Orginal chip til 9-5 2,0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Orginal chip til 9-5 2,0t

Legg inn av Edonis » 19 mai 2004, 17:42

Jeg har sett at Saab har en orginal tuningchip som gjør at 2,0t i 9-5 yter 185 hk @ 280Nm. Nordic tilbyr 200+ og mye mer dreiemoment, men da dette ikke ibeholder garantien er ikke dette noe alternativ, ettersom bilen kun er 4 mnd gammel. Er det noen som har gjort dette? Hvor mye koster det? Jeg tenker da på å holde det skjult for staten, for å betale 60 000 i avgifter pga. en liten databrikke nekter jeg. Da kunne man jo like så greit kjøpt 2,3t. Kan SAAB verkstedet melde ifra uten ditt samtykke? Ønsker jo ikke et eventuellt baksmell heller.

Det blir vel ikke noe særlig ekstra slitasje på girkassen heller (Sentronic automat), da dreiemomentet kun øker med 40 Nm? Takk for svar!

Brukeravatar
Rune N01
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 01
Navn: Rune Hensel
Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
Sted: Vinterbro

Legg inn av Rune N01 » 19 mai 2004, 20:37

Hei

Det er kunn Saab orginal som bevarer garantien, men også her som du er inne på skal det betales tollavgift..

Saab verkstedene har pr idag ingen plikt til å melde ifra...

Forøvrig så leveres bilen med tilsvarende effekt i andre land, det er grunnen til at du beholder full garanti..
MVH Rune

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

PPC oppgradering

Legg inn av Bent N208 » 19 mai 2004, 20:54

Heisan.

Du kan jo sjekke ut på følgende linker, dette er en oppgradering som er meget skånsom, samt at den ikke legger igjen spor i styreenhet for garanti osv.

Sjekk ut imot følgende link : http://www.bsrab.se

Speedparts Norway er distrubutør i Norge på alt ifra BSR.

Prisen for PPC box med ca 50 hk effekt økning er kr 7.900.- inkl mva.
Er du STCN medlem gir vi 15% rabatt på prisen.

For info http://www.speedpartsnorway.no

Mvh
Speedparts 8)
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

Re: PPC oppgradering

Legg inn av Glenn N101 » 20 mai 2004, 14:52

Bent N208 skrev:Heisan.

Du kan jo sjekke ut på følgende linker, dette er en oppgradering som er meget skånsom, samt at den ikke legger igjen spor i styreenhet for garanti osv.

Sjekk ut imot følgende link : http://www.bsrab.se

Speedparts Norway er distrubutør i Norge på alt ifra BSR.

Prisen for PPC box med ca 50 hk effekt økning er kr 7.900.- inkl mva.
Er du STCN medlem gir vi 15% rabatt på prisen.

For info http://www.speedpartsnorway.no

Mvh
Speedparts 8)
Bent
Satt å leste på det svenske forumet, at slike større chipèr kunne gi problemer med altfor fet blanding og sort røyk ved gasspådrag.
Stemmer dette?
Glenn N101

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 mai 2004, 14:54

Meinar på at på dei tidligaste årsmodellane var det eit motoralternativ som heitte 2.0T/190hk.
Sidan dette er ein orginal chip er det nok ikkje noko fare for drivverket ditt om SAAB seier det skal gå bra.

Men det eg derimot ikkje er so sikker på er om du får kjøpe den i Norge, høyrde rykter om at den ikkje får selgast her til lands, men det er då intet problem, stikk til Sverige å få jobben gjordt, då er det nok mindre sjangs for "innrapportering". Ellers er PPC frå Speedparts eit greit alternativ om en vil ha muligheit til å med lettheit sette programmet tilbake til orginalstand.

Sjekk ellers http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer ... tml#Satser for kva som evt. må betalast i avgift.

Gjest

Legg inn av Gjest » 20 mai 2004, 19:12

Hva er egentelig forumets og klubbens retningslinjer når det gjelder reklame?

