Fordeler og ulemper med 2.2 kontra 1.9 TID

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Averøy

Re: Fordeler og ulemper med 2.2 kontra 1.9 TID

Legg inn av KapteinSAABeltann » 21 mar 2012, 13:44

Koster jo en hundrelapp eller to på ebay.

http://www.ebay.com/itm/Vgate-v1-5-Mini ... bb&vxp=mtr

Med en slik gjør du det lett trådløst via telefonen. Eller man kan gjøre som meg å bruke en adapter med usb-kabel og koble til pc. Billig og enkelt.

Skal man kjøre med motorlampa på bør man naturligvis lese av periodisk i tilfelle andre feil dukker opp. Man vil da ikke få varsel om det siden lampa allerede lyser.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 25 mar 2012, 11:31

Ingvar N629 skrev:Skal vel være mulig å programmere motorstyringa til ikke å tenne feillampa ved blokkert EGR. Du kan jo kontakte f eks Maptun og høre om de kan gjøre dette for deg.
Har allerede BSR tuning på bilen, og har sendt en henvendelse dit:
Hei,

Har en 2007 Saab 9-3 1.9 tid 120hk med PPC tuning med supportavtale fram til 01.05.2012 som fungerer fint. For å forebygge problemer har jeg foretatt en full blokkering av egr-ventilen, og kjørt et par måneder slik uten problemer. DPF regenerering fungerer som den skal, og momentet blir jevnere levert under 2000 rpm.

Imidlertid får jeg P0400 feilkode (exhaust gas resirculation flow malfunction) og motorlampe (EML). Det finnes firmaer som remapper ECU slik at både EGR og DPF kan fjernes.

Kan dere programmere ECU til å ikke gi feil på EGR, og hvor mye vil det i så fall koste? Ser for meg at denne endringen enkelt kan gjøres i trimfilen hos dere og deretter legges inn på bilen via min PPC.
Ville jo vært genialt om de kunne gjøre dette. Med PPC`en har jeg jo allerede et fungerende "delivery system" - PPC oppdateres med modifisert fil via internett og brukerkontoen min hos BSR og den legges deretter inn på bilen. Hvis PPC kan endre den delen av motorstyringen da. DET vet jeg ikke.

bromle
Bil: saab 9-5 vector 2,2tid

Legg inn av bromle » 25 mar 2012, 13:39

ser de fleste meldinger her går på 1.9 motoren, er det noen av dere som har erfaring med å blokere EGR på 2.2? evnt feilkoder om man må kode om osv? har sett litt på det og har laga meg plate til å stenge EGR, men tørst ikke ta sjangsen på at bilen skal gå i limp mode da jeg har bare en bil.

Ellers så har jeg udelukkende gode erfaringer med blokering av EGR, forbruk går ned og efekt går opp

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 25 mar 2012, 20:42

bromle skrev: men tørst ikke ta sjangsen på at bilen skal gå i limp mode da jeg har bare en bil.
Det går jo fint an og kjøre med bilen for det! Iallefall til en plass der du får slettet feilkodene.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 26 mar 2012, 19:10

Vi har inte en sådan mjukvara att erbjuda. Vår programmering skall fungera helt normalt med bilens orginala funktioner.
Ikke uventet, men du verden for en kjedelig tuningbedrift. Tillater meg et demonstrativt gjesp av dette svaret.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 26 mar 2012, 20:35

Sikkert en som har til jobb å svare på Epost eller noe sånt som bare svarer sånn standard spørsmål, du skulle fått kontakt med de som laget programmene som kan litt om det :D
Saab 9-3 SS Vector 2005

saabja!

Legg inn av saabja! » 06 apr 2012, 10:23

Hva skjer hvis en lar egr stå og viderefører rør til innsuget tilbake til eksos istedet?
Noen som har tenkt noe over dette?

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Legg inn av skognils » 06 apr 2012, 12:07

har tenkt på det ja :-D vil tro bilen fungerer greit men vil vel trolig få en magrere luft/diesel blanding da motorstyringen beregner at så og så mye oksygenfattig eksos kommer inn fra EGR ventilen men som nå vil være frisk luft.

