exsos saab 900 turbo 16v 90 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: 9000t jubileum 1997mod

exsos saab 900 turbo 16v 90 mod

Legg inn av powertom » 21 apr 2009, 13:21

Har problemer med bøyen som går over bakakslingen. har 3" exsos den slår borti fjæra.prøvd og justere litt.men det er trangt der.det er et stag som sitter på motsatt side. så det er veldig lite og gå på! noen som har et forlag på hvordan man kan bygge om for at det ikke slår i dumper?
Tom Bakken :D

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: exsos saab 900 turbo 16v 90 mod

Legg inn av Ottar N398 » 21 apr 2009, 14:40

Du har ikke prøvd å bytte EKSOSoppheng? Pleier å fikse mye :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 21 apr 2009, 16:08

Har slitt med akkurat samme problem på min T16 1991 modell.

Det er veldig trangt bak der, og selv om røret går klar når bilen står i ro, tar det kanskje borti når bilen beveger på seg.

Jeg har fått mitt til å fungere ganske bra med å montere det så nærmt oppundrer bilen som mulig, man må få alle rørskjøtene vridd til eksakt riktig stilling ellers blir det feil, og så i tillegg har jeg laget laget et støttestag som holder røret fra å komme borti bakfjæren og to stag som holder røret nede slik at det ikke dunker borti bilen på vei oppover etter en hump.

Problemet slik jeg har funnet ut, er at det er for stor avstand mellom festene som er originalt til å holde et større rør på riktig plass; det går ikke med så mye bevegelse før noe tar borti. Når det er mange meter fra bilens bakre oppheng frem til festet framme ved gearkassen, blir det altfor mye bevegelse sideveis på røret, og det funker borti enten i bakfjæren eller i bensintanken.

Vil si at et 3`` anlegg ikke passer skikkelig hvis man bare bruker de originale opphengene, man må lage til noe ekstra. Eller så må man kjøre ekstremt rolig og fint. Eller så må man bare ikke bry seg i om det dunker borti av og til. Eller så må man holde seg til det originale ( det er nok en av grunnene til at originalanlegget er tynnere).
SAAB 900 T16 AERO M1991

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 21 apr 2009, 16:29

Aero1990 skrev:Har slitt med akkurat samme problem på min T16 1991 modell.

Det er veldig trangt bak der, og selv om røret går klar når bilen står i ro, tar det kanskje borti når bilen beveger på seg.

Jeg har fått mitt til å fungere ganske bra med å montere det så nærmt oppundrer bilen som mulig, man må få alle rørskjøtene vridd til eksakt riktig stilling ellers blir det feil, og så i tillegg har jeg laget laget et støttestag som holder røret fra å komme borti bakfjæren og to stag som holder røret nede slik at det ikke dunker borti bilen på vei oppover etter en hump.

Problemet slik jeg har funnet ut, er at det er for stor avstand mellom festene som er originalt til å holde et større rør på riktig plass; det går ikke med så mye bevegelse før noe tar borti. Når det er mange meter fra bilens bakre oppheng frem til festet framme ved gearkassen, blir det altfor mye bevegelse sideveis på røret, og det funker borti enten i bakfjæren eller i bensintanken.

Vil si at et 3`` anlegg ikke passer skikkelig hvis man bare bruker de originale opphengene, man må lage til noe ekstra. Eller så må man kjøre ekstremt rolig og fint. Eller så må man bare ikke bry seg i om det dunker borti av og til. Eller så må man holde seg til det originale ( det er nok en av grunnene til at originalanlegget er tynnere).
Jeg skal ikke være bastant da jeg bruker 2,5" etter kat og 3" foran, men det er riktig så god plass under min 91modell (jeg bruker alt av originalfester). Jeg tilbrakte 10 timer under der i helga, og mener at det skal la seg gjøre helt greit. Ellers så kan et tips være å ha et flexirør før kat, så blir det langt mindre spenn på anlegget.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar