Heisann.
Kan begynne med litt Bilinfo, Kjører enn Saab 93 SS 1,9tid 05 mod! Helt orginal, inga chip.
Turboen ble byttet på 126k (1 år siden) Jeg kjøpte bilen brukt fra en i nordland bare 1 måned etter Turboen var byttet(de byttet også LMM), de siste måndene har jeg plagdes med at Turbotrykket er for høyt(Får feilkode, på feilkode på feilkode...) Det vil se, har vært på verkstede en del i det siste med den pga dette. Dette har vart siden i Juli +-.
Merket det først med At turbo kutter i noen sekunder når jeg kjører fra lavt turtal ved tung pådragning (1300 ca i 4 eller 5 gir) til rundt 1800-2000 omdreininger. Da kutter turbo(rett å slett hele bilen virker det som) i rundt 2-4 sekunder, kommer helt ann på!!
Av å til når jeg er på rundt 3000-4000 så går bilen i Limp Home eller hva det kalles. Da er den helt gåen, må skru tenninga av og på, så er alt som normalt. (veldig irriterende når dette skjer ved en Forbikjøring)
Dette var i forige uke, da kom Bilen i Limp home, Motorlampe opp, leste av feilkode for 4 gang (For høyt turbotrykk) Så jeg snakket med de som byttet Turboen på bilen, de mente at nå går alt på garanti siden jeg har vært så plaget etter mesterverket deres, men at jeg må få sjekka turbotrykket på bilen min.
Og det ble gjort idag!! Hadde vell rundt 32-34 PSI (de testa på en annen bil idag som turboen er iorden på, den lå på 21-22 PSI) eller noe i Trykket sa Mekanikeren! Det vil si at jeg har godt og vell langt over 2 bars trykk på en Turbo diesel som skal ligge på 0,45- 0,7 (?).
MagnetVentil er gjort rein, sjekket og alt er ok med den! Tatt av slanger på turbo og sjekket skovler, ingen slakk. Hadde vell og merke en Olje lekasje på Oljen INN til turbo, den ble tettet, ingen forbedringer.
Alt dette er gjort på Saab verksted i tromsø. Lest litt rundt på nettet med folk som har ca samme feil, men folk har ikke posta svaret hva de kom fram til....
Kan det være at jeg har fått meg en såkalt "kina" turbo, dårlig Vacumklokke, WG, eller Noe lignende. Eller bare en møkkaturbo. Turboen ble byttet på Bilhuset(saab og opel forhandler) i Mo i rana av forige eier. (høres også ut som jeg har Fuelcutt på bilen siden den bare dør i 2-4 sekunder)
Noen av dere Saab kyndige her inne som har vært borti dette før? Turboen raste totalt på 126k, nå er bilen rullet 152k.. Ikke gått langt sinden forrige gang...
Setter pris på svar,
Hilsen en forvirret Rørlegger lærling!!
Skyhøyt turbo trykk!!!
Moderator: Moderatorer
- Skjellberg
- Medlemsnummer: 97728
- Navn: Joachim Skjellberg
- Bil: Saab 9-3 sport sedan, 2005
- Sted: Tromsø
Skyhøyt turbo trykk!!!
2005 modell - Saab 9-3 Sport Sedan
1994 modell - Saab 900s
1994 modell - Saab 900s
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Skyhøyt turbo trykk!!!
Høres ut som om wastegate sitter fast, eller er still altfor stramt. Koble slangen som går fra kompressorhuset rett inn på wastegaten. Får du samme trykket da, har du problem med wastegaten. Sjekk forspenningen(ca 2mm før den hektes på).
lawicel CanUsb, og Tech2!