EGR har som eneste mål å redusere forbrenningstemperaturen inni motoren. om en bortkobler EGR vil mao forbrenningstemperaturen gå opp. hvor mye og om det vil ha noen praktisk betydning for holdbarhet osv er mer enn jeg kan svare på.

jeg konverterte bilen til sommermodus igår og har idag hatt ute EGR ventilen for å sjekke tilstanden på denne og rengjøre den. min ventil så ut til å være i fin fin stand, ca. 0,5mm sot invendig men den åpner og lukker seg helt smooth.

personlig så blir jeg å beholde bilen orginal med EGR ventil medmindre noen tuningfirma kommer opp med programvare som blokker EGR ventilen(ventilen er styrt elektroniske så det bør ikke være vanskelig å programmere den slik at den er stengt hele tiden) og tar hensyn til dette.

Nils

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 06 apr 2012, 18:46

saabja! skrev:Hva skjer hvis en lar egr stå og viderefører rør til innsuget tilbake til eksos istedet?
Noen som har tenkt noe over dette?
Det har ingen hensikt. Du vil fortsatt få feilkode og motorlampe siden det ikke er en egen føler som måler eksosflowen gjennom egr (se Ingvar sin forklaring på dette lenger oppe). Man unngår selvfølgelig å få tilbakeført eksos til innsug, men det er enklere med en blokkeringsplate.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 06 apr 2012, 18:51

skognils skrev: EGR har som eneste mål å redusere forbrenningstemperaturen inni motoren. om en bortkobler EGR vil mao forbrenningstemperaturen gå opp. hvor mye og om det vil ha noen praktisk betydning for holdbarhet osv er mer enn jeg kan svare på.
Forbrenningstemperaturen med blokkert ventil vil kun gå opp i driftstilstander hvor ventilen er skal være åpen. Det er den ikke over et visst turtall/belastning. Har du klampen i bånn er jo egr-ventilen lukket uansett.

Det vil sannsynligvis også medføre mindre dannelse av sotpartikler og påfølgende sjeldnere regnerering av partikkelfilter, noe jeg antar er positivt for holdbarheten til både filter, katalysator og turbo.

saabja!

Legg inn av saabja! » 07 apr 2012, 10:03

eclipse-performance.com og evolution chips.com
Disse påstår å ha bra kunnskap om remapping, egr og dpf fjerning.
Lurer på kvaliteten av dette arbeidet i forhold til den originale overvåkingen.

skognils
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av skognils » 07 apr 2012, 22:07

ser at mitt svar var litt "goddagmannøkseskaft" det jeg tenkte på var å blokkere røret som kommer fra eksossiden og inn mot EGR ventilen. for så å la EGR ventilen få ett lite luftfilter fra en motorsykkel eller noe slikt og fungere normalt, bortsett fra at den nå vil få frisk luft fremfor eksos.

med en slik løsning vil en nok unngå at systemet gir feilkoder som "for lite luft gjennom EGR".

ang. temperaturer så stemmer det jo som det sies her at når en har full gass så er EGR ventilen stengt..
normalt sett skulle en tro at det var under slike forhold en fikk høyest forbrenningstemperatur.

MEN jeg er ingen ekspert på dette området så jeg vet ikke.
N

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 07 apr 2012, 22:36

Husk at det er et forhold mellom trykket i eksosen, trykk i innsuget samt egr-ventilens stilling som avgjør hvilken flow man får gjennom systemet. Ved å lage et friskluftsinntak forstyrrer man jo forholdet mellom disse trykknivåene. Hva om det er overtrykk i innsugsmanifolden? Da vil det jo blåse rett ut i friluft. Jeg har liten tro på at dette vil fungere, men det er jo bare å prøve for den som vil ;)

skognils
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av skognils » 07 apr 2012, 22:59

du er inne på noe der ja.. og siden det er en "roterende lyddemper" (turbo) på disse motorene så er det nok overtrykk på innsug-siden av EGR ventilen store deler av tiden. Beklager, tenkte ikke på det(tenkte sugemotor når jeg skrev det).

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 08 apr 2012, 12:56

skognils skrev:du er inne på noe der ja.. og siden det er en "roterende lyddemper" (turbo) på disse motorene så er det nok overtrykk på innsug-siden av EGR ventilen store deler av tiden. Beklager, tenkte ikke på det(tenkte sugemotor når jeg skrev det).

"roterende lyddemper" ???? :P
Saab 9-3 SS Vector 2005

Svar