Motorhavari p? 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 05 nov 2004, 14:11

Hei

Du eller andre skal ikke bli nervöse for motorhaverier, bare for det det har skjedd noen som har havarert sin motor, mange av de som har havarert av aero motorene er kanskje trimmet av en ikke seriös firma eller andre problem, som hoppet over service eller andre problem som leder til havari.
Om vi tar Hirsch Performance som har trimmet mange tusen 95 motorer siden 1998, har bare hatt 2-3 motorras og det har vist seg att det var naturlige forklaringer pà de, en hoppet polyreimen av og slo i stykker olje pàfyllingsröret, oljen forsvant ut av motoren og vann pumpen stoppet og gà, dette under kjörning, klart da gàr motoren i stykker etter en kort stund. De andre var kunder som ville trimme videre pà sine tunede biler og monterte egne ventiler som öker turbotrykket mer en det er tenkt, dette endte ogsà med haverier, nà er det ikke sà mange kunder her oppe i Norden som kjörer disse bilene, uten nede i Europa og Asia.
Har selv aldrig hatt noe problem med mine Saaber eller Motorer de har gàtt bàde std og trimmet.
Men jeg er nöye med oljeskift, bytter oftere pà vinteren.

Saabs motorer testes jo meget hardt , sà sammenligner man med feks Opels motorer som de tester, er det halve tiden samenlignet med Saab, för de sier testen er godkjent. Samme gjör Porsche, lange tester.
Men tester fanger ikke allt, som feks om en kunde bare kjörer korte turer og meget kort kjörelengde pr àr, han kanskje ikke kjörer bilen pà service mer en 1gang pr 3àr, og slike tester gjör man ikke, det tar for lang tid, selv om det kanskje er mange som kjörer slik.
Eller taxi biler som gàr dögnet rundt, men mest pà tomgang og bykjörning.
Sà er det de som bara kjörer autobahn fullgass fram og tillbake, blir ikke lett og si hva som er rett og feil. uten det er jo tenkt att det skal fungere for alle. Men noen fàr problem og andre ikke, dette gjelder jo alle biler.

Ikke noe og bekymre seg over, bytt olje og kjör slik det passer deg.

Mvh

Tommy Utengen

Brukeravatar
Elfer
Sted: Oslo

Legg inn av Elfer » 08 nov 2004, 10:41

Hmm, det er lett å bli litt skeptisk alliakvel. Jeg vurderer fortsatt å kjøpe en 9-5, og det ser ut som det blir en 2.0T hvis det ikke dukker opp en 2.3T til en grei pris. Hvis alle servicer er tatt og/men allikavel motoren kokser igjen, hva gjør man for å få den ren igjen? Hyppige oljeskift, eller er det andre metoder å få "blåst det rent" ?

Gjest

Legg inn av Gjest » 08 nov 2004, 12:28

Elfer skrev:Hvis alle servicer er tatt og/men allikavel motoren kokser igjen, hva gjør man for å få den ren igjen? Hyppige oljeskift, eller er det andre metoder å få "blåst det rent" ?
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3402

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 08 nov 2004, 15:23

Hej

Ja om motoren kokser sà finnes det nok en màte og fà fikset dette pà hos Saab.
Men for og forhindre dette, sà gjelder hyppige oljeskift, det som mange kanskje ikke tenker pà er fölgende, en forhandler har en 95 2,0t og den stàr som utstillingsbil i vindu og er ute pà korte testturer for kunder, sà den kanskje gàr maks 200mil pà ett àr, nàr sà denne bilen skal selges er den kanskje 1,5àr gammel men har bare rullet 300mil, förste service er jo senere men bilen er 1,5àr gammel, kunden kjöper denne bilen og har i hans öyne en ny bil, men oljen i motoren er 1,5àr gammel, og service er ikke pà mange mil enda, dette er meget dàrlig for motoren.
For om man leser seneste serviceinfo skal oljen byttes innen 1 àr om man ikke har kjört det som kreves av km til service lampa lyser.
For og sammenligne litt med den motoren som satt i 9000 (kortmotoren)
sà har den en större oljemengde, dette kan pàvirke livslengden pà oljen, sà skiller det pà oljetrykk mellom motorene til fordel for den gamle.
Sà skal du kjöpe ny brukt bil sà krev og fà olje bytttet före du kjöper bilen sà vet du hvor lenge den har gàtt. Selv bytter jeg olje höst og vàr kjörer ca20000 om àret.

