Saab 9-3, 98mod med merkelig "klukk" i brems og annet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
XperienC
Navn: Daniel Mork
Bil: Saab 9-3 Vector 2007

Saab 9-3, 98mod med merkelig "klukk" i brems og annet

Legg inn av XperienC » 20 jan 2014, 15:55

Hei, første post og ingen stor bilkjenner så ikke skyt meg for fort!

Jeg har en merkelig "klukk" lyd når jeg bremser, det vil si, det skjer ikke alltid men oftere enn sjeldent vil jeg si.
Skjer gjerne under bremsing i lav fart (under 50km/t) Noen som har noen forslag til hva det kan være? Kan nevne at jeg nettopp har byttet bremseskiver, klosser, sko og gjort caliperene litt penere bak. Lyden var der før jeg byttet også.

Har også en annen ting som skjer. Til tider begynner aktiveres ABS og BRAKE lampene i dash-bordet, noen som vet hva dette kommer av? Det gir seg gjerne hvis jeg skrur bilen av og på, eller bare overser det til det gir seg.

Igjen, ingen stor bilkjenner så jeg tar imot alle tips :D

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9-3, 98mod med merkelig "klukk" i brems og annet

Legg inn av TiaZzz » 20 jan 2014, 16:08

"Klukk" kan jo høres ut som om kaliperen flytter på seg, men sikkert en drøss andre årsaker også. Sliten foring som gjør at metall beveger seg mot metall.

ABS/brake fikk jeg på min gamle OG9-3 da en ABS-sensor var blitt sliten. Fikk det også da bremsewiren hang seg opp og det ene bakhjulet hang seg opp (på isen).

hm bil

Legg inn av hm bil » 21 jan 2014, 12:30

er nok br klossene som ligger og beveger seg i kalipperen du får klikk lyd når du rygger og bremser en gang og når du kjører fremover ved første bremsing så får du samme klikk lyd.. er normalt så lenge du har gjort rent i kalipperen og litt romslige klosser. har det samme på min 9-5 på bak julene. og de hvar skiftet på merkeverksted på pekte dette da jeg var og hentet bilen etter service.mekanikeren sa att det hvar helt normalt.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Legg inn av Kristian N2215 » 21 jan 2014, 14:40

Du trenger ikke å rygge for å fremkalle dette heller. Når du bremser helt ned til full stopp, så får du et gyng bakover pga. flexing i foringer osv.når bilen stopper.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar