Ingen spesielle Saab-l?sninger i framtidens SAAB...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
SAABCrus
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo

Ingen spesielle Saab-løsninger i framtidens SAAB...

Legg inn av SAABCrus » 23 sep 2004, 13:40

Dette må jo være nådestøtet for SAAB...

http://www1.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=35758

Hva skal man med flere biltyper når alle bruker samme bryterne og bare litt plasseringsforskjell. Om man får lov til det da. Det går vel i retning av at de lager helt like biler og bestiller emblemet fra Hong Kong...

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 23 sep 2004, 21:26

Moralen må vel bli å ta enda bedre vare på perlene våre, så ihvertfall noe overlever :)
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 25 sep 2004, 08:13

Har du fått vaska bilen etter treffet ennå da Morten?
Har fortsatt Ole Brum koppen din. :lol:
Thor N67
M98 9-5 2,3

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 26 sep 2004, 13:57

Hmm....er det noe gøy med en "ikke-svensk" (eller finsk) -bygd SAAB da??????

Da kan man jo kjøpe seg en Mitsubishi Carisma og bli en av mengden da... :(

Nei, behold særpreget, det er da en SAAB er en SAAB.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 26 sep 2004, 19:28

Vi trenger ikke male fanden på veggen enda da!
Fordi:

1 Brorparten av oss enda kjører så gamle biler at det vil ta oss noen år å komme borti noen av disse samarbeidsbilene. Det tar vel litt tid før all produksjon av nåværende modeller er avslutta. Samtidig vil det nok ta litt tid å flytte produksjonen til Tyskland eller Pole.

2 Mulig kan det komme attraktive biler etter denne krisen. Rykter har gått på at Saabs største bil kan bli basert på australske Holden. Det trenger ikke være helt rævva. Mange av de store bilmodellene til Holden har motorer med ca 250 kW. La Saab putte turbo/AWD på disse...
Adventura er jo ganske snasen og sedanene er heller ikke helt borte. Gi dem "lite Saab-känsla" - så hvem vet? :roll:
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 sep 2004, 19:52

Hvis saab ikke er saab lengre, må vi uansett finne annen bil, dette kan være saab.som fremdeles kan være gode biler..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 sep 2004, 19:48

Det er sant at vi ikke bør ta alle sorgene på forskudd.. Det er jo ikke sikkert at fabrikken blir flyttet en gang (bare 99,9% sikkert) Leste også at det var mulighet for å produsere Opel i Sverige, og det hadde vel vært kult? Men den dagen at SAAB skal produseres i Kina, da skal ikke jeg ha SAAB mer altså. "Made in China", jeg syntes jeg ser det på baksiden av alle knotter og i speil... Asiatere er jo de her i verden som lager verdens mest solide bilen da, det skal de ha... Men en SAAB skal være spennende og spesiel og ikke nødvendigvis feilfri.... Vi får be til høyere GM makter å håpe de tar til vettet... Kona til en av toppene kjører faktisk 9-5!!

Vi får gjøre det lille vi kan, jeg sendte protestmail til Peter jeg,

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 58,00.html

oorzako
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av oorzako » 28 sep 2004, 20:23

Kongerud skrev:Asiatere er jo de her i verden som lager verdens mest solide bilen da, det skal de ha...
Erhm, Japanerene!! Biler fra Korea begynner å komme seg, biler fra resten av Asia (India, Kina, m.fl) er heilt feil å kalle solide biler.. Nei, det blir en sorgens dag når de flytter SAAB bort fra Norden :(
SAAB 9000 Turbo CC må dessverre selges :(

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 sep 2004, 20:40

Kom ikke her å si at Mazda, Toyota, Mitshubitshi og Nissan ikke er solide! De ruster en del, men teknisk tror jeg dessverre SAAB må se seg slått altså.. Hater å innrømme det.. Men så var det jo dette med design og løsninger som spiller en rolle også da.. Der har SAAB et overlegent forsprang på de fleste spør du meg.. Men "made in China", NEI!!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 07 okt 2004, 14:45

De får tyedlig vis ikke helt bestemt seg for hvem fabrikk som er best:
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 89,00.html

Holder en knapp på Trollhättan!
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 09 nov 2004, 11:58

Fra isaab.net:
Regeringen offrar 13 vägbyggen runt om i Sverige för att förbättra infrastrukturen mellan Trollhättan och Göteborg. Detta för att öka Saabs chanser mot tyska Opel-fabriken i Rüsselsheim.

Ingen kan väl ha missat allt prat om Saab och Opel i dessa tider? GMs ledning vill att de europeiska mellanklassbilarna Saab 9-3 och Opel Vectra, ska tillverkas i en fabrik. Kampen står främst emellan Saab i Trollhättan, och Opel i Rüsselsheim. Fabriker i östeuropa finns också med på listan.

För att ge Trollhättan ett litet försprång mot Rüsselsheim, offrar regeringen 13 vägbyggen runt om i landet, där det främst handlar om ombyggnader och förbättringar av E22 mellan Lund och Kristianstad.

Väg 45 mellan Göteborg och Trollhättan får fyra körfält, och järnvägen på samma sträcka får dubbelspår. Dessa satsningar kostar totalt runt 10 miljader kronor.

Saabs offert inlämnad i början av månaden
För att GM-ledningen kan göra en rättvis bedömning av vilken produktionsort som blir billigast, har de beodrat båda fabrikerna att ge varsin offert, som kommer visa vilken fabrik som kommer kunna tillverka bilarna billigast.