Her er det en Saab eier som har spørsmål om Saab original trimsats og et av svarene er direkte reklame for tuning fra 3. parts leverandør. Og dette tilfellet er ikke unikt. Ofte blir spørsmål besvart med direkte reklame. Jeg vet at man på STCS' forum har en klar regel om at reklame ikke godtas. Kanskje noe også å tenke på her?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 mai 2004, 21:02

Anonymous skrev:Hva er egentelig forumets og klubbens retningslinjer når det gjelder reklame?

Her er det en Saab eier som har spørsmål om Saab original trimsats og et av svarene er direkte reklame for tuning fra 3. parts leverandør. Og dette tilfellet er ikke unikt. Ofte blir spørsmål besvart med direkte reklame. Jeg vet at man på STCS' forum har en klar regel om at reklame ikke godtas. Kanskje noe også å tenke på her?
Sidan eg er ein av dei tre moderatorane i forumet her, kan eg ihvertfall fortelle kva linje eg har lagt meg på nrådet gjeld sletting/flytting av innlegg.
Rein reklame vert flytta til eit egna annonseforum, svar som hintar til produkt som er bra, eller i dette spesielle tilfellet ein tilsett i eit firma som kan tilby eit spesiellt produkt og oppgir kvar en finn info om produktet, og gir ein pris i tillegg til litt info har eg lete passere. Men om det vert monge slike innlegg, bør en vurdere om en må slå hardare ned på dette. Dette er igrunnen dokke som brukarar som må seie ifrå om, gjerne via mail eller PM til ein av moderatorane, eller som eit innlegg i egna forum.

Til slutt vil eg legge til at eg flyttar aldri eit innlegg utan å legge att ei posting om at innlegget er flytta, og kvifor der er flytta. Likeeins med sletting, der har eg til dags dato sluppe å slette noko innlegg, men der kjem eg til å gi ei tilbakemelding på enten PM eller mail til den som har fått inlegget sletta. Unntaket her er innlegg som ligg inne både to og tre gongar, her slettar eg innlegg som er identiske utan å varsle brukaren.

Ta gjerne kontakt med moderatorane om det er innlegg du finn upassande her på forumet, eller det er andre ting vedr. forumet som det vert lurt på.

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 20 mai 2004, 22:02

Edonis skrev:

Jeg har sett at Saab har en orginal tuningchip som gjør at 2,0t i 9-5 yter 185 hk @ 280Nm. Nordic tilbyr 200+ og mye mer dreiemoment, men da dette ikke ibeholder garantien er ikke dette noe alternativ, ettersom bilen kun er 4 mnd gammel. Er det noen som har gjort dette? Hvor mye koster det? Jeg tenker da på å holde det skjult for staten, for å betale 60 000 i avgifter pga. en liten databrikke nekter jeg. Da kunne man jo like så greit kjøpt 2,3t. Kan SAAB verkstedet melde ifra uten ditt samtykke? Ønsker jo ikke et eventuellt baksmell heller.

Det blir vel ikke noe særlig ekstra slitasje på girkassen heller (Sentronic automat), da dreiemomentet kun øker med 40 Nm? Takk for svar!

Edonis, SAAB har en trimsats på ca. 190 HK for 2.0 l.
Hva ønsker du deg. Sikkerhet eller bedre aks.?

Du nevner Nordic. Deres steg 1 er knallbra. En kamerat har akkurat satt det i sin bil og den går bedre enn en steg 2 for 2 år siden. Du finner også mange aks. filmer på deres hjemmeside. Hvor mange av de andre trimleverandørene har gjort dette?? Meget få. Nordic gir deg garanti på motor, kasse og drivverk.

Med en så liten oppgradering tar du slettens ikke kassen. Men kjører du som en idiot ryker den med 150 HK også.

Jeg er litt usikker på SAABs 190 HK program. På den svenske siden er den kommentert en del, med blandet resultat. Søk litt der.

Apprpos reklame: Gjest har meget rett i at det er mye reklame her på Forumet som ikke vil bli godtatt på den svenske.
De fleste av oss vet nok at Speedparts Norge består. Jeg kjenner begge svært gått, de er kjempegutter. Men det gjør nok ikke nykommerene her.
Men noen ganger er vel deres innlegg på kanten og det er mange som liker dette dårlig.

Sist, men ikke minst. Det er mange trimleverandører til din bil. Ikke bare de to ovennevnte.

Lykke til med ditt valg.
Lars

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 21 mai 2004, 07:03

Speedparts Norge har relevant info om den aktuelle saken. Vi vet alle at Speedparts/BSR er store på SAAB-tuning og at de har et av de bedre produktene i bransjen. Når vi i tillegg får 15% på prisene synes jeg det er relevant markedsføring mer enn utidig reklame. :D
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Aeroild » 21 mai 2004, 07:43

Først vil jeg klargjøre at jeg i dette tilfellet var "gjest". Innlogging er tydeligvis vanskelig...

Jeg ser også gjerne at Speedparts Norge består. Og fra deres innlegg her på forumet å dømme tviler jeg ikke på at de er hyggelige og hjelpsomme. For min del må de gjerne få lov til å besvare direkte spørsmål om deres produkter. Men i dette tilfellet gjør den opprinnelige poster det klart at 3. parts trim ikke er aktuelt. Derfor reagerer jeg på at det dukker opp reklame.

Heldigvis er reklamepostene fortsatt begrenset her på forumet, men skrekkscenariet må jo være at 4-5 firmaer besvarer alle innlegg og spørsmål med direkte reklame.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 21 mai 2004, 09:19

Jeg har sett at Saab har en orginal tuningchip som gjør at 2,0t i 9-5 yter 185 hk @ 280Nm. Nordic tilbyr 200+ og mye mer dreiemoment, men da dette ikke ibeholder garantien er ikke dette noe alternativ, ettersom bilen kun er 4 mnd gammel. Er det noen som har gjort dette? Hvor mye koster det?
Hei Edonis, hvis det er prisen paa orginal tunigchipen du lurer paa (2.0 med 185hk), saa var den pr. januar 2004 paa 16 000,- hos Din Bil i Trondheim. Selv fikk jeg bakoversveis over prisen. Da jeg spurte om Hirch's produkter fikk jeg til svar: "Ja, er det ikke de som er saa dyre da..."

Iflg. tollprisene i Hjelle's link blir vel en HK avgiftoekning fra 112kW til 138kW paa ca 30000,- (hvis jeg har kW rett da), men personling har heller ikke jeg mistet nattesoevnen for aa unnlate dette. Fra denne linken: Hva menes med
"Effektgrunnlaget er den effekten kjøretøyet blir registret med i Autosys."? Hva er Autosys?

En annen side er vel i forhold til forsikringsselskap... Hvilken mulighet har de til aa finne ut bilen er chipet? De har jo ulike satser paa motorstr./effekt.

Mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 mai 2004, 11:55

Orjan N235 skrev:Hei Edonis, hvis det er prisen paa orginal tunigchipen du lurer paa (2.0 med 185hk), saa var den pr. januar 2004 paa 16 000,- hos Din Bil i Trondheim. Selv fikk jeg bakoversveis over prisen. Da jeg spurte om Hirch's produkter fikk jeg til svar: "Ja, er det ikke de som er saa dyre da..."

Iflg. tollprisene i Hjelle's link blir vel en HK avgiftoekning fra 112kW til 138kW paa ca 30000,- (hvis jeg har kW rett da), men personling har heller ikke jeg mistet nattesoevnen for aa unnlate dette. Fra denne linken: Hva menes med
"Effektgrunnlaget er den effekten kjøretøyet blir registret med i Autosys."? Hva er Autosys?
I Sverige har eg sett dette chipet til rundt 8-9000 SEK, og ein som har selt brukte chip har selt dei for rundt 5-6000SEK.

Effektberegninga di ser korrekt ut, so ca. 30kkr i ekstra efektavgift er nok ikkje unaturlig. I tilegg må du til Biltilsynet å vise bile, pluss at nytt vognkort må skrivast ut om du gjer det på den lovlige måten.

Autosys er eit program Biltilsynet og tollvesenet brukar, der all info om bilen (røfft sagt det som står i vognkortet) er lista. Det er også det programet som vert brukt til å overføre data mellom Toll og Biltilsyn når en tenkjer på eigarskifte, betalte avgifter osb. For å svare kort ligg dei fleste opplysningar myndigheitene har om bilen din (og tidligare eigarar) og avgifter som skal vere betalt i den basen.

Svar