Saab 9-5 bensin/diesel

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Saab 9-5 bensin/diesel

Legg inn av tuva » 13 aug 2012, 13:12

Det "farligste" man gjør når man er på biljakt er å tråle diverse merkeforum. Et utmerket sted for å få "kalde føtter" nesten uansett bilmerke :?

Har hatt div Saaber før og skal nå ha bil nr. 2 - og veldig, veldig gjerne en 9-5 - helst ikke eldre enn 2004/2005. I tillegg til noe småkjøring lokalt, skal nr2 bilen brukes til å trekke en campingvogn i sommerhalvåret. Det første taler vel for bensin, det andre for diesel?

Spørsmålet er hva man bør velge. Jeg er ikke glad i verkstedbesøk utenom servicer, og syns heller ikke mye om å koste på en bil mange tusenlapper i året i div deler/arbeid osv.

Men hvilken motor jeg evt gå for? Leser at 1.9 liters dieselen langt fra er feilfri. Mye skrevet om EGR ventil (dyrt), soting, partikkelfilter (ikke billig) ++++. det er vel mye de samme problemene Opel har med samme motor....
2.2 liters dieselen er rå til å trekke (hadde en slik motor i en 9-3) men den bråker. Men når det kommer til driftsikkerhet; er denne et sikrere kort enn 1.9? Ulempen er selvsagt at biler med 2.2 liter begynner å dra på åra, og har gått litt...

150 hestres bensin er en dravillig (men tørst - min var hvertfall det). Vil sikkert ha endel suppe med vogn på slep. Fordel er vel at en slipper partikkelfilter, EGRventil?. Men så har vi oilsludge problemene ++. Syns også det er litt mange Saab bensin som har skiftet motor (mulig oilsludgeproblem?) og turbo på forholdsvis lav km.stand.

Ble bensinmotor/turbo mer "skuddsikker" fra 2005?

Eller er turboen generelt litt lite slitesterk på disse bilene? Innbiller meg at skifte av turbo koster litt....

Hva med automat kontra manuell - eller for å si det på en annen måte, er automatkassene litt lunefulle slik at en av den grunn bør velge manuell (sys automat er deilig...)?

Please gi meg noen gode (og realistiske) argumenter for å velge Saab, så jeg slipper å humpe rundt i en Mondeo, Passat eller lignende av samme årgang... (må ha litt "guts" innabords for å velge Saab, da jeg sikkert skal selge den igjen en gan også - og Saaben er vel kanskje ikke blitt mer lettsolgt siden 2008 da jeg solgte min hittil siste 9-5....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 bensin/diesel

Legg inn av Ingvar N629 » 13 aug 2012, 13:34

Kjøpers marked på Saab både nå og sikkert når den skal selges igjen, betyr i praksis lavere kapitalkost for deg som kjøper nå. Mer for pengene enn konkurrentene på bruktmarkedet.

Blokka på B2X5 ble endret i 04 for bedret veihusvent, turboene havarerer av samme grunn som motoren, dårlig smøring, så en MY04 og nyere vil være bedre. Men pass likevel på at hyppigere oljeskift enn det som står i serviceheftet er mer eller mindre en forutsetning, særlig ved mye småkjøring.

2,3 bensin er en bra motor i trekkbil. Aeroen har en mer slitesterk turbo, om en Aero er aktuelt. Automaten er bra, men den liker også best hyppige oljeskift og den betyr vesentlig høyere drivstofforbruk.

Dieselen hadde jeg holdt meg langt unna, spesielt når du nevner småkjøring som ikke er gunstig for noen motor, men det er flere ting som ryker på dieselen. I tillegg til det du nevner så liker ikke tilleggsvarmeren mye start og stopp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 13 aug 2012, 17:26

For det det er verd så virker konsensus på STCS at TTiD-motorene har langt mindre problemer med EGR. Er noen som har kommentert at konstruksjonen virker langt bedre på disse modellene. Om det er hold i dette vet jeg ikke.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 13 aug 2012, 18:19

Jeg har en -05 9-5 estate 150hk med automat.

Trakk vogn (totaltvekt på ca 1 tonn) for fyste gang denne sommaren og forbruket låg på ca 1,4 i snitt. sikkert mulig å få'an ner ein smule med litt finare kjøring.
150hk går greit å trekke med men e ikkje någe du prøve å kjøra forbi med. kombiner med litt trim så går det veldig greit.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 aug 2012, 03:19

Har selv 2003 2.0t, manuell (hadde hatt automat om jeg hadde kjøpt i dag..). Har ikke hatt noe probelm, ikke kjørt med vogn e.l., men til daglig et forbruk på ca. 0.85 (stort sett landevei her hos meg, men mye stigning og til tider ganske hard kjøring). Bytter olje mellom 7000 og 10000 km, ellers kun servicekostnader jeg har hatt (som ikke er selvvalgt). Løp og kjøp 9-5 med automat, og bensinmotor etter valg fra lommebok... Om du absolutt vil ha diesel, velg en 2.2 med manuell, billigere totalt sett selv med høyere km i forhold til en 1.9..
Styrer med DAB og AUX

tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av tuva » 14 aug 2012, 09:13

Takk for gode tilbakemelding. "Helidgvis" glapp en 1,9 diesel unna i går - så slipper jeg å tenke mer på den. Jakten pågår fortsatt, og bensin er kanskje mer aktuelt enn det var for noen dager siden. Men som på andre merker er det litt begrenset utvalg av bensinbiler dersom man vil gå for en litt "nyere" bil....

Har også skjønt at lav km.stand ikke alltid er noen fordel. Lav km.stand er ofte forårsaket av mye småkjøring. Forstår jeg dere rett er ingen Saabmotorer spesialt glad i småkjøring....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 aug 2012, 11:18

tuva skrev:Forstår jeg dere rett er ingen Saabmotorer spesialt glad i småkjøring....
Ingen motor er glad i småkjøring.

En bil med 100k landeveiskjøring på telleren er stort sett også i vesentlig bedre stand totalt sett enn om den har gått 50k bykjøring. Mye inn/utlasting av bagasje, barnestoler og ræl, trikkeskinner, fortauskanter, elendig vedlikeholdte bygater, saltlake oktober-april osv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar