Håper noen litt smarte hoder her kan hjelpe meg litt.
Min Saab 9 5 2001 mod. har en motorlampe som lyser som ikke går vekk men som plutselig kan gå vekk når jeg skrur av bilen og starter den på nytt.
alt dette startet en gang da jeg vaska bilen det var sånn ca 0grader ute. dagen etterpå lyste den, dette gikk vekk senere på dagen. pratet med noen som tror det er en føler som er på tide og skifte, bilen høres ellers fin ut med kjøring og på tomgang.
Motorlampe på 9 5 Lyser
Moderator: Moderatorer
- TommyGun87
- Bil: Saab 9-5 Vector 2,0T 2001
- Sted: Telemark - Bamble
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Motorlampe på 9 5 Lyser
Det er hundrevis av ting som kan utløse motorlampe, og mange kan være kritiske ting som skader motoren. Du må få lest ut feilkoder på verksted, og bør ikke kjøre bilen mer enn absolutt nødvendig før det er konstatert hva feilen er.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Lyser motorlampen gult betyr det at det er en feilkode lagret.
Dersom bilen går som normalt og det ikke er noen lyder, røk eller lekkasjer hadde i alle fall *jeg* ansett det som trygt å kjøre til verksted, men ikke å kjøre i månedsvis.
Det kan jo være greit å sjekke slikt som oljenivå, vann i oljen, olje i kjølevannet og slikt før du kjører.
Lyser motorlampen gult + rød varseltrekant evnt i samband med andre røde lamper (oljelampe f.eks) skal du derimot ikke gjøre annet enn å vente på bergingsbilen...
Dersom bilen går som normalt og det ikke er noen lyder, røk eller lekkasjer hadde i alle fall *jeg* ansett det som trygt å kjøre til verksted, men ikke å kjøre i månedsvis.
Det kan jo være greit å sjekke slikt som oljenivå, vann i oljen, olje i kjølevannet og slikt før du kjører.
Lyser motorlampen gult + rød varseltrekant evnt i samband med andre røde lamper (oljelampe f.eks) skal du derimot ikke gjøre annet enn å vente på bergingsbilen...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Gule motorlampa mi lyste også ett par ganger når jeg kjøpte min.Viste seg at den trengte rens av interiør og polering.Da lyste den ikke mere Du bør uansett få tatt en diagnose på bilen din.Jeg skal få gjort det på min snart, enda jeg ikke ser eller føler noen feil heller.
- TommyGun87
- Bil: Saab 9-5 Vector 2,0T 2001
- Sted: Telemark - Bamble
hehe ja jeg får pleie den med litt kjærlighet så den slutter
den høres helt normal ut ja og oppfører seg som den alltid har gjort, men tenkte og ta en sjekk på verksted i morgen.
fikk ett tips om og ta strømmen av på batteriet og nullstille det og se om det hjalp.
den høres helt normal ut ja og oppfører seg som den alltid har gjort, men tenkte og ta en sjekk på verksted i morgen.
fikk ett tips om og ta strømmen av på batteriet og nullstille det og se om det hjalp.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
For all del ikke gjør det før du har vært på verksted. Dette sletter feilkoden fra hjernen, og dersom du har en periodisk feil risikerer du å betale for feilsøking uten at de har mulighet til å finne igjen koden.TommyGun87 skrev:fikk ett tips om og ta strømmen av på batteriet og nullstille det og se om det hjalp.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)