Finner ikke nye toppbolter...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Finner ikke nye toppbolter...

Legg inn av Stiversen » 16 feb 2015, 01:51

Heisann

Er godt igang med å skifte topppakning på bilen. Men nå står jeg å klør meg litt i hue når jeg stirrer på toppboltene.
Jeg mener å hørt at disse motorene ikke skal ha nye toppbolter, jeg ble redd for at dette stemte da kittet jeg bestilte ikke inneholdt toppbolter og firmaet(neobrothers) heller ikke selger toppbolter til denne motoren separat. Jeg har funnet en side som selger de, men den virket litt "sketchy". Dette bekrefter forresten også Haynes manualen da den sier noe sånt som "the manufacturer does not specify that the bolts need replacing after loosened, however we always recommend to change them when doing a procedure such as this".
Jeg liker jo å være på den sikre siden, så jeg må nesten høre med dere veteranene som kan litt mer angående dette.
Vet jo at det finnes bolter som ikke er ment for å erstattes, men dette er visst såvidt jeg har forstått ganske sjeldent. Dette er vell bolter laget med en spesiell legering eller noe sånnt som gjør at de ikke strekker seg(i like stor grad hverfall, alt vil jo strekkes til slutt).
Så om det er noen som har innspill eller som har tilgang til en av disse programmene som viser litt mer spesifikt om prosedyren så hadde jeg satt pris på alt av tilbakemelding.

Gjelder selvfølgelig signaturbilen, men jeg kan jo skrive ned for sikkerhets skyld.
03' 9-3SS B207L
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Finner ikke nye toppbolter...

Legg inn av PerH N1870 » 22 feb 2015, 22:45

Jeg har ikke hørt at man ikke skal skifte toppbolter.
Mener at verksteder skifter bolter når de har av toppen.
Jeg har brukt bolter om igjen uten problemer.
Tror ganske sikkert det går greit med de gamle hvis du fikk de av greit.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
ryabchik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N2721
Navn: Aleksander
Bil: 9000 2.3T A50 + 2008 TurboX
Sted: Oslo/Nittedal, Gjerdrum

Legg inn av ryabchik » 23 feb 2015, 03:06

Greia med toppbolter er slik at når toppen blir dratt til med riktig moment, tilpasser toppen seg til topppakningen og blokka. For at det skal være så bra som mulig kontakt er disse boltene produsert slik at de gir etter for å få best/jevnest kontakt. Ved å bruke samme bolter om igjen er det ikke sikkert de har så mye å gå på igjen etter å ha vært strammet til med riktig moment fra før. Det er også veldig viktig å ha riktige toppbolter til riktig motor.
M08 TurboX Hirsch (importert)
M97 9000 CSE 2.3T A50 (importert)
M97 9000 CSE 2.3t A50 (solgt uten motor til medlem)
M05 9-3 1,8i (krasjet)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 24 feb 2015, 14:56

Denne motoren har strekkbolter ja, og de skal i utgangspunktet byttes når de har vært løsnet, men i de fleste tilfeller vil det nok gå fint å bruke om igjen de gamle.
Saab "tillater" jo også såvidt jeg kan se i følge WIS ettertrekking av boltene, og rent praktisk skal det ikke være den store forskjellen for boltene mellom ettertrekking og pakningsbytte med mindre toppen har blitt planet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Legg inn av Stiversen » 27 feb 2015, 14:17

Ja, vet jo hva strekkboltenes funksjon er. Men der finnes jo bolter som kan brukes flere ganger, "ustrekkelige" reklamerer de med, f.eks ARP sine. Men de innrømmer jo også at selv om disse boltene kan brukes om igjen så er anbefaler de å bytte når du kommer på ca 4 skifte.
Ja det var litt vanskelig å si, skrapte toppen nå nettopp og det jeg så gjorde meg litt usikker; på toppen går det symmetriske linjer som ser ut som de kommer fra en stor fresemaskin, men om disse kommer fra fabrikkering eller at toppen har vært freset tidligere er jo ikke godt å si. Jeg hentet fram måleuret for å sjekke ca hvor store disse sporene var, de er ca 0,07mm brede og 0,04mm høye. Jeg kunne skrape de av med barberblad. Er vanskelig å si om denne toppen har vært av før, men det manglet en bolt til innsugsmanifolden så hvem enn som har skrudd på bilen har vært jobbet seg såpass langt(bolten som manglet er den ene som sitter skikkelig teit til.
Dersom det er noe som skiftes burde det vell vært inkludert i kittet? Uansett, bedre å være på den sikre siden så jeg skifter de bare :P

Var ikke noe problem å få av boltene, de lagde jo selfølgelig en sånn typisk "knakelyd" idet de slapp tak.
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Svar