Lambda / check engine
Moderator: Moderatorer
- biggs
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1366
- Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
- Sted: Bergen for et år
Lambda / check engine
Hoit.
Nettopp kjøpt -00 93 2.0T
Check engine lyser, gåen lambda ifølge selger. Er det mulig å finne ut hvilken lambda som har tatt kvelden uten å svinge innom verksted for avlesning?
Er montert JT eksos og sportkat, hvilken lambda skal jeg kjøpe? Mekonomen har 2 forskjellige, en reglersonde (foran kat), og diagnosesonde (etter kat), gresk for meg. Hos Meca står det ingenting slikt. I tillegg koster Mekonomen sine en arm og et bein. Speedparts er halvparten av prisen hos Meca igjen. What to do?
Nettopp kjøpt -00 93 2.0T
Check engine lyser, gåen lambda ifølge selger. Er det mulig å finne ut hvilken lambda som har tatt kvelden uten å svinge innom verksted for avlesning?
Er montert JT eksos og sportkat, hvilken lambda skal jeg kjøpe? Mekonomen har 2 forskjellige, en reglersonde (foran kat), og diagnosesonde (etter kat), gresk for meg. Hos Meca står det ingenting slikt. I tillegg koster Mekonomen sine en arm og et bein. Speedparts er halvparten av prisen hos Meca igjen. What to do?
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
-
- Navn: Martin Wegener
- Bil: 87 og900 T8
- Sted: Drammen/Konnerud
Re: Lambda / check engine
Hadde ringt med speedparts og hørt med dem og kjøpt der.. De var veldig behjelpelige når jeg var der nede her om dagen.. Prisene er ikke noe og gråte over der heller
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Stikk deg en tur å få lest ut kodene du, har sett at lampa kan lyse om man har for dårlig kat.. Med racekat så skjer ikke dette men det kan skje med sportskatten.
På turbobilene så er Lambdaen viktig for at styresystemet skal fungere optimalt så jeg hadde i allefall ikke kjøpt noen billig universallambda.
Vet ikke hvordan prisene er på orginale til 9-3&9-5 men til 9000 så har de i allefall gått ned fra nesten 7k til 2500.-
På turbobilene så er Lambdaen viktig for at styresystemet skal fungere optimalt så jeg hadde i allefall ikke kjøpt noen billig universallambda.
Vet ikke hvordan prisene er på orginale til 9-3&9-5 men til 9000 så har de i allefall gått ned fra nesten 7k til 2500.-
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- biggs
- Grunnladetrykk
Var faktisk innom hos forhandler idag, men verkstedkroppen bare mumla noe om "mye å gjøre, 2-3 ukers tid". Skal ha 500 spenn bare for å lese av også.
Har ikke merka noe fusking eller denslags.Tor N12 skrev: På turbobilene så er Lambdaen viktig for at styresystemet skal fungere optimalt så jeg hadde i allefall ikke kjøpt noen billig universallambda.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
om feilkoden blinker et visst antall ganger for å indikere ambda, så behøver slettes ikke dette bety at det er lambda det er noe galt med. det kan i like mange tilfeller bety at lambda sier ifra om at noe er galt.
en gang jeg fikk altfor høyt ladetrykk, blåste jeg av slangen fra innsug til map-sensor. da blei selvsagt bilen helt på trynet å kjøre, og check-engine blinka 6 ganger var det vel (så mange ganger som indikerte lambda) fant slangen hengende løst fra mapsensoren og stakk den inn igjen. sletta feilkoden og kjørte glad og lykkelig videre.
siden bilen din ikke viser tegn til fusking eller annet lignende lureri er selvsagt sjansen større for at det er lambdaen i seg selv som er gåen, men ha et øye oppe
en gang jeg fikk altfor høyt ladetrykk, blåste jeg av slangen fra innsug til map-sensor. da blei selvsagt bilen helt på trynet å kjøre, og check-engine blinka 6 ganger var det vel (så mange ganger som indikerte lambda) fant slangen hengende løst fra mapsensoren og stakk den inn igjen. sletta feilkoden og kjørte glad og lykkelig videre.
siden bilen din ikke viser tegn til fusking eller annet lignende lureri er selvsagt sjansen større for at det er lambdaen i seg selv som er gåen, men ha et øye oppe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- biggs
- Grunnladetrykk
Runder snart 117000. Har ikke registrert at check engine blinker? Bare lyser. Kan se når jeg fyrer opp i morra.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
mulig han ikke blinker når du har T7, noe du har siden du har en 2000 mod. da må du rett og slett få lest ut koden som de over mitt første svar sier
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Ta å prøv å koble av minus polen på batteriet å se om lampa kommer tilbake. Kan jo bare være at han registrert no små fjusk.. Vet du med sikkerhet at det er lamdaen?? eller var det bare noe selgeren sa??
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- biggs
- Grunnladetrykk
Selger mente det var det, og Bent på Speedