Vurderer kjøp av 9-5
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Vurderer kjøp av 9-5
Det er et knakende godt argument.
9-5'en er faktisk lettkjørt, ikke minst oversiktlig å rygge med. Kona likte bilen veldig godt når vi prøvekjørte den, så den gikk glatt igjennom nåløye. Føltes nesten like lettkjørt og god som Colten fra 97.
Du har godt kontroll på hjørnene, bedre enn noe annen stasjonsvogn jeg har prøvd. Jeg har ikke kjørt veldig mange stasjonsvogner men et par.
9-5'en er faktisk lettkjørt, ikke minst oversiktlig å rygge med. Kona likte bilen veldig godt når vi prøvekjørte den, så den gikk glatt igjennom nåløye. Føltes nesten like lettkjørt og god som Colten fra 97.
Du har godt kontroll på hjørnene, bedre enn noe annen stasjonsvogn jeg har prøvd. Jeg har ikke kjørt veldig mange stasjonsvogner men et par.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Alt avhenger av kjørestilen Ved normal kjøring, og blandet by/landvei så utgjør det ikke så store forskjellen.LEV skrev:Når det gjelder automat vs manuell, kan en konkludere med at driftskostnadene ved å kjøre med manuell er lavere enn automat? Både når det gjelder drivstoff og eventuelle verkstedsutgifter?
Mest bykjøring så drar den nok fort ett par dl med i snitt. Verkstedskostnader utgjør vel ingen forskjell. Slipper jo clutch, utløserlager, slavesylinder etc. Viktig og følge servicene.
Har du automat i dag? Kona var skeptisk da vi gikk over til automat, men i dag angrer hun absolutt ikke!
"Alt" fra totakt til turbo
Min fru var også skeptisk men nå vil hun ikke ha annet enn automat. På forbruket ligger hun på 1.1 l pr mil. Hun sier hun kjører rolig men halvparten av piggene på fordekkene er borte så jeg er ikke så sikker.....
78 Saab 99 turbo
Vi har ikke automat i dag, har heller aldri hatt automat, men jeg kunne godt tenkt meg det.
Spørsmålet blir om en da bør vente og se om det dukker opp en MY04/05 med automat?
Det gjør jo sikkert det, men kanskje ikke i samme gode stand med så lite kilometer?
Det blir +/- uansett.
På dagtid vil bilen bli brukt en del til småkjøring, da tror jeg det er greit med automat.
Får se....
Spørsmålet blir om en da bør vente og se om det dukker opp en MY04/05 med automat?
Det gjør jo sikkert det, men kanskje ikke i samme gode stand med så lite kilometer?
Det blir +/- uansett.
På dagtid vil bilen bli brukt en del til småkjøring, da tror jeg det er greit med automat.
Får se....
Det ser ikke ut som om jeg får omvendt fruen . Argumentene er som følger:
1. Vi trenger ikke ny bil
2. Vi trenger ikke mer lån
Forsåvidt fornuftige argument... det eneste skikkelige eller fornuftige argumentet jeg har er at campingvogna vår er i overkant for tung for bilen vår. Vi får ikke utnyttet lastekapasiteten med nåværende bil.
Alle andre argument faller i dårlig jord...
Er det noen økonomiske stjerneskudd som kan fortelle om en måte å finanisere bilen på som gjør at vi ikke merker noe på de månedlige utgiftene? Regner med å måtte låne mellom 100-150'. Lotto?
1. Vi trenger ikke ny bil
2. Vi trenger ikke mer lån
Forsåvidt fornuftige argument... det eneste skikkelige eller fornuftige argumentet jeg har er at campingvogna vår er i overkant for tung for bilen vår. Vi får ikke utnyttet lastekapasiteten med nåværende bil.
Alle andre argument faller i dårlig jord...
Er det noen økonomiske stjerneskudd som kan fortelle om en måte å finanisere bilen på som gjør at vi ikke merker noe på de månedlige utgiftene? Regner med å måtte låne mellom 100-150'. Lotto?
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1360
- Bil: 9-3 1.9 TTiD 2011
LEV skrev:
..... tja, hva med å selge campingvogna...?
trilltrall
Vurderer sterkt å velge 1,9 diesel i stedenfor Aero.... Er det litt eller? Ser for meg Hirsch trimming av dieselen da... 175hk/350Nm, http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... E270006411" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommentarer til denne (Hirsch Steg 1, 210hk/320Nm)....?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13649335" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13649335" onclick="window.open(this.href);return false;
Er fortsatt på let... Det dukker jo opp en og annen, men satser på å vente til over nyttår før kjøp.
Men det som egentlig er spørsmålet: Er taxikjørte/langkjørte 9-5 å anbefale?
En har f.eks. denne 2007 modellen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14231746" onclick="window.open(this.href);return false;
140000 er jo ikke så mange km kanskje, men for en bil som er et år så er det jo en del...
Selv om sikkert servicer er fulgt og alt det der, så kan en kanskje forvente en del ekstrautgifter etterhvert når bilen er gått så langt (eller lengre)? Stemmer det?
Men det som egentlig er spørsmålet: Er taxikjørte/langkjørte 9-5 å anbefale?
En har f.eks. denne 2007 modellen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14231746" onclick="window.open(this.href);return false;
140000 er jo ikke så mange km kanskje, men for en bil som er et år så er det jo en del...
Selv om sikkert servicer er fulgt og alt det der, så kan en kanskje forvente en del ekstrautgifter etterhvert når bilen er gått så langt (eller lengre)? Stemmer det?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Slitedeler slites jo, det sier seg selv. Men at enkelte skal ha en bil som omtrent ikke har blitt kjørt, synes jeg er tull. De har ikke godt av å stå heller, og all småkjøringa som gjerne er grunnen til den lave kjørelengden er iallfall ikke bra for motoren. Legg heller vekt på godt vedlikehold.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Stalfa
- Overload!!!
De finnes en del gode alternativer i mellom diesel og aero, da.LEV skrev:Vurderer sterkt å velge 1,9 diesel i stedenfor Aero.... Er det litt eller? Ser for meg Hirsch trimming av dieselen da... 175hk/350Nm, http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... E270006411" onclick="window.open(this.href);return false;
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Me know.... det er bare mye vil ha mer syndromet som slår inn... Tror at jeg fint kan leve med 2,0t og steg1 også....Stalfa skrev:De finnes en del gode alternativer i mellom diesel og aero, da.LEV skrev:Vurderer sterkt å velge 1,9 diesel i stedenfor Aero.... Er det litt eller? Ser for meg Hirsch trimming av dieselen da... 175hk/350Nm, http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... E270006411" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne er jo fin... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14220350" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stalfa
- Overload!!!
Det koker ned til at du må finne det som er mest omph! som kona de går med på. Og dersom hun går med på 1.9 diesel så er hun på gli. Om det ikke blir Aero kan du jo ende på en "vanlig" 2.3 om ikke annet.LEV skrev: Me know.... det er bare mye vil ha mer syndromet som slår inn... Tror at jeg fint kan leve med 2,0t og steg1 også....
Jeg er veldig fornøyd med min selv om jeg gjerne skulle ha hatt Aero.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
Syns jo denne er fin også.... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14039368" onclick="window.open(this.href);return false;Stalfa skrev:Det koker ned til at du må finne det som er mest omph! som kona de går med på. Og dersom hun går med på 1.9 diesel så er hun på gli. Om det ikke blir Aero kan du jo ende på en "vanlig" 2.3 om ikke annet.LEV skrev: Me know.... det er bare mye vil ha mer syndromet som slår inn... Tror at jeg fint kan leve med 2,0t og steg1 også....
Jeg er veldig fornøyd med min selv om jeg gjerne skulle ha hatt Aero.
Og når det gjelder kona så er hun veldig grei. Jeg er fornøyd med det du velger så lenge..... He, he, og da er vi i gang. F.eks. så syns hun det er veldig greit å sitte så høyt som vi gjør i Touranen.
Det jeg må gjøre er å låne en 9-5 en helg og så ta det derfra...
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Vet kona om de forskjellige motor-variantene?
Kan du ikke bare si at du vil kjøpe en bil som du kan ta sikre forbikjøringer med?
Siden jeg jobber med salg så kan jeg anbefale å ikke fylle hodet til med-kjøper med for mye informasjon da de kan skape usikkerhet i forhold til beslutningstaking.
Velg en Aero evt bensin-variant og en diesel variant og spør hvem hun vil ha!!!!
Kan du ikke bare si at du vil kjøpe en bil som du kan ta sikre forbikjøringer med?
Siden jeg jobber med salg så kan jeg anbefale å ikke fylle hodet til med-kjøper med for mye informasjon da de kan skape usikkerhet i forhold til beslutningstaking.
Velg en Aero evt bensin-variant og en diesel variant og spør hvem hun vil ha!!!!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est