Rust og900 turbo
Moderator: Moderatorer
- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2759
- Navn: Trygve N2759
- Bil: 1987 – 900 T8 2d
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Rust og900 turbo
Jeg har vært under min 87 900 turbo (8v/2d) og synet var ikke videre oppløftende.
Jeg er litt i tvil om hvor mye jeg vil legge i bilen, men skulle gjerne hatt en anbefaling til noen som kan hjelpe meg å se over og komme med inspill om det er verdt å putte noe mer penger i den, helst i Østfold.
Dette er vel snakk om den minst populære 900 turbo modellen og jeg klarer ikke å bedømme hvor grensa går for budsjett. Kort om bilen så er det som nevnt en 1987 900 turbo med 8 ventiler og 2 dører. Altså den med bagasjelokk. Det er rustet hull flere steder og da en god del rundt hjuloppheng, høyre foran. Verkstedet mente jeg måtte skifte ut "tårnet" eller hva han kalte det for å få den gjennom neste EU-kontroll (mars neste år), og jeg forsto det som om det kunne bli en del jobb (han anslo grovt rundt en dags arbeid bare for dette "tårnet").
Nå er dette et verksted jeg har brukt til å ta enkle reparasjoner og EU kontroller opp igjennom, men til en slik jobb ryker det nok fort på alt for mye for denne gamle bilen på et "vanlig" verksted som tar over 900 pr time. Har heller ikke noe videre budsjett å skryte av om dagen...
Annet som må fikses er bremseskiver, en kalipper foran, høyre drivaksel og i dag begynte det jaggu å dryppe frostvæske når jeg parkerte utenfor huset (kan jo bare være en slange).
Lakken er ikke pen, men den er ikke gjennomrustet noe annet sted enn noen mindre punkter rundt hjulbuene. Interiøret er beige plysj og pent. Har orginale alufelger (SAAB "Sunburst" 15-spoke) med gamle sommerdekk, men nå står den på rustne felger med piggfri vinterdekk og slitte hjulkapsler.
Motoren ser ut til å lekke litt, men går rimelig fint uten at jeg har så mye å sammenligne med.
Er det noen som som kjenner noen, eller som selv har kompetanse, tid og lyst til å hjelpe meg å se over og bedømme om dette kan fortsette å være drømmebilen, eller om den heller hadde gjort seg som delebil?
Jeg drømmer jo om at den skal bli strøken og jeg har egentlig sansen for dette karosseriet.
Jeg er litt i tvil om hvor mye jeg vil legge i bilen, men skulle gjerne hatt en anbefaling til noen som kan hjelpe meg å se over og komme med inspill om det er verdt å putte noe mer penger i den, helst i Østfold.
Dette er vel snakk om den minst populære 900 turbo modellen og jeg klarer ikke å bedømme hvor grensa går for budsjett. Kort om bilen så er det som nevnt en 1987 900 turbo med 8 ventiler og 2 dører. Altså den med bagasjelokk. Det er rustet hull flere steder og da en god del rundt hjuloppheng, høyre foran. Verkstedet mente jeg måtte skifte ut "tårnet" eller hva han kalte det for å få den gjennom neste EU-kontroll (mars neste år), og jeg forsto det som om det kunne bli en del jobb (han anslo grovt rundt en dags arbeid bare for dette "tårnet").
Nå er dette et verksted jeg har brukt til å ta enkle reparasjoner og EU kontroller opp igjennom, men til en slik jobb ryker det nok fort på alt for mye for denne gamle bilen på et "vanlig" verksted som tar over 900 pr time. Har heller ikke noe videre budsjett å skryte av om dagen...
Annet som må fikses er bremseskiver, en kalipper foran, høyre drivaksel og i dag begynte det jaggu å dryppe frostvæske når jeg parkerte utenfor huset (kan jo bare være en slange).
Lakken er ikke pen, men den er ikke gjennomrustet noe annet sted enn noen mindre punkter rundt hjulbuene. Interiøret er beige plysj og pent. Har orginale alufelger (SAAB "Sunburst" 15-spoke) med gamle sommerdekk, men nå står den på rustne felger med piggfri vinterdekk og slitte hjulkapsler.
