Gåent lager i AC? 9000 - ulyd VIDEO - ENDELIG LØST
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: *HASTER* - Gåent lager i AC? 9000 - ulyd VIDEO
Har vært plaget med en lignende lyd på min samboers 9000 helt siden vi kjøpte den. Antok det var noe løst som vibrerte, evnt reimstrammeren. Reimstrammeren var slakk, og det ble bedre etter jeg byttet den, men lyden kom ikke bort. Var mer en vibrasjon når den jobbet under ca 2k omdr. I går før vi kjørte på tur kjente jeg på kjølevæskebeholderen og den var ganske løs. Trykka et par papirtørk mellom beholderen og karosseriet, og vips var lyden borte Nå regner jeg med at det er noe annet som forårsaker at det blir vibrasjoner. Men det er nå en annen sak..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Kan legge til at jeg nylig har byttet både remstrammeren og de to løpehjulene.
Jeg tenker at det må være resonans som blir nevnt her, som forårsaker lyden, når vibrasjonen fra motoren sammenfaller med egenfrekvensen på det som er løst eller vibrerer, i og med at det skjer akkurat rundt 2000rpm.
Men jeg aner ikke hvordan det ser ut inni ac-klumpen så jeg er helt blank på hva som kan løsne eller slites ut.
Måtte som sagt kjøre 3 timer igår. Gikk helt fint, noe nervøs var jeg jo. Men hørte den ulyden bittelitt bare en gang. Satser på at det holder hjem igjen også.
Har kjent på det meste rundt der og alt ser ut til å sitte tight. Må være noe inni der som lager lyden.
Tips mottas med stor takknemlighet.
EDIT: har manuell ac og den er koblet ut ja
Jeg tenker at det må være resonans som blir nevnt her, som forårsaker lyden, når vibrasjonen fra motoren sammenfaller med egenfrekvensen på det som er løst eller vibrerer, i og med at det skjer akkurat rundt 2000rpm.
Men jeg aner ikke hvordan det ser ut inni ac-klumpen så jeg er helt blank på hva som kan løsne eller slites ut.
Måtte som sagt kjøre 3 timer igår. Gikk helt fint, noe nervøs var jeg jo. Men hørte den ulyden bittelitt bare en gang. Satser på at det holder hjem igjen også.
Har kjent på det meste rundt der og alt ser ut til å sitte tight. Må være noe inni der som lager lyden.
Tips mottas med stor takknemlighet.
EDIT: har manuell ac og den er koblet ut ja
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9000CS M95 - solgt
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Om denne lyden kommer fra AC-kompressor eller ikke er jo veldig enkelt å finne ut.. Ser på videoen at clutchen ikke er inne, slik at selve kompressoren da ikke roterer. Det betyr at det eneste som roterer her er reimhjulet og frihjulslageret. Frihjulslageret lagrer opp reimhjulet på akslingen. Når clutchen er inne roterer hele dette lageret sammen med både reimhjul, clutch og aksling og kan i det tilfelle ikke lage lyd. Det betyr: Trykk inn AC-knappen og forsikre deg om at clutchen har slått inn, du merker det på at turtallet faller litt, og motoren jobber hardere. Eller du kan åpne panseret og se om "senter av reimhjulet" roterer med.. Dersom lyden forsatt er der når clutchen er slått inn er ikke feilkilden AC-kompressor. Forsvinner lyden betyr det at det er frihjulet på kompressoren som er i ferd med å rykke.. En enkel jobb å bytte det! Kortsiktig løsning er å kjøre med AC-clutchen inne hele tiden eller bytte til kortere reim for bil uten AC.
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Saabfan
- 2.0 bar
Takk for hot-tip! Skal gjøre dette snarest. Men er langt unna hjelp nå, så håper ikke det kan gå til H****** når jeg trykker inn ac-knappen!Forsvinner lyden betyr det at det er frihjulet på kompressoren som er i ferd med å rykke.. En enkel jobb å bytte det! Kortsiktig løsning er å kjøre med AC-clutchen inne hele tiden eller bytte til kortere reim for bil uten AC.
Og hvis en midlertidig løsning er å kjøre med acn inne så er jo det en rimelig lettvint løsning!
Ny ac koster en 5-6000. Ikke så veldig gira på det akkurat. Sjekka SP, kunne ikke finne det hjulet løst. Bytter jeg ev hele hjulet eller bare lageret. Og hvor får jeg tak i dette?
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Sondreot
- Grunnladetrykk
Virker som om du ikke forstår... Det eneste som kan skje når du trykker inn AC'en er at lyden forsvinner. For ulyden er der når kompressoren ikke roterer. Det betyr at lyden ikke kommer fra kompressoren, så ny kompressor er ikke noe å tenke på! Forsvinner lyden når du trykker, er det lageret i reimhjulet. Er den der fortsatt må du lete videre... Og da kommer den ikke fra kompressoren, men fra noe annet i motorrommet! Jeg tipper at det er strammeren din som har tatt kvelden! Høres sånn ut...
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Saabfan
- 2.0 bar
Jo jeg skjønner hva du sier, men jeg kjenner på kompressoren at den vibrerer som sagt, og er på fjellet nå så må komme meg ned igjen også. Er 99,9% sikker på at det ikke er strammeren, monterte en helt ny i slutten av februar! Har som nevnt bytta strammer, begge løpehjula og remmen nylig.
Dessuten kjenner jeg (og ser) jo på kompressoren at det er den som lager lyd, 98% sikkert. Får bare ikke helt den lyden til å være gåent lager. Men det kan jo hende. Kjennes mest ut som om det ligger noe inni kompressoren og dunker.
Hvordan kan det være strammeren som er årsak til lyden? Og vibrasjonen? Remmen er heller ikke slakk...
Men takk for alle innspill! Har ikke fått prøvd å trykke inn knappen enda.
Dessuten kjenner jeg (og ser) jo på kompressoren at det er den som lager lyd, 98% sikkert. Får bare ikke helt den lyden til å være gåent lager. Men det kan jo hende. Kjennes mest ut som om det ligger noe inni kompressoren og dunker.
Hvordan kan det være strammeren som er årsak til lyden? Og vibrasjonen? Remmen er heller ikke slakk...
Men takk for alle innspill! Har ikke fått prøvd å trykke inn knappen enda.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Sondreot
- Grunnladetrykk
Dersom du er sikker på at lyden kommer fra kompressoren er det isåfall lageret på frihjulet som lager lyden.. For kompressoren roterer ikke så lenge clutchen er frikoblet. Ser på filmen at den er frikoblet... Prøv å trykk inn knappen du
Ser i delekatalogen at du får kjøpe løs clutch med lager og reimhjul, uten at du må bytte hele kompressoren. Ingenting kan skje når du trykker inn knappen...
Ser i delekatalogen at du får kjøpe løs clutch med lager og reimhjul, uten at du må bytte hele kompressoren. Ingenting kan skje når du trykker inn knappen...
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Saabfan
- 2.0 bar
Hvor får jeg kjøpt det mener du? Ser du på en eksplosjonstegning av acn?
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Sondreot
- Grunnladetrykk
Jepp, riktig, eksplosjonstegning av AC'en... Har Saabs originale elektroniske delekatalog. To typer kompressor, så du må finne ut hvilken du har! SEIKO-SEIKI eller SANDEN. Har du prøvd å slå inn kompressoren?
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Saabfan har en Seiko Seiki..
Og ettersom dette ikke kan haste lenger så redigerer jeg Topic
Og ettersom dette ikke kan haste lenger så redigerer jeg Topic
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Sondreot
- Grunnladetrykk
Re: Gåent lager i AC? 9000 - ulyd VIDEO
Da er delenummeret 46 32 022. Det er komplett clutch med reimhjul og frihjulslager.
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Saabfan
- 2.0 bar
Da har jeg vært ute i bilen og testa ac-knapp-trikset. Følgende skjer:
- clutchen kobler inn (den trekantgreia roterer)
- clutchen kobler ut igjen (glipper?)
- clutchen kobler inn
- etc..
Lyden/vibrasjonen er der og ser ut til å være uavhengig av om clutchen er inne el ute. Men som sagt kobler den inn og ut selv om ac-knppen er inne. Skal det være slik? Eller skal den ytre delen (beskrevet som trekantgreia over) rotere hele tiden acknappen er trykket inn?
Takker for all hjelp!
M
- clutchen kobler inn (den trekantgreia roterer)
- clutchen kobler ut igjen (glipper?)
- clutchen kobler inn
- etc..
Lyden/vibrasjonen er der og ser ut til å være uavhengig av om clutchen er inne el ute. Men som sagt kobler den inn og ut selv om ac-knppen er inne. Skal det være slik? Eller skal den ytre delen (beskrevet som trekantgreia over) rotere hele tiden acknappen er trykket inn?
Takker for all hjelp!
