Ny trussel om nedleggelse av hele SAAB-merket.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 1406 SKI

Ny trussel om nedleggelse av hele SAAB-merket.

Legg inn av Christian N076 » 12 jan 2005, 10:12

Har dere lest Dagens Næringsliv i dag? Veldig dårlige nyheter:

http://www.dn.no/dnBil/article411653.ece
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 12 jan 2005, 10:15

Burde kunne gå å produsere saab og cadillac side om side vel? dystert.. Men jeg tror faktisk at om 10 år er saab og opel veldig likt og selges av samme forhandlere..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Christian N076 » 12 jan 2005, 10:22

Ikke dersom de høye herrer i Detroit bestemmer seg for at nok er nok, legger ned hele merket og produserer reservedeler i ti år for å melke den siste skvett. Blir ikke noe side om side da......

.....og for å være ærlig: 9-2X og 9-7X. De burde heller latt være. Dersom det i tillegg kommer en 9-6 med bakhjulstrekk basert på Holden, så er det sannelig ikke vits bare for å ha en løve på bagasjelokket.
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 12 jan 2005, 10:40

Jeg later som om jeg ikke leste dette.. Orker ikke å gå rundt og være sur og gretten i hele dag..

Arild N241
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo

GM som eier

Legg inn av Arild N241 » 12 jan 2005, 13:53

Jeg tror ærlig talt at GM kan skylde seg selv for at de har tapt mye penger på Saab. Amerikanske bilkonsern generelt, og GM spesielt har de siste 30 årene konsekvent tapt markedsandeler i USA til konkurrenter. Årsak: De prioirterer å selge "gamle" modeller fremfor å utvikle nye. Dette ser bra ut i regnskapene (på kort sikt), fordi de får lave utgifter til utvikling, men er selvfølgelig ikke bra for å bygge merkevarene og lojalitet hos kundene (på lang sikt).

Det eneste bilsegmentet der USA's egen bilproduksjon holder noenlunde stillingen på hjemmebane er Pick-ups og SUVs. Dette fordi bilkonsernene har fått kranglet seg til en egen klassifikasjon for disse bilene ("light trucks") som gjør at de kan produseres uten plagsom og kostbar ny teknologi i forhold til miljø og sikkerhet. Flere av disse modellene har et livsløp på over 20 år. Det er lenge i dagens bilverden.

At Saab alltid har hatt lite penger til utvikling, er en kjent sak. Allikevel fikk de fram biler som 99 i 1967 og 900 turbo i 1979, som da de kom var helt i toppklasse sammenlignet med andre ting på markedet. Dette gjorde også at de opparbeidet seg er velfortjent godt rykte, ikke minst i USA.

Det er klart at utviklingen løp fra Saab som selvstendig aktør en gang på 80-tallet. Utviklingskostnadene for nye modeller etterhvert for høye. Problemet er at den nye eieren ble GM. Den lille bilfabrikken som hadde et image på teknologi, design, innovasjon osv, ble overtatt av et konsern som de siste 30 årene hadde representert det motsatte.

Tenk dere en ng 900 med 4x4 og en turbomotor rundt 300 hester i 1995. Kanskje også som stasjonsvogn? Dette ville ikke vært storselgeren, men det ville vist at Saab fremdeles hang med. Og det ville garantert gjort underverker for salget av de vanlige modellene, jfr BMW-M, Audi RS, Mercedes AMG, Subaru etc.

Konkurransen i bilverdenen er hard - for å overleve må man satse 100 prosent. Det har GM aldri gjort hverken når det gjelder dem selv eller når det gjelder Saab!!!

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Christian N076 » 12 jan 2005, 14:06

Amen!

Det som strør enda mer salt i sårene, er at Fård for det til i Göteborg.
selv med samme linje når det gjelder plattformdeling, så framstår Volvo
i dag med en helt klar identitet og en egen Volvo-feel.

Jeg tror dette er fordi Volvo er blitt globalt senter for sikkerhet innen konsernet, slik at de har kunnet dyrke sin særegenhet og samtidig tjene penger gjennom deling av teknologi.

Dette i grell kontrast til SAAB som er blitt tappet for særegenhet og brukt til Badge Engineering.

9-7X får meg til å spy, og jeg gremmes som SAAB-eier.
Christian N076.
2002 95 Vector

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..

Legg inn av Henrik N380 » 13 jan 2005, 00:58

Kunne ikke sakt det bedre Sjæl. Men de har heller ikke satset en dritt på markedsføring!! Se på boblen da den ble lansert i USA, solgte ingenting. Men så satset de masse på markedsføring og etter et par år økte salget veldig. Nå mener ikke jeg at Saab/GM skal satse så mye på markedsføring, men de har seg selv å takke. Særlig i USA hvor folk sluker reklamen rå!

Hvis, Saab (gud forby) skulle bli nedlagt, skal jeg personlig forvandle alle de sopp-lignende rumpetrollene i GM om til lunken eplemos!!(Til NASA, CIA og FBI dette er en trussel!)Grrr.....

