Saab 9-3 1.9tid "nøkking"
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Saab 9-3 1.9tid "nøkking"
Kimzor:
De trådene til svenskene beskriver bensinmotorer
De trådene til svenskene beskriver bensinmotorer
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Re: Saab 9-3 1.9tid "nøkking"
Jepp, har en slik plate fra bertye også og har kjørt med den en stund uten at motorlampa kom på. Men jeg valgte altså å gå enda lengre og blokkere helt vha en plate uten hull. Det var merkbar forskjell på kreftene 13-1600 omdreininger med full blokkering kontra den med hull.kimzor skrev: Etter å ha googla litt fant jeg en kar på ebay som selger en plate med kun ett lite 9mm hull som visstnok skal være akkurat nok til at det ikke blir feilkode. Denne burde jo fungere bedre enn fiatdelen som ble linket lengre opp.
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-bla ... 19d24b03e3
Imidlertid har Fiat-delen et annet formål enn bare å redusere gjennomstrømningen, nemlig å skape turbulens slik at soten ikke setter seg like godt (kalles jo swirl plate bl.a.). Den effekten får man ikke i like stor grad med bertye sine plater, selv om gjennomstrømningen sannsynlivis er blir mindre.
Kom over tråden der du monterte saken kaptein; http://85.221.23.81/viewtopic.php?f=12& ... 0102d00c5d
Hmm, bør man da gå for den med 9mm hull, eller fiat sin? Forbruk og slikt er jo ikke så forferdelig viktig for meg siden gamlebilen var en veldig tørst E39 523, jeg ønsker heller å gjøre det som er best for motoren og dens levetid. Jeg synes å ha lest i tråden din at du også har "deaktivert" hjelpevarmeren som kommer på når motoren er under 8 grader. Hvorfor har du gjort det? For å spare drivstoff? Er dette noe man egentlig bare kan plukke bort? Motoren krever jo allerede sitt for å blir varm nå når det bare er 10-15 grader ute, så jeg tror jeg må gjøre noe til vinteren. Er det noen som feks setter en pappplate bak grillen for å hindre for mye kaldluft på vinterstid? eller får man kanskje kjøpt noe man kan sette på/erstatte med de åpne grillene?
Hmm, bør man da gå for den med 9mm hull, eller fiat sin? Forbruk og slikt er jo ikke så forferdelig viktig for meg siden gamlebilen var en veldig tørst E39 523, jeg ønsker heller å gjøre det som er best for motoren og dens levetid. Jeg synes å ha lest i tråden din at du også har "deaktivert" hjelpevarmeren som kommer på når motoren er under 8 grader. Hvorfor har du gjort det? For å spare drivstoff? Er dette noe man egentlig bare kan plukke bort? Motoren krever jo allerede sitt for å blir varm nå når det bare er 10-15 grader ute, så jeg tror jeg må gjøre noe til vinteren. Er det noen som feks setter en pappplate bak grillen for å hindre for mye kaldluft på vinterstid? eller får man kanskje kjøpt noe man kan sette på/erstatte med de åpne grillene?
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Fjerner du dieselvarmeren, så skal du få det kaldt i vinter. Motoren produserer ikke nok varme til at det blir behagelig varmt i kupeen.
Det er én god grunn til å koble dieselvarmeren slik at den ikke starter automatisk, og det er at den ikke skal gå på hver eneste ti minutters tur. Det har den nemlig ikke godt av. Akkurat som motorer, så liker ikke varmerne småkjøring.
Det er én god grunn til å koble dieselvarmeren slik at den ikke starter automatisk, og det er at den ikke skal gå på hver eneste ti minutters tur. Det har den nemlig ikke godt av. Akkurat som motorer, så liker ikke varmerne småkjøring.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Har ikke den motorvarmeren som funksjon å hjelpe til å varme opp en dieselmotor med EGR fordi tilbakeføring av eksos senker motortemp? Det er vel regulatorer som vil sirkulere kjøleveske ved behov slik at man ikke kjøler ned en for kald motor så jeg vek ikke om den papplata har noe for seg.
Hva skjer ved neste EU-kontroll med de bilene med blendet EGR-ventil?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Peak forbrenningstemperatur går litt ned med EGR, men det gir nok ikke noe utslag på kjølevannstemperaturen. Det som skjer ved bruk at EGR er at litt "inert" gass inngår i forbrenningsprosessen, og oksygenkonsentrasjonen går ned. Dette fører til mindre dannelse av NOx, hvis primære forutsetning for dannelse er høy temperatur. Typsik er at 1 prosentpoeng lavere O2-konsentrasjon i forbrenningslufta gir 30% reduksjon i NOx-dannelse. Peaktemperaturen oppnås kun i brøkdeler av et øyeblikk ved hver syklus og det er fortsatt samme energimengde som forbrennes og virkningsgraden er omtrent den samme.TiaZzz skrev:Har ikke den motorvarmeren som funksjon å hjelpe til å varme opp en dieselmotor med EGR fordi tilbakeføring av eksos senker motortemp? Det er vel regulatorer som vil sirkulere kjøleveske ved behov slik at man ikke kjøler ned en for kald motor så jeg vek ikke om den papplata har noe for seg.
På EU-kontroll måles kun røyktall på dieselmotorer og dette vil gå litt ned ved å blokkere EGR. NOx-utslippet går opp, men det måles ikke på en slik kontroll.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Kaptein får utdype hva og hvordan han har gjort det med dieselvarmeren, hadde jo vært fint å kunne skru denne av/på selv. Burde kanskje innvistert i noe webasto for de kalde dagene, har ikke helt sotte meg inn i hva slags funksjon varmesystemene har på bilen. Er det noen som har montert webasto eller lignende? Noen kit som kan annbefales som ikke er så dyr? Med en pappplaten eller lignende bak grillen er ment for å forhindre den kalde lufta som kommer rett i motorn, når det faller ned mot 15-20 minus her i nord, så er lufta som blir sugd inn i motor veldig kald når du kommer litt opp i fart. Dieselen bruker jo så lang tid på å varme seg opp til driftstemp, dette har jeg da løst ved å ha viftene av til og fra jobb slik at man ikke starter og stopper på kald motor hver dag, noe som ikke er spessielt bra.
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er vel mulig å programere med Tech2 på 9-3 også, slik at all start av dieselvarmaren må skje manuelt. Er ihvertfall mulig på 9-5 TiD.
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Har bare klipset kontakten ved dieselvarmeren fra hverandre på våren/sommeren/høsten og vil naturligvis ta den i bruk igjen når det blir kaldere. Den skal egentlig ikke starte når lufttemperaturen er over 8 grader (jfr. instruksjonsboka), men har opplevd at min starter ved 10-11 grader. Siden jeg kan ha perioder på noen dager med småturer innimellom ønsker jeg å unngå stopp/start av varmeren i utide når temperaturen er over 5-6 grader. Motoren oppnår arbeidstemperatur ganske raskt like vel så lenge det ikke er kaldere. Jeg har allerede hatt en totaloverhaling av varmeren på rundt 30.000 km (begynte å fuske ved 24.000), så dette kun motivert av å få varmeren til å vare lenger. Har jo ingen garanti nå lenger. En slik varmer brenner rundt halvliteren i timen på full pupp, så det er ikke mye å spare om det skulle være interessant.
Når det gjelder reduksjon av drifstoff-forbruk ved blokkert egr har jeg målt dette ved temperaturer som ikke skulle tilsi at varmeren starter uansett, så den har ikke noe med dette å gjøre. Før blokkering stemte kjørecomputeren veldig bra når jeg målte på pumpa, men etterpå måler jeg konsekvent reelt forbruk omkring 0,5 dl lavere enn det som avleses. Det har ikke noen stor betydning for lommeboka, men det kan jo være verdt å merke seg.
EDIT: Man kan jo koble inn en bryter på en eller alle av de ledningene som går til varmeren. Er vel fire eller fem stk i den kontakten jeg har tatt fra hverandre. Om man ikke vil dra kabel inn i kupeen finnes det jo fjernstyrte releer på ebay til rimelig penge. Tenker på et med holdekrets som er normalt åpent, slik at man må trykke på fjernkontrollen når man ønsker at varmeren skal starte. Skulle egentlig sett på dette i vår, men fokus har vært behøvelig andre steder.
EDIT2: Kan skrive under på at det blir kaldt om vinteren uten varmeren. Når min tok kvelden for et par-tre år siden skjedde det naturligvis under en skikkelig kuldeperiode her på Nordvestlandet, og ved 12-13 minusgrader var nok ikke temperaturen inne i bilen så veldig mye over null etter en halvtimes kjøring.
Når det gjelder reduksjon av drifstoff-forbruk ved blokkert egr har jeg målt dette ved temperaturer som ikke skulle tilsi at varmeren starter uansett, så den har ikke noe med dette å gjøre. Før blokkering stemte kjørecomputeren veldig bra når jeg målte på pumpa, men etterpå måler jeg konsekvent reelt forbruk omkring 0,5 dl lavere enn det som avleses. Det har ikke noen stor betydning for lommeboka, men det kan jo være verdt å merke seg.
EDIT: Man kan jo koble inn en bryter på en eller alle av de ledningene som går til varmeren. Er vel fire eller fem stk i den kontakten jeg har tatt fra hverandre. Om man ikke vil dra kabel inn i kupeen finnes det jo fjernstyrte releer på ebay til rimelig penge. Tenker på et med holdekrets som er normalt åpent, slik at man må trykke på fjernkontrollen når man ønsker at varmeren skal starte. Skulle egentlig sett på dette i vår, men fokus har vært behøvelig andre steder.
EDIT2: Kan skrive under på at det blir kaldt om vinteren uten varmeren. Når min tok kvelden for et par-tre år siden skjedde det naturligvis under en skikkelig kuldeperiode her på Nordvestlandet, og ved 12-13 minusgrader var nok ikke temperaturen inne i bilen så veldig mye over null etter en halvtimes kjøring.
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Nope ... På 9-3 er dieselvarmeren dypere integrert i bilens styreenheter enn på 9-5Hjelle, N6 skrev:Er vel mulig å programere med Tech2 på 9-3 også, slik at all start av dieselvarmaren må skje manuelt. Er ihvertfall mulig på 9-5 TiD.
Derfor kan varmerene i 9-5 fjernstartes med fjernkontroll (Tilleggsutstyr fra Webasto) Det kan de ikke i 9-3 SS/SC
Men hvilken EGR plate kan annbefales? Fiat sin, eller ebay?
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Hvor finnes denne kontakten til dieselvarmeren?
Forørig: Under en annen tråd her har jeg skrevet noe om rengjøring av spjeld og EGR. Ved rengjøring av disse er min bil nå helt ok. Så gjenstår å se hvor lenge det varer. Og, når det gjelder dieselvarmer; det er vel en fordel for varmeren at den blir brukt som forvarmer i kalde perioder? Da får den jo brent seg skikkelig ut.
Forørig: Under en annen tråd her har jeg skrevet noe om rengjøring av spjeld og EGR. Ved rengjøring av disse er min bil nå helt ok. Så gjenstår å se hvor lenge det varer. Og, når det gjelder dieselvarmer; det er vel en fordel for varmeren at den blir brukt som forvarmer i kalde perioder? Da får den jo brent seg skikkelig ut.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
Å gå fysisk ut i bilen om morran på vinterstid og sette denne på en 15-30 minutter før man skal kjøre er vell ikke så dumt nei.. Hvor mye diesel bruker denne?
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1663
- Navn: Hugo Christensen
- Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
- Sted: Notodden
Ikke sikkert du trenger gå ut. På min 2006 mod kan jeg programmere dieselvarmeren til oppstart ved å bruke infotainment systemet.
mvh
Hugo Christensen
Hugo Christensen
plata lager du vel lett selv?kimzor skrev:Men hvilken EGR plate kan annbefales? Fiat sin, eller ebay?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]