flens) satt plassert på gearkassen / differensialen under der hvor drivakslingene går ut. Fant en tilsvarende skrue på toppen av gearkassen. Alt vel. Tvilen oppstod da jeg fant en M8 (såvidt jeg kan huske) sekskantskrue som satt under og relativt langt ned på kassen. Er dette et nivåhull? Tapper jeg i såfall fra hullet under differensialen for deretter å fylle fra toppen til det renner fra nivåhullet?
Bilder mottas med takk
Bilder mottas med takk
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte gearolje på 9-3, 2002mod
Ja, det er som du beskriv. Du har avtappninga nederst, påfylling på toppen og nivåplugg på sida Alle pluggane ser like ut, med 8mm umbraco. Fyl på til det renn ut nivåpluggen. Det er vel ca. 1.8 liter som går på et skift.
Ellers er et godt tips å løyse pluggane ifrå toppen og ned, slik at du ikkje blir ståandes att med svarteper når du har tappa av oljen og ikkje får løyst pluggen til påfyllinga...
Ellers er et godt tips å løyse pluggane ifrå toppen og ned, slik at du ikkje blir ståandes att med svarteper når du har tappa av oljen og ikkje får løyst pluggen til påfyllinga...
Takker og bukker
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Sekskanten under kassa skal du ikke ta ut, som Hjelle skriver er det umbraco på alle de du skal borti for denne jobben.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Bumpibom... Skriver i denne tråden, istedet for å opprette en ny tråd, selv om det i mitt tilfelle da gjelder 9-5..
Skal peile (og garantert etterfylle) gearolja i kveld, da jeg mistenker nivået der for å være skummelt lavt.
Gearkassa har i det siste blitt litt tyngre å få i revers, og noen ganger i 1. gir når bilen står helt stille, nærmest som det butter litt idet den skal føres inn i gearet sitt.. Hvis man ikke tar den via et annet gear først, men bare smokker den i gir, så "raper" gearkassa fælt.. Er desverre ikke alle brukerne av bilen min som skjønner at man ikke skal bruke makt på disse greiene..
Men, uansett.. Før jeg kaster alt for fæl dom over gearkassa, så skal jeg ihvertfall sjekke oljenivået først.. Har de 2 siste gangene bilen har vært innom verkstedet, bedt dem om å peile nivået.. Vet ikke om de har gjort det, men når jeg kikka litt på den forrige uke, så var peileskruen så løs at jeg kunne skrudd den ut med fingrene.. Er vel ikke særlig med trykk på olja nedi der, så det er vel forsåvidt begrenset hvor mye olje som evt. kunne presset seg ut? Også litt vanskelig å se hva av sølet som er gearolje og hva som er motorolje, den lekker litt motorolje et annet sted også, men såpass lite at det ikke gir utslag på peilinga, men et sted hvor det er nok trykk til å spre det bra utover..
Over til jobben som skal gjøres; Har fått tak i 40mm forlengerpipe og 8mm torx-pipe til å ta skruen i toppen av kassa, et par 8mm umbraconøkler til "modifisering", har med både vinkelsliper og baufil Og olje.. Skulle vel holde av verktøy det?
Må bilen stå helt i vater ved peiling/påfylling? Tenkte jeg skulle bygge opp under "jekkepunktet" på venstre fremme, jekke opp bilen nok til å få av hjulet, og senke den ned til "opprinnelig" høyde igjen, for så å fylle på til rett nivå. Høres dette greit ut?
Noen som har andre inspill?
Skal peile (og garantert etterfylle) gearolja i kveld, da jeg mistenker nivået der for å være skummelt lavt.
Gearkassa har i det siste blitt litt tyngre å få i revers, og noen ganger i 1. gir når bilen står helt stille, nærmest som det butter litt idet den skal føres inn i gearet sitt.. Hvis man ikke tar den via et annet gear først, men bare smokker den i gir, så "raper" gearkassa fælt.. Er desverre ikke alle brukerne av bilen min som skjønner at man ikke skal bruke makt på disse greiene..
Men, uansett.. Før jeg kaster alt for fæl dom over gearkassa, så skal jeg ihvertfall sjekke oljenivået først.. Har de 2 siste gangene bilen har vært innom verkstedet, bedt dem om å peile nivået.. Vet ikke om de har gjort det, men når jeg kikka litt på den forrige uke, så var peileskruen så løs at jeg kunne skrudd den ut med fingrene.. Er vel ikke særlig med trykk på olja nedi der, så det er vel forsåvidt begrenset hvor mye olje som evt. kunne presset seg ut? Også litt vanskelig å se hva av sølet som er gearolje og hva som er motorolje, den lekker litt motorolje et annet sted også, men såpass lite at det ikke gir utslag på peilinga, men et sted hvor det er nok trykk til å spre det bra utover..
Over til jobben som skal gjøres; Har fått tak i 40mm forlengerpipe og 8mm torx-pipe til å ta skruen i toppen av kassa, et par 8mm umbraconøkler til "modifisering", har med både vinkelsliper og baufil Og olje.. Skulle vel holde av verktøy det?
Må bilen stå helt i vater ved peiling/påfylling? Tenkte jeg skulle bygge opp under "jekkepunktet" på venstre fremme, jekke opp bilen nok til å få av hjulet, og senke den ned til "opprinnelig" høyde igjen, for så å fylle på til rett nivå. Høres dette greit ut?
Noen som har andre inspill?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Det er akkurat same prosedyre på gamle 9-5 og gamle 9-5.
