Eirik N396 skrev:Thor Åge N1166 skrev:Men nå er det vel sånn, at uansett hvem som kjøper SAAB, følger ikke Phoenix plattformen med. Den nekter GM å selge videre. Det jo dette som er og har vært stridens kjerne.
De som kjøper SAAB, må enten ha en egen plattform eller investere i å utvikle en selv.
Saab eier selv Phoenix-plattformen, og denne følger med. Slik jeg har forstått det, kan ikke GM nekte noen å bruke Phoenix-plattformen.
Problemet er vel at den som kjøper Saab vil ønske å starte produksjon igjen så snart som mulig. Dette er vanskelig, ettersom GM kan stoppe dem i å produsere både ng9-3 og ng9-5 slik vi kjenner disse i dag. ng9-5 skal vel være helt utelukket, mens ng9-3 visstnok skal være eid av Saab i mye større grad. Derfor har det lenge vært snakk om at en kjøper bør se på å få i gang produksjonen av ng9-3 igjen så raskt som mulig, ved å bytte ut de deler som trengs for å gjøre bilen helt uavhengig av GM sitt samtykke.
Samtidig har det vært snakk om at Saab bør få fart på utviklingen av den neste generasjons 9-3 som mange har ventet på en stund. Denne er bygget på Phoenixplattformen, men det har blitt skrevet at over halvparten av delene på denne kommer "utenfra" Saab. Omtrent 10% av bilen skal være deler og systemer som GM kan nekte Saab å bruke videre. Dermed synes løsningen å være å finne andre leverandører som kan produsere tilsvarende deler.
-
Jeg satte lenge mitt håp til kineserne i denne drakampen, men har blitt stadig mer skeptisk til disse ettersom tiden har gått og ny informasjon har kommet på bordet. Artikkelen Ingvar linket til var interessant lesning. Jeg er nå litt usikker på hvem jeg har mest tro på i denne saken, og det er også vanskelig å danne seg et godt bilde av situasjonen når så mye holdes unna offentligheten. Uansett håper jeg at Saab blir solgt til noen som kan gjenoppta driften, og håper de er villige til å satse på Saab som bilprodusent!
Det er spennende tider!
Nå er ikke jeg så tålmodig med å lese svenske artikkelstoff, men tror jeg fikk med meg hovedbudskapet i artikkelen Ingvar linket til. Og ja, spennende lesning, og samtidig litt "kaldt vann i årene" om man har sett for seg en løsning med Yongman.
Og hva som GM eier av plattformer og deler, virker på meg som egentlig lite interessant i forhold til oppkjøp, siden de skal godkjenne salget slik jeg har forstått det.
Da er det vel GM som på en måte sitter med det sterkeste kortet uansett. Og vil de ikke at teknikken deres skal selges til Kina, noe de har sagt fra dag 1, hjelper det jo lite med høye bud fra Yongman. Og hvem som eier hva.
Jeg var vertfall innom SAAB forhandler på Aker Brygge på lørdag. Visste ikke at det var en der. Ble oversaket da jeg så en helt ny 9-3 Aero parkert ved bryggekanten, og når jeg kom nærmere, var det butikk.
Selger var optimistisk på en løsning for SAAB, og de kom ikke til å ta ned SAAB skiltet på bygningen før det eventuelt var et faktum at det var slutt.
Men som han sa, de vet like lite som alle andre, da det meste blir undratt offentligheten. Men sjansen var over 50% for en positiv løsning ifølge han.
I løpet av de nærmeste 2 ukene, vil sannsynligvis mye være avgjort.