Hei.
Har fått ulyd fra automatkassen min, antar det er torque converteren siden det bare kommer når kassen er kald og satt i gir, mens bilen står i ro. Lyden forsvinner en plass rundt 1500rpm.
Girkassen er femtrinns FA57, bilen er MY04 9-3 Aero. Bilen/kassa har gått 160k og olje var sist byttet på 120k.
Tenkte å ringe Transtec og få dem til å se på det, men lurte på om noen hadde erfaringer med det samme?
Denne kassa er vel brukt på både 9-3 og 9-5.
FA57 automatgir, Ulyd fra torque converter
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: FA57 automatgir, Ulyd fra torque converter
Hvorfor tror du at det er converteren?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Hva er en ulyd? Jeg har også lyd på min gamle 9-5 spesielt når den er kald. Sånn schhhhhh lyd som varierer med turtallet og avhengig av turtallsdifferansen mellom girkasse og motor.
2002 9-5 Aero automat
-
- Medlemsnummer: N2819
- Bil: 9-3 SS Aero
- Sted: Tananger
Egentlig bare pga når lyden inntreffer; kun når det er stor hastighetsforskjell på akslingene over converteren.
I park og nøytral er det ingen lyd, men når bilen settes i revers eller drive så kommer den. Lyden forsvinner når bilen får litt fart, eller den er i hvert fall ikke hørbar lenger.
Tikking er nok ikke riktig beskrivelse, mer en rasling kanskje?
Kan ta en video og legge opp
I park og nøytral er det ingen lyd, men når bilen settes i revers eller drive så kommer den. Lyden forsvinner når bilen får litt fart, eller den er i hvert fall ikke hørbar lenger.
Tikking er nok ikke riktig beskrivelse, mer en rasling kanskje?
Kan ta en video og legge opp
B207R+
-
- Medlemsnummer: N2819
- Bil: 9-3 SS Aero
- Sted: Tananger
Dette ble fikset for ei stund tilbake, det viste seg at det var drivreima og reimstrammeren som lagde lyden. Bytta dem så var alt greit igjen.
B207R+