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 13 jan 2005, 02:21

Om och jag menar om GM lägger ner SAAB, så ska jag finna ut Vilka märken som ligger under GM's ägo och vilka företag som äger GM's aktier.
Sen är det bara att konsekvent handla saker från andra ställen!
Men det är ju bara min "synsing"...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 13 jan 2005, 07:54

Christian N076 skrev: 9-7X får meg til å spy, og jeg gremmes som SAAB-eier.
Er ikke enig,synes 9-7 er en fin bil.. Men ikke en saab.. Men skulle jeg hatt bil av den typen hadde jeg nok vurdert å importere en ja... Ihevrtfall fremfor tahoe, blazer, excursion+++
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Christian N076 » 13 jan 2005, 12:30

Er ikke enig,synes 9-7 er en fin bil.. Men ikke en saab..
Det er problemet. Det er ikke en SAAB. Det er en veldig IKKE-SAAB. Når SAAB-merket settes på Chevroleter, Subaruer og Holden, så eroderes markevareidentiteten på alle SAAB'er, også 9-3 og 9-5.
Det er det samme som å pisse i buksa for å holde varmen, for å uttrykke meg folkelig.......
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 14 jan 2005, 18:56

Min tolkning av problemet er at det slettes ikke er noe galt med hverken SAAB eller OPEL. Jeg tror nok at begge merkene kunne ha gått med overskudd hvis de rett folka satt i ledelsen. Jeg har egentlig ikke noe som helst grunnlag for å uttale meg om ledelsen i GM, men jeg syntes den virker som lite effektiv. Jeg går for tiden på skole og ledelsen her virker det som om ikke har styring på penger, 7 mill i minus i fjor og ikke greie på noenting. Jeg har ofte tenkt på hvodan det hadde vært hvis de var topplederne i GM :? Og det er det jeg frykter at det sitter noen der som ikke er effektive og inovative nok. Det satses på feil ting, man bør satse å utvikle nye modeller og markeder, ikke kloning og oppsigelser. Og ikke minst bør man satse på merkeidentiteten, min erfaring er at flere og flere i Norge får øynene opp for SAAB, riktig nok er nok bare sånn smugtitting uten å innrømme noe, men interessen er økende tror jeg. Synd det er for sent....

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 14 jan 2005, 19:09

skjønner problemet... saab er ikke det det var for 20 år siden...da var den en panservogn med udødelig motor... dagens saab er jo en skam... det er jo ingenting igjenn.... riktignok så settes bilen sammen i sverige ja... men det er da ikke godt nok... dem må da greie å lage motorer selv i stedet for å bruke opel...
spørr dere selv hvorfor kjøper dere ikke opel??? det koster jo mindre selv om du får samme pakka. "hundebæsj blir ikke konfekt fordet om du pakker det inn i silkepapir" tenk dere shinx å kong håkon konfekt... dere ser ikke forskjell på skjokoladebitene kommer sikkert fra samme produsent... eneste som skiller er prisen å innpakninga...

synd å si det men det nok faktisk bare bmw som duger for dem har ikke sånne kyninske eiere som tenker heller på høyest mulig inntekt fremfor kvalitet...

må bare sitere en kunde på jobben: herretter kommer jeg til å ringe dere fordi det dere gjør holder det jo... ikke sånn som den driten til ******** & *** elektro....
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 14 jan 2005, 19:33

nå vil vel jeg påstå at en 9-5 fremdeles er en bedre bil enn omega :D

vel krass det siste innlegget kanskje, men jeg skjønner hvor du vil..

i det hele tatt: jeg får bare skryt av bilen min, og folk sier saab er stødige, trygge fine biler.. tror egentlig ikke folk vet hva saab står for, bortsett fra et (tidligere) spesielt utseende, og trygghet til 20 i stil..

kjøreegenskaper, sjarm, driftsikkerhet og generelt kvalitet er folk ikke FULLT så klar over at go'bilene våre har.. å verdens BESTE turbomotorer!
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..

Legg inn av Henrik N380 » 14 jan 2005, 20:13

Øhhh... Hallo! Nå er Kong Håkon Kraft foods og Sfinx Nidar....

Hilsen den ukronede Konfekt kongen! :P :lol:

Saabene har aldri hvert så trygge, glem ikke det! :!: :!:
9-5 :winner:
9-3 :winner:

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 14 jan 2005, 20:29

Angry_Saab skrev: Saabene har aldri hvert så trygge, glem ikke det!
øhhhhhh.... har du prøvd å kjøre på noen med 99'en din eller??? jeg kjørte i sida på en kammerat. det var jo en renult da men men... jeg hadde 50km/t å trøkka høyre døra sånn ca 30cm inn i setet å det var begge høyre dørene pluss b stolpen, kanalen knakk taket fikk en fin brett... bilen ble rammeskjeiv måtte bruke brekkjern får å få opp venstredøra...

å lista med skader på saab'en: en bliten bulk i skiltet.. liten ripe i f'en i skiltet... å jo... det ble en liten brett nederst på skiltet... har hatt bilen på takst å dem rista på hue å lyrte på hvor bilen var truffet...

(det hører jo okså hjemme det at det var kammeraten min som om sidelengs rundt en sving å ingen av oss hadde sjans til å stoppe)
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Svar