Bilen må stå plant ja, skru ut nivåpluggen og påfyllingspluggen om du berre skal kontrollere nivå. Fyll på fil du ser det renn olje ut av holet til nivåpluggen.
Sjølv brukar eg ei trakt påmontert en slange som eg stikk ned i påflyllingsholet, tek litt tid tid å fylle oljen då, men eg slepp søl.
Bilen må stå plant ja, skru ut nivåpluggen og påfyllingspluggen om du berre skal kontrollere nivå. Fyll på fil du ser det renn olje ut av holet til nivåpluggen.
Sjølv brukar eg ei trakt påmontert en slange som eg stikk ned i påflyllingsholet, tek litt tid tid å fylle oljen då, men eg slepp søl.
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Takk for tips, Hjelle!
Jobben gikk greit nok den, trodde jeg skulle rive av meg håret/hodet i irritasjon da jeg skulle ha opp skruen i toppen på kassa, for der var det rundt og fint og ingenting tok tak.. Men så nå ut til å være litt mer 6-kant lenger nedi sporet, så med et par gode kakk på forlenger'n, så var'n på plass og skruen løsnet greit. sjekket at bilen stod plant, skrudde ut peileskruen, og der var det så vidt det rant littegrann, så da var det bare å skru sammen igjen, rydde etter seg og komme seg hjemmat..
Hadde en sånn en i bakhånd: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ge-191487/, så ut til at den skulle funke greit..
Jobben gikk greit nok den, trodde jeg skulle rive av meg håret/hodet i irritasjon da jeg skulle ha opp skruen i toppen på kassa, for der var det rundt og fint og ingenting tok tak.. Men så nå ut til å være litt mer 6-kant lenger nedi sporet, så med et par gode kakk på forlenger'n, så var'n på plass og skruen løsnet greit. sjekket at bilen stod plant, skrudde ut peileskruen, og der var det så vidt det rant littegrann, så da var det bare å skru sammen igjen, rydde etter seg og komme seg hjemmat..
Hadde en sånn en i bakhånd: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... ge-191487/, så ut til at den skulle funke greit..
-01 Saab 9-5 2.0t
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Skriver på gammel tråd. Jeg skal bytte girolje på min Viggen. På toppen av kassa er det ikke Umbraco, men en 24 mm med ytre sekskanthode. 8mm umbraco til tappepluggen ser ut til å være for liten. Slarker såpass at jeg ikke tør ta i, i redsel for å ødelegge pluggen. 9mm ???
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Det har aldri vore noko anna enn 8mm unbraco på dei eg har vore bort, men det er jo fullt mulig å bytte boltar med noko anna enn det som stod frå fabrikk... Kjennes det ikkje ut som 8 men 9 er det sikkert 9mm... Eventuellt er det jo ein viss risiko at du ikkje har fått verkøyet heilt i botn då vil det virke veldig slarkete ut.
Fyll for all del ikke girolje på kassen. Den skal ha syntetisk automatolje. Og vet du ikke hva som er på kassen fra før må du skylle igjen om 1 eller 2 liter først. Det skal ikke være vanlig tykk girolje (75W-90) på disse kassene. De skal ha automatolje som oppfyller Dexron 3 spes. (ATF olje, Dexron III ATF eller bedre, altså en automatkasse-olje.) Du kan bruke Biltema sin olje men den oiginale hos Saab koster ikke så veldig mye mer.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
På ei manuell kasse? Det der vel MTF0063 som gjeld der om en skal fylje anbefalningane frå Saab?Jan R skrev:Fyll for all del ikke girolje på kassen. Den skal ha syntetisk automatolje. Og vet du ikke hva som er på kassen fra før må du skylle igjen om 1 eller 2 liter først. Det skal ikke være vanlig tykk girolje (75W-90) på disse kassene. De skal ha automatolje som oppfyller Dexron 3 spes. (ATF olje, Dexron III ATF eller bedre, altså en automatkasse-olje.) Du kan bruke Biltema sin olje men den oiginale hos Saab koster ikke så veldig mye mer.
Jo alle manuelle Saab girkasser skal ha automatolje-type. Den originale oljen som du kjøper hos Saab er rød av farge og veldig tynnflytende. GM originalolje heter nå 93165290 som er den samme som MTF0063. Speedparts sin heter SO 0063 og koster 85 kroner. Alternativ er Biltema Transmisjonsolje, artikkel 36831 til 119,- per liter. (GM Dexron VI spesifikasjon).
Jeg bruker BT olje artikkel 36831 både på manuell og automat kassene til Saab.
Altså ikke tykk girolje på manuell kasse. (somfor eks Castrol sin 75w-90) olje som jeg menerv å huske Mekonomen sier går greit på Saab.
Jeg bruker BT olje artikkel 36831 både på manuell og automat kassene til Saab.
Altså ikke tykk girolje på manuell kasse. (somfor eks Castrol sin 75w-90) olje som jeg menerv å huske Mekonomen sier går greit på Saab.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Då er eg med. Brukar sjøl denne MTF-olja på dei nyare kassene, om eg ikkje huskar feil er dette den olja Saab har anbefalt ifrå og med GM900/9-3 og 9-5 - mulig 9000 med kortmotor også hadde denne oljeanbefalinga?
Fra ca 2001 gikk Saab over til å bruke syntetisk girolje på manuelle kasser (MTF0063) Den kan ikke blandes med oljen benyttet før ca 2001 (Det finnes et girkassenummer der skiftet skjedde).