Enligt en extern analys skulle det vara 800 euro billigare per tillverkad Opel Vectra i Trollhättan än i Rüsselsheim. Den kalkylen bygger på att de tyska arbetarnas löner ligger kvar på nuvarande nivå. De tyska bilbyggarna har 30% högre lön än de svenska, och de tyska ingenjörerna har 40% högre lön än de svenska. Detta är alltså en av de stora fördelarna som Trollhättan besitter. Men skulle de tyska arbetarna gå med på 40-timmarsveckor istället för 35 timmar med samma lön, då kammar Rüsselsheim hem det spelet.

GM kommer ge besked om vilken fabrik som kommer få tillverka de 300 000 bilarna per året första kvartalet 2005.
Den svenske regjering gjør i alle fall masse kontra den norske for å beholde arbeidsplassene i landet! Nå skal det investeres 10 milliarder i ny firefelts vei og dobbeltsporet jernbane mellom Trollhättan og Göteborg.

Dette blir enda et godt argument for å beholde Trollhättan kontra Rüsselsheim.

krasimir
0.7 bar
0.7 bar

Ingen spesiele løsninger

Legg inn av krasimir » 10 nov 2004, 07:47

Hei ,

Følger denne diskusjonen med interesse.
Jeg kjører SAAB siden 1996 og har hatt som første bil en 9000 Cd 2,3. Året etter kjøpte jeg en 9000 CSI 2,3 som var bedre å kjøre enn forrige . Og da skaffet meg en av de første 9-3 som kom som var bedre å kjøre enn forrige bilen. Og da gikk 2000 og kjøpte en 9-5 som var bedre å kjøre enn 9-3 . Men kjøpte tilbake en av siste 9-3 som var på markedet , en 2001 og året en 2002 modell som solgte 2003 og kjøpte da jeg 9-3 SS.
Hver nye bil jeg kjøpte var bedre å kjøre enn forrige. Men med hånda på hjertet vil heg påstå at 9-3 SS er den beste bilen SAAB har laget på tross at denne mangler den særpreget som SAAB hadde. Faktisk jeg savner ikke dette fordi bilen har blitt så mye bedre. Kjøre komfort , design og ergonomi er helt top.
Det jeg prøve å si er man trenger ikke å se svart på at GM har fokusert mer på synergy og bygger internasjonalt team som jobber med utvikling. Vi må huske på at både GM og Opel er gamle virksomheter som har god erfaring med bygge biler.
For at man skal drive med utvikling og skape gode løsninger må man har penger og ikke minst må kunne selge dette produktet. Den særpreget av SAAB som gjorde at denne var elsket av en gruppe entusiaster er ikke nok for at bilmerket overlever .
Derfor må man gå til denne løsningen som er ikke unik i bilbransjen.
Se på Lamborgini , Maserati , Lancia og andre små bilmerker. Alle de har nyttet godt av samarbeid på tvers .

Muligens vi kan diskuterer hvorvidt Subary er kjedelig bil , men de har skapt brand produkt som Impreza WRX som er en av de kulleste bilen i verden.

Jeg tror at vi må ikke ta sorgene på forskudd og håper at SAAB men dens ’’internasjonalisering’’ overlever som merke slik at vi kan fremdeles har dette forumet.

Krasimir
Sol

Brukeravatar
Christian N076
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 1406 SKI

Legg inn av Christian N076 » 10 nov 2004, 09:40

Jeg ville vært enig med deg Krasimir, men jeg er redd at en 97X basert på Trailblazer ikke klarer å gi en SAABN følelse. JEg ønsker å tenke som deg, men er redd for brand-erosion av hele SAAB.....
Christian N076.
2002 95 Vector

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 10 nov 2004, 13:44

Om Saab kjøreteknisk sett har blitt bedre vet jeg ikke så mye om, men at Subaru lager kule biler er jeg ikke enig i. Impreza tar bare kaka! At Subaru bruker boksermotorer gjør ikke saken bedre. Hater Subaru over alt på jord (nesten da).
Saab er ikke Saab lenger vis det blir kun tyske ingeniører som skal utvikle Saab. Audi og BMW er tyske og det for holde. Trenger ikke enda et Tyskt merke, men jeg har ikke noe mot litt mer internasjonalisering av Saab.
Sist redigert av Øystein Strøm N141 den 10 nov 2004, 13:51, redigert 1 gang totalt.

krasimir
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av krasimir » 10 nov 2004, 13:50

Christian,

Det var jeg mente var jo at det er ukjent enda om det bli mer 9-7X eller 9-2X , eller det bli en felles platform og felles utvilking.
Hvis GM se at de to er ikke noen salgs suksess og at kundere foretrekker likevell en litt spesielt SAAB løsning jeg er sikkert på at de vil satse på dette.
Men for tiden tjener ikke SAAB på særpreget sitt og det er marginene hver produsent level av.
Jeg fremdeles mener at 9-3 SS er den mest kjøreglade bilen SAAB har laget og denne er en av de beste i klassen. Men det hjelper ikke så lenge salgstalene er nede grunnen dyre løsningen/lavere marginer.
Vi tenker SAAB med følelser mens GN sin ledelse tenke fortjeneste.
Slik er dette i markedsøkonomien.
I alle fall man kanskje se positiv på GM fordi hvis de ikke har kjøpt SAAB skulle denne være konkurs lenge siden.
Og jeg kunne ikke kjøre den fine 9-3 SS min.

Kanksje vi alle kan hjelpe SAAB hvis vi kjøpe oftere og nyere biler. Det var noen som skrev at meste parten av SAAB -ene er gamle modeller.
det var spøk
Sol

Svar