Mvh

Tommy Utengen

Tommy utengen

Legg inn av Tommy utengen » 11 nov 2004, 09:51

Hei

Sök pà bilmodell og se hva Statoil sier om oljer og nàr du skal bytte.

http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a ... 6&langid=5

Har ikke kikket sà nöye selv, fant den pà Stcs.

Mvh

Tommy Utengen

Tommy Utengen

Legg inn av Tommy Utengen » 11 nov 2004, 11:25

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Øyvind.H » 25 sep 2005, 16:25

Min 9-5 har tatt service på 15.000km, 38.000km, 75.000km og 98.000km.
Med 2,5 års intervall fra 38.000 til 75.000km. Ingen problemer med den.

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 25 sep 2005, 16:48

Øyvind.H skrev:Min 9-5 har tatt service på 15.000km, 38.000km, 75.000km og 98.000km.
regne med at du har skifta olje innimellom da?

Tennene i kjeften fungerer selv om karius og baktus banker og jobber aldri så hardt... :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 25 sep 2005, 18:30

Av og til sklir diskusjonene på forumet ut i en masse pissprat og vissvass. Bensinkvalitet og kaldstarter og bla bla. Klart mer slitasje er mer slitasje og vil slite mer på motoren. Det som diskuteres her er jo problemet med MANGE motorhavarier på 9-5. Det blir for dumt om man skal forklare dette pga bensinkvalitet og kaldstarter.

Saab har laget en lavfriksjonsmotor i 9-5 som har en tendens til å slippe mer eksos og dritt forbi stempelringene. Pga dårlig veivhusventilasjon blir oljen mettet med partikler innenfor vanlige oljeskiftintervaller. Dette medfører såkalt oljesludge problematikk.

Mange kaldstarter vil fremskynde problemet men det er for dumt å skylde på kaldstarter. Flere biler med automatgir blir rammet av oilsludge problematikken, men det blir for dumt å skylde på folk at de er dumme som velger automat. Saab har gjort en fryktelig blemme med denne motoren og forsøkt febrilsk å få bort problemet med flere modifikasjoner på produksjonsmotorene fra 03.

Saab har nå innført en utvidet motorgaranti på 8 år på disse motorene. Det forutsetter fulgte servicer på merkeverksted (i strid med EU-direktiver at man må å merkeverksted for å opprettholde garanti) hvor man ikke overskrider serviceintervall med mer enn 2500 km.

Jeg kjente til problematikken i vår, men tenkte dette problemet ikke var så veldig utstrakt. Min 9-5 var trygg nok tenkte jeg. I sommer begynte imidlertid oljelampa å lyse i syd-danmark. Med litt turtall slukket den, men den duret skikkelig på høye turtall.

Min Saab 9-5 Aero var da gått 78.000KM!!! Den burde ha mange år igjen å leve. Fulgt alle servicer! Ingen trimming! Stort sett bare langkjøring. Pen og velholdt bil, og bare 7.000 siden forrige service. Likevel skjærer motoren seg altså. På det lille Saab-verkstedet i Flensburg stod det en engelskregistrert 9-5 Aero fra 2002 som også hadde havarert motor.. Så problemet er nok ikke så veldig lite...

Motoren ble byttet på garanti (selvfølgelig!), men det tok en uke å få den reparert med ny motor og turbolader.

Når jeg tenker meg om så hadde bilen raslet litt i registeret før havariet. Raslingen var minimal og saab verkstedet kommenterte aldri dette. Jeg hadde også små ulyder fra motoren på lava turtall (ulelyd) men saabverkstedet reagerte heller ikke på denne lyden selv om jeg påpekte denne for de.

Rasling i registeret er et forvarsel på at noe er galt. Motoren skal summe pent på høye turtall, ikke rasle. Sjekk motorene deres og ta dette opp med saabforhandleren...

Selv om dere ikke har trimmet bilen eller mange kaldstarter, om dere har automat eller ikke, få motorene deres sjekket. Og de av dere som har fått oilsludge problemer så skal reparasjonene dekkes av Saab så lenge dere har fulgt servicer! Og denne garantien gjelder i 8 år! Dvs selv de eldste 9-5'er!

Heldigvis har saaben min nå en ny motor som har modifisert veivhusventilasjon. Garantien gjelder til 2013! Saab er bra biler, men det med motorene er en katastrofe spør dere meg.

[/b]
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 25 sep 2005, 23:38

Onkelen og tanta mi opplevde akkurat det samme, og fikk motorhavari på sin 2.0t. Heldigvis ga de SAAB en ny sjanse og kjøpte 9-3ss :date:
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Øyvind.H » 26 sep 2005, 07:19

ArntR N315 skrev:
Øyvind.H skrev:Min 9-5 har tatt service på 15.000km, 38.000km, 75.000km og 98.000km.
regne med at du har skifta olje innimellom da?

Tennene i kjeften fungerer selv om karius og baktus banker og jobber aldri så hardt... :wink:
Tror ikke det var noe oljeskift mellom, men den er kjørt kun langkjøring i tyskland. Virker for meg som det er overvekt av Aero`er som raser? Og 2,0ltt motorene. Er ofte de det står om i poster anngående motorras. Uansett er det bare 2-3% av motorene som ryker. Ikke så mange, men 10 ganger mer enn gjennomsnittet.

Brukeravatar
Estata

Re: Motorhavari på 9-5?

Legg inn av Estata » 07 okt 2005, 17:39

Frode N220 skrev:Har en kamerat som driver bruktbilforretning her i Trøndelag. De har nå solgt sin siste 9-5! Med det mener jeg at de ikke kommer til å ta inn flere for salg i framtida. Ila det siste året har de hatt 4-5 stykker, hvorav 2 har fått motorhavari! :shock:
De har rett og slett "skjært seg".
Kameraten min har fått et "god dag mann økseskaft"-svar fra SAAB om noe med registeret og turboen. :!: Disse to har jo ikke akkurat noen sammenheng, så... Modifikasjoner og ikke utførte sådanne på brukt-importerte biler, svada, svada, svada. :?

Jeg ringte min lokale SAAB-fohandler, din bil i Trondheim. De kunne fortelle at dette var selvfølgelig helt ukjent for dem. 8) Men... Man måtte SELVFØLGELIG være nøye med å følge serviceintervallene på km, eller minst en gang i året. Ved mye småkjøring måtte man bytte olje i mellom.
De hadde jo kanskje hatt noen biler med "lyd" på kjeda. Men dette kunne de jo å lytte etter, og da tok de selvfølgelig affære... :)
Oljeskift var med registerkjede ALFA & OMEGA.. :roll:

Noen av dere som har hørt noe om motorhavarier, eller kjenner til lignende tilfeller?

Litt bekymret 9-5 eier.
Ja vi Kjøpte en 9-5 2,3 liter 2000 mod, denne bilen hadde samme feil som beskrevet. Denne hadde fått full overhalling av registeret før vi kjøpte den. Spurte dem på saab i Ålesund hvorfor denne feilen forekommer. Fikk til svar at dette kommer av ikke hypping nok intervaller på oljeskift. Når du har mye småkjøring skal du skifte olje hver 10000.

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Øyvind.H » 09 okt 2005, 21:33

Tsss. Denne feilen har oppstått på Aero`er som har hatt oljeskift hver 5-7000km også. Virker veldig random hvilke biler som får feilen.

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 10 okt 2005, 10:38

Øyvind.H skrev:Tsss. Denne feilen har oppstått på Aero`er som har hatt oljeskift hver 5-7000km også. Virker veldig random hvilke biler som får feilen.
Jaha.. det hørtes interessant ut. Hvor las du det??
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 10 okt 2005, 12:35

Sjekk rasling fra registeret... Åpne panseret og gi gass. Skal -ikke- være noen raslelyd... Oilsludge gir rasling som regel...

Dersom det er ulyder på høyresiden av motoren der registerkjedet går, så bør du få det sjekket. Likevel er vel oddsene store for at Saab-forhandleren sier at alt er OK (selv om det ikke er det).

Vanlig rekkefølge av problemet:

1. Rasling fra registeret
2. Oljelampa lyser på lave turtall (trykket faller pga tetting av oljekanaler)
3. Motoren skjærer seg

Tar man ut bunnpanna vil man da kunne se seig grums av partikkelmettet olje (oilsludge).
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Svar