M
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Sondreot
- Grunnladetrykk
Okai... AC-kompressoren skal ikke koble ut og inn på den måten. Det kan være for lavt trykk i anlegget ditt eller rett og slett utslitt clutch. Har vært borti begge deler. Ville sjekket om clutchen mister spenningen eller om det er clutchen som glipper mekanisk. Mål spenning mellom jord og den ene ledningen som går til kompressoren og se om spenningen er der fortsatt når kompressoren kobler ut. Isåfall er det clutchen som er slitt. Dette kan justeres ved å fjerne shims, eventuelt skifte clutch. I motsatt fall, dersom spenningen faller bort, ville jeg tatt en service på anlegget. Det går ut på å tømme, suge vacuum og fylle på nytt stoff. Dette må du ha spesielt utstyr for å få til. Koster ca. 2000.
Tilbake til lyden... Det kan ikke være kompressoren, og du er sikker på at det ikke er strammeren. Ta av reima, start opp og lytt.. Er lyden der fortsatt kan det jo være registerkjede, eller ulyd fra ventiler eller veivaksel/stempel. Forsvinner lyden når reima er av, må du se på dynamo, servopumpe, vannpumpe etc..
Tilbake til lyden... Det kan ikke være kompressoren, og du er sikker på at det ikke er strammeren. Ta av reima, start opp og lytt.. Er lyden der fortsatt kan det jo være registerkjede, eller ulyd fra ventiler eller veivaksel/stempel. Forsvinner lyden når reima er av, må du se på dynamo, servopumpe, vannpumpe etc..
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Saabfan
- 2.0 bar
OK, da skal jeg få sjekket det i morra. Det må være noe mekanisk som er årskaen til den lyden. Hvordan passer lyden med slitt clutch? Er det noe som kan løsne inni der evt? Mener for øvrig at den inn og utkoblinga av clutchen ikke er noe nytt, mener å ha sett det for lenge siden. Stusset litt over det, men har funket helt fint.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
Åkei, har tatt en liten sjekk nå.
Spenningen (13,8V) faller bort når clutchen kobler ut. Kan en service fikse på dette? Er vel ikke sånn det skal være... Servicen bytter vel bare det stoffet i systemet? Og det skal jo ikke komme sånn fæl lyd når systemet må fylles? Prøvde å se på den glassindikatoren under kompressoren der, leste om det i haynes. Klarte ikke helt å skille mellom (A) klar væskeflyt og (B) ingen væskeflyt, dette vil jo se likt ut så vidt jeg kan skjønne. For at man skal se en klar væskestrøm må det jo være bobler i væsken og det er jo alternativ (C) i følge haynes, altså at man må etterfylle. Kunne ikke se noe bevegelse/flow av noe slag men det ville jeg jo heller ikke dersom det var en jevn væskestrøm der.
Kan det være to forskjellige ting? Det med lyden og det at den kobler ut? Må henge sammen på en eller annen måte tenker jeg, men som sagt tror jeg inn og utkoblingen har vært der en stund.
What to do? Er lite keen på å etterfylle anlegget for 2000kr og så finne ut at jeg må bytte kompressoren eller noe, slik at systemet må åpnes og betale nye 2000...
EDIT: hørte en slags renne/visle/surklelyd fra de acrørene som går oppå h fremhjul. Er det normalt? Hvis systemet er fullt og trykksatt ville det vel kanskje ikke høres sånn ut.
Spenningen (13,8V) faller bort når clutchen kobler ut. Kan en service fikse på dette? Er vel ikke sånn det skal være... Servicen bytter vel bare det stoffet i systemet? Og det skal jo ikke komme sånn fæl lyd når systemet må fylles? Prøvde å se på den glassindikatoren under kompressoren der, leste om det i haynes. Klarte ikke helt å skille mellom (A) klar væskeflyt og (B) ingen væskeflyt, dette vil jo se likt ut så vidt jeg kan skjønne. For at man skal se en klar væskestrøm må det jo være bobler i væsken og det er jo alternativ (C) i følge haynes, altså at man må etterfylle. Kunne ikke se noe bevegelse/flow av noe slag men det ville jeg jo heller ikke dersom det var en jevn væskestrøm der.
Kan det være to forskjellige ting? Det med lyden og det at den kobler ut? Må henge sammen på en eller annen måte tenker jeg, men som sagt tror jeg inn og utkoblingen har vært der en stund.
What to do? Er lite keen på å etterfylle anlegget for 2000kr og så finne ut at jeg må bytte kompressoren eller noe, slik at systemet må åpnes og betale nye 2000...
EDIT: hørte en slags renne/visle/surklelyd fra de acrørene som går oppå h fremhjul. Er det normalt? Hvis systemet er fullt og trykksatt ville det vel kanskje ikke høres sånn ut.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt