Greide pina meg å vaske bilnøkkelen på 40 grader. Er den kaputt? Bare å spare til en ny en? Huff
Mulig å åpne hele nøkkelen for å tørke den raskere?
Edit: Fant ut akkurat hvordan åpne nøkkelen
Vasket nøkkelen...
Moderator: Moderatorer
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Vasket nøkkelen...
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
Re: Vasket nøkkelen...
Neida. Om nøkkelen er "vanntett" tviler jeg på. Og at litt vann kan ha lekket inn ved kretskortet skal du heller ikke se bort ifra. Men, hvis du lar den ligge åpen i noen dager og lar det tørke skikkelig (ta ut batteriet og) tror jeg det skal gå bra!
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Så det var vann inni nøkkelen når jeg åpnet den. Som oftest har jeg opplevd at elektriske ting har tatt skade av vannet men har fungert fint i x antall mnd før det plutselig svikter. Kjedelig hvis den plutselig tar kvelden uten at jeg er klar over det
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Ta tapet som en mann og bestill ny før denne tar kvelden. For har du ikke ekstra nøkkel blir det fort veldig dyrt.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Kanskje dette trikset fungerer?
Men til alvoret... Det er ikke egentlig vannet som er problemet, rent vann leder ikke strøm.
Problemet er derimot delvis vaskemidler og delvis at det er mye forurensning i springvann.
Dette vil kunne forårsake kortslutninger, og også sakte men sikkert tære på kort og komponenter.
Vaskemidler er etsende, og vil blant annet føre til at metall oksiderer svært raskt. Sammen med rester av forurenset vann er dette en "dødelig" kombinasjon for elektronikk.
Dette er årsaken til at det gjerne fungerer en stund etterpå, for så å ta kvelden.
En grundig rens kan bremse prosessen, i beste fall kanskje stanse den helt.
Dette ville jeg gjort:
1. Få fatt i en flaske elektronikkrens på clas ohlson, isopropanol og aceton kan også brukes
2. Ta ut batteriet
3. Vask kortet grundig (dypp det gjerne helt nedi og la ligge en liten stund).
4. Skrubb forsiktig med en tannbørste eller lignende
5. Legg til tørk en dag eller to
6. Monter sammen og håp på det beste. Forhåpentligvis vil du få vasket vekk all forurensning, og samtidig vil løsemiddelet fortrenge eventuelle vannrester.
Men til alvoret... Det er ikke egentlig vannet som er problemet, rent vann leder ikke strøm.
Problemet er derimot delvis vaskemidler og delvis at det er mye forurensning i springvann.
Dette vil kunne forårsake kortslutninger, og også sakte men sikkert tære på kort og komponenter.
Vaskemidler er etsende, og vil blant annet føre til at metall oksiderer svært raskt. Sammen med rester av forurenset vann er dette en "dødelig" kombinasjon for elektronikk.
Dette er årsaken til at det gjerne fungerer en stund etterpå, for så å ta kvelden.
En grundig rens kan bremse prosessen, i beste fall kanskje stanse den helt.
Dette ville jeg gjort:
1. Få fatt i en flaske elektronikkrens på clas ohlson, isopropanol og aceton kan også brukes
2. Ta ut batteriet
3. Vask kortet grundig (dypp det gjerne helt nedi og la ligge en liten stund).
4. Skrubb forsiktig med en tannbørste eller lignende
5. Legg til tørk en dag eller to
6. Monter sammen og håp på det beste. Forhåpentligvis vil du få vasket vekk all forurensning, og samtidig vil løsemiddelet fortrenge eventuelle vannrester.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Et lite tillegg:
- Mister du nøkkelen eller annen elektronikk i saltvann - legg den straks i rent (drikke-)vann inntil du får anledning til å ordne den/skaffe noe rensemiddel.
- Vask den gjerne i rødsprit. Annen sprit fungerer også, men gummidetaljer tåler ikke det. Bruker du rødsprit er den tørr på no-time.
- Mister du nøkkelen eller annen elektronikk i saltvann - legg den straks i rent (drikke-)vann inntil du får anledning til å ordne den/skaffe noe rensemiddel.
- Vask den gjerne i rødsprit. Annen sprit fungerer også, men gummidetaljer tåler ikke det. Bruker du rødsprit er den tørr på no-time.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
- Erling-N1736
- Medlemsnummer: 1736
- Navn: Erling
- Bil: 2001 9-5 2.0t
Nøkkelen skal i utgangspunktet være tett. Noe jeg var veldig takknemlig for i fjor sommer da den ble glemt i lommen på en shorts... Var med på en god svømmetur i saltvann..
Ser dog for meg at en godt brukt nøkkel kan ha skader i gummien rundt knappene, evt tetningen rundt lokket om den er åpnet med hekksaks og viljestyrke en gang for mye
Når det først kommer fuktighet inni er jeg enig med EdHunter og MortenW, få bort forurensningene så fort som mulig.
Ser dog for meg at en godt brukt nøkkel kan ha skader i gummien rundt knappene, evt tetningen rundt lokket om den er åpnet med hekksaks og viljestyrke en gang for mye
Når det først kommer fuktighet inni er jeg enig med EdHunter og MortenW, få bort forurensningene så fort som mulig.