Kurt N597 skrev:Veldig bra tråd og test dette Macgeier.
Bare en liten ting... Iflg WIS sklal oljepumpas trykkreduseringsventil åpne ved 3,8 bar.
Hvordan tror du den spiller inn? Åpner den ved trykkfall på 3,8 bar?
Iflg WIS skal oljetrykk ved 2000rpm og 90ºC være min 2,5 bar, så det ser jo bra ut.
Takk, takk.
Godt spørsmål, sikker på at det ikke står 6.8 bar (istedet for 3.8 bar) for oljepumpas overtrykksventil?
Oljepumpas overtrykksventil er et stempel med en fjær på baksiden (iallefall på OG900 som jeg kjenner godt), når trykket ut fra pumpa når max så klarer ikke fjæra å holde stempelet på plass og det trykkes inn av oljetrykket og noe av olja lekkes tilbake til sugesiden av pumpa. Blir nesten som wastegaten på turbo`n
På Saab 9-5 ser det ut til at denne verdien er rundt 6,8 bar (iallfall på kald motor).
For ved kaldstart er pumpetrykket godt på grunn av ”tett og seig” olje og mot-trykket fra motoren er stort på grunn av lav viskositet, og her er det overtrykksventilen som har full kontroll og bestemmer trykket, uansett hvilket turtall så er trykket stabilt på max nivå (ca. 6.8bar), ventilen bestemmer at pumpa ikke får lov til å overstige dette.
På varm motor ser du at trykk-kurven til pumpetrykket er nærmest lineært opp til 4.000 omdr/min og 6.1 bar, hadde grafen fortsatt oppover med samme stigning ville den nådd ca. 7 bar ved ca. 4.500 omdr/min. Siden jeg ikke har gjort målinger mellom 4k og 5k så er det vanskelig å si akkurat hvor den flater ut, men det som er sikkert er at overtrykksventilen slår til etter 6.1 bar på varm motor og reduserer trykket til 6,4 bar ved 5.000 omdr/min. Slik at det virker som om på varm motor så er max trykk 6,4 bar (overtrykksventilen åpner lettere med varm olje).
Det kan med andre ord se ut som om trykkreduksjonsventilen (overtrykksvakten) har litt forskjellig terskelnivå:
Kald motor: 6.8 bar
Varm motor: 6.4 bar
EDIT:
Det at WIS sier 3.8bar forstår jeg ingenting av, skjønner ikke hva slags 3.8 bar det er snakk om
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.