Et meget klokt valg
VW og Audi har tydeligvis peiling, på noen områder
PS og edit: Vedlig interessant tråd du startet på STCS.
Uansett, her er oppsummeringen frå "forskningsprosjektet" so far:
Filterene ligger i prisklassen 50 til 100 kroner (i dette tilfellet pris har ingen betydning):
Biltema 55-112 koster 55 kroner
Tecneco OL-40 koster 69 kroner
Saab Long Life koster ca 60 - 80 kroner
Purolator L27190 koster 96 kroner.
Fra venstre mot høyre:
Tecneco "bøttefilter", Purolator "oversize", Saab original og tilslutt Biltema.
Åpning av Saab/Biltema filteret er som en reise tilbake til 70 tallet, old fashion & low tech filters.
Filterene har tydeligvis samme produsent, de er helt identiske ned til minste detalj, eneste forskjellen er at Saab har ”Long life” (tykkere papir) og at Biltema har ”standard” tynnere papir.
Filterene kan brukes på de fleste Saab`er fra 1972 og opp til idag.
Med introduksjon av nye motorer med lavfriksjonstempler som gir mer sot i olja så burde Saab også endret filter teknologi, faren med sot i olja og old fashion pappfilter er at det kan gå tett ganske fort og da går olja ufiltrert gjennom motoren. Med andre ord: hvis ikke filteret gjør jobben så hjelper det lite med oppgradert veihusventilasjon.
Hvis jeg måtte velge Saab eller Biltema så ville jeg valgt Biltema, grunnen er at Long Life har så tykk papp at det øker risikoen for at det tetter seg innen neste oljeskift, og går filteret tett kan motorhavari være et faktum. Kan kanskje forklare at det har vært endel turbo havari på 9-5, det er jo ikke sikkert at det er turboens feil at den havarerer når den blir servert kornete ufiltrert olje?
Det blir som å bruke så tett kaffefilter at kaffen renner over og griser til hele kjøkkenbenken.
Purolator og Tecneco ligger i en helt annen liga, dette er moderne filtere med god mekanisk kvalitet/finish. Purolator har suverent best byggekvalitet. Begge filterene har solide filterpatroner tilpasset syntetisk fibermatriale, tynt stoffmatriale som sikrer god flow og overlegent flere bretter i trekkspillet. Begge de moderne filterene minner om luftfiltere (god flow), i motsetning til Saabs filter som ser ut som en papphylse med vinger.
Kommentar: Lurer på hvem som bestemmer hvilke filter som skal brukes på Saab, GM økonomer eller Ingeniører?
Resultat mekanisk inspeksjon:
1) Tecneco OL-40, vinner over Purolator på grunn av 1 liters volum, og største filterpatron, progressiv gummiert bypass.
2) Purolator L27190, første klasses byggekvalitet, filterpatron med syntetisk filter, progressiv gummiert bypass.
3) Biltema 55-112, low tech, grovbygget/lav finish, 70 talls teknologi, on/off bypass, passer til gamle Saab`er med de uslitelige og ”rene” motorer.
4) Saab Long Life, samme som Biltema, men plasseres sist på grunn av pappen i filteret er bekymringsverdig tykk for en motor med sludge tendenser.
OBS:
OL-40 har dobbelt så stort åpningstrykk for bypass ventilen iforhold til de 3 andre, jeg velger å tro at dette er positivt, mindre risk for uønsket åpning av "nødutgangen". Men, inntil videre for sarte sjeler som vurderer oversize: bruk Purolator filter og aller helst PureOne utgaven om du får tak i den.
Renseegenskapene har jeg ikke mulighet til å teste, men jeg syntes oljen virket renere enn noen gang etter 5.000km med Purolator og OL-40 (byttet filter underveis). Og observerer at motoren går mykere.
Neste steg er trykktest ”on the road”, hvilket filter gir størst trykkfall, vil det være forskjeller?
Er det virkelig Saab filteret så tett som det ser ut til?
Vil det være fysisk målbart om åpningstrykket til OL-40 er nærmest dobbelt så stort som de tre andre?
Følg med i neste episode.
PS.
For de som ikke vil ha større filter, bruk da Purolator PureOne:
http://www.purolatorautofilters.net/en- ... &year=1999
eller andre merker med tilsvarende kvalitet med en skikkelig filterpatron som for eksempel:
http://www.knfilters.com/oilfilter.htm
Etter mekanisk inspeksjon så er jeg skeptisk til å bruke Saab original filter på en motor med lavfriksjons-stempler, men trykktesten vil vise om det er low-flow som det ser ut som.
Grunnen til at jeg nevner Purolator er at dette firmaet laget det første utbyttbare oljefilteret i verden (1923) , og de utviklet det originale "spin on filteret" i 1955, spin on brukes den dag i dag. Purolator bør ha greie på hva de holder på med, de har iallefall gått bort fra papp, og det er på tide at Saab følger etter, det er jo en stund siden Saab 99 gikk ut av produsjon
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.