Motoren ser ut til å lekke litt, men går rimelig fint uten at jeg har så mye å sammenligne med.
Er det noen som som kjenner noen, eller som selv har kompetanse, tid og lyst til å hjelpe meg å se over og bedømme om dette kan fortsette å være drømmebilen, eller om den heller hadde gjort seg som delebil?
Jeg drømmer jo om at den skal bli strøken og jeg har egentlig sansen for dette karosseriet.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rust og900 turbo
2-dørs er definitivt ikke den minst populære utgaven blant entusiaster, og den er sjelden. Hvis den ikke er alt for ille, så hadde jeg lett lagt ned en del timer i den dersom det var min bil. Rust kan se verre ut enn det er, men det kan også være mye du ikke finner før du begynner å grave litt, som gjør at mange "enkle" reparasjonsjobber blir til årelange prosjekt som dessverre ofte ender med at bilen skrotes etter at mange timer er lagt ned. Du bør derfor få en skikkelig oversikt før du setter i gang noe som helst.
Rust i drivakseltunneler er vanlig, og Veng har reparasjonsplate til dette. F eks Mekonomen kan skaffe dette til deg. Den jobben er ikke all verden, men noen timer går det fort og en kompis med sveiseapparat er nok å foretrekke fremfor et verksted. Her kapper man ut og sveiser inn nytt på en kveld.
Skal du bytte hele fjærtårnet foran så må motoren ut, iallfall om du skal bytte på venstre side.
Rust i drivakseltunneler er vanlig, og Veng har reparasjonsplate til dette. F eks Mekonomen kan skaffe dette til deg. Den jobben er ikke all verden, men noen timer går det fort og en kompis med sveiseapparat er nok å foretrekke fremfor et verksted. Her kapper man ut og sveiser inn nytt på en kveld.
Skal du bytte hele fjærtårnet foran så må motoren ut, iallfall om du skal bytte på venstre side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
Jeg har jo aller mest lyst til å fikse den opp, men har svært få kompiser med sveiseaparat, i så fall som jeg ville gitt slikt arbeid.
Det er ikke noen som har noen i Østfold, evt Akershus eller på andre siden av grensa å anbefale?
Det er på høyre side det er kjeks. Og så noen sporadiske steder under, men siden det var så dårlig rundt forstillingen så gikk vi ikke så grundig til verks og lette etter mer rust.
Det er ikke noen som har noen i Østfold, evt Akershus eller på andre siden av grensa å anbefale?
Det er på høyre side det er kjeks. Og så noen sporadiske steder under, men siden det var så dårlig rundt forstillingen så gikk vi ikke så grundig til verks og lette etter mer rust.
- kanonjon
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Det er verdt å fikse opp disse bilene. Ufattelige kjøreglade biler.
Det beste er å få motoren ut, slik at kommer til og får gjort jobben skikkelig. Har selv gjort dette og har fått et godt resultat. Jeg sveiste riktignok ikke, det gjorde min far, men jeg lagde opp nye plater og gjorde etterarbeidet etter sveisinga. Klart at det tar litt tid, men det er absolutt verdt det. Samtidig ville jeg også ha sjekket resten av bilen for rust, slik at du tar dette i samme slengen!
Helt vanlig med rust nedi bunnen av dørene, inni hjørnene i reservehjulsbrønnen mot hjulskjermene, drivakseltunnelene (slik som Ingvar nevnte) etc etc, rett og slett, følg stedene der det er vann drenasje.
Vraker/selger du denne, så vil du bare angre etterhvert! Gi denne bilen en skikkelig reperasjon og du vil få belønning for det. Det gjorde jeg med min, angrer ikke at jeg viet tid og penger til den
Lykke til!
Det beste er å få motoren ut, slik at kommer til og får gjort jobben skikkelig. Har selv gjort dette og har fått et godt resultat. Jeg sveiste riktignok ikke, det gjorde min far, men jeg lagde opp nye plater og gjorde etterarbeidet etter sveisinga. Klart at det tar litt tid, men det er absolutt verdt det. Samtidig ville jeg også ha sjekket resten av bilen for rust, slik at du tar dette i samme slengen!
Helt vanlig med rust nedi bunnen av dørene, inni hjørnene i reservehjulsbrønnen mot hjulskjermene, drivakseltunnelene (slik som Ingvar nevnte) etc etc, rett og slett, følg stedene der det er vann drenasje.
Vraker/selger du denne, så vil du bare angre etterhvert! Gi denne bilen en skikkelig reperasjon og du vil få belønning for det. Det gjorde jeg med min, angrer ikke at jeg viet tid og penger til den
Lykke til!
Saab er livet!
- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
Takk for svar. Skal møte en kar til torsdag som skal se over og gi meg tilbud.
Det er en god del hull under bilen, men jeg forsto det som om det var overkommelig.
Verkstedet regnet med ca 15.000 for å få den eu-godkjent, men da til en pris på ca 950,- pr time. Så kommer jo det kosmetiske og en nokså svett motor.
Har i utgangspunktet satt av 10-15.000 for å få den "fin", så er det bare å krysse fingrene for at ikke det dukker opp alt for mange uforutsette feil.
Det er en god del hull under bilen, men jeg forsto det som om det var overkommelig.
Verkstedet regnet med ca 15.000 for å få den eu-godkjent, men da til en pris på ca 950,- pr time. Så kommer jo det kosmetiske og en nokså svett motor.
Har i utgangspunktet satt av 10-15.000 for å få den "fin", så er det bare å krysse fingrene for at ikke det dukker opp alt for mange uforutsette feil.
- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
Dempertårn
Jeg går for reparasjon her, men må finne reparasjonsplater til dette. Jeg finner ikke frem til dette på Veng på nett selv, men er dette noe f.eks. Mekonomen skaffer iløpet av en uke, eller er dette lagervare hos f.eks. Veng i Halden? Skal levere bilen på søndag og mangler selvfølgelig dette pga en misforståelse.Ingvar N629 skrev: Rust i drivakseltunneler er vanlig, og Veng har reparasjonsplate til dette. F eks Mekonomen kan skaffe dette til deg. Den jobben er ikke all verden, men noen timer går det fort og en kompis med sveiseapparat er nok å foretrekke fremfor et verksted.
Går over hele bilen under og tar det som er av rust der. Skjønnhetsflekker og annet på karrosseri lapper vi på nå og går skikkelig løs på når bilen kjører fint og har gått gjennom eu-kontroll i mars. Dørene er såpass dårlige at de må byttes, i tillegg må hjulbue/forskjerm venstre foran byttes sammen med høyre hjulbue bak, men dette er ikke krise.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Hei Trygve.
Klikk på karosseri her: http://www.veng.no/?CatID=1273#&&/wEXAQ ... qKdjPzuYc=
Så ser du delene litt ned på siden.
Mekonomen pleier å kunne fremskaffe deler på 24t
Lykke til
Klikk på karosseri her: http://www.veng.no/?CatID=1273#&&/wEXAQ ... qKdjPzuYc=
Så ser du delene litt ned på siden.
Mekonomen pleier å kunne fremskaffe deler på 24t
Lykke til
"Alt" fra totakt til turbo
- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
Takk Morten, rotet rundt uten å finne noe i går. Ble vel litt for sent.
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: 2008
- Navn: Peter
- Bil: SAAB 900 Turbo Coupe 1995
- Sted: Oslo
Så bra at den reddes... har den soltak?
Peter
-----------------------------------
SAAB 900 Turbo SE Coupe -95
SAAB 9000 CDE -95
SAAB 99 GL -78
SAAB 96 -65
SAAB 9000 CDE -95
SAAB 99 GL -78
SAAB 96 -65
- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Kontakt:
Nei, det har den dessverre ikke.
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: 2008
- Navn: Peter
- Bil: SAAB 900 Turbo Coupe 1995
- Sted: Oslo
Uansett er dette kule Saaber... lykke til videre... å husk du har alltid mulighet å oppdatere oss undetveis med en liten prosjektråd...
Peter
SAAB 9000 CDE -95
SAAB 99 GL -78
SAAB 96 -65
SAAB 9000 CDE -95
SAAB 99 GL -78
SAAB 96 -65
- trygvesorli