registerrem/kjede
Moderator: Moderatorer
registerrem/kjede
Har nettopp kjøpt en arbeidsbil, en 2000 modell 9-3 med 130 hesters bensinmotor, uten turbo. Har hatt noen Saaber tidligere også, og mente denne motoren har registerkjede - ikke rem. Selger var imidlertid veldig påståelig på at registerremmen måtte skiftes på ca 120000 km (bilen har gått like i underkant av 100000km). Jeg mener det er de nye "Opelmotorene" som har rem, mens den gamle "gode" 2,0 literen med 130 hester (uten turbo "døde" den vel dennne motoren ut fra og med 2001 modellene?) har kjede.
Tar jeg feil?
Tar jeg feil?
Re: registerrem/kjede
Takk, det var det jeg trodde
Du har registerkjede. Det er multiremmen, som byttes på 110 servicen.
På gamle 93, ville jeg sjekket opp rust på øvere delen av fjærbena forran, og evetuelt rustbeskyttet de.
På gamle 93, ville jeg sjekket opp rust på øvere delen av fjærbena forran, og evetuelt rustbeskyttet de.
Er skifte av multiremmen omtrent like omfattende jobb som skifte av registerrem (på biler med remdrift), eller er det en kurant (og rimeligere) affere?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er ei rimligare affære. Verksteda tek seg nok betalt for en times arbeid for jobben. Sjølve reima er også relativt rimelig, spørsmålet er berre om du må bytte strammar og løpehjul, då kostar det fort ekstra.tuva skrev:Er skifte av multiremmen omtrent like omfattende jobb som skifte av registerrem (på biler med remdrift), eller er det en kurant (og rimeligere) affere?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
registerrem/kjede
Multiremmen må ikke forveksles med registerremmen. Multiremmen driver dynamo/servopumpe/AC. Jeg vet ikke hva det pleier å koste på verksted, men det burde ihvertfall være en rimelig grei jobb.
Takk, det høres ikke avskrekkende ut. Bilen skal kun brukes til og fra jobb, så jeg gidder ikke koste på den 1000vis av kroner. Da selger jeg den heller. Vurderte lenge å gå for en 2000 mod. 9-5, spekket med utstyr, i stedet for en 9-3 business, men kom til at 9-3en faktisk gir meg den gode saafølelsen den også - og til en rimeligere penge - og med turbobytte, oilslush osv på en 9-5 jeg hadde for noen år siden (lik etter jeg solgte den, puh..) friskt i minne, var det like greit å gå for det enkleste av det enkle denne gangen...
Nye Saab 9-5 ble dessverre for dyr da vi kjøpte ny bil nå i høst, så da får far i huset kose seg med en "gammelsaab" så lenge, mens mor kjører den den nyervervede japsebilen (fy og fy...)....
Nye Saab 9-5 ble dessverre for dyr da vi kjøpte ny bil nå i høst, så da får far i huset kose seg med en "gammelsaab" så lenge, mens mor kjører den den nyervervede japsebilen (fy og fy...)....
-
- 1,5 bar
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
eg betalte 400 kr for reima mi med saabforhandler..og det tar knapt en time å bytte den
den 130 hk,en trur jeg er en veldig bra motor med tanke på driftsikkerhet. Har selv en 9-3 cab (98) med den motoren å noen mere driftsikker bil tror jeg man skal lete lenge etter.
02 9-5 estate 2,0t Bsr steg 1
98 9-3 2,0 cab.
98 9-3 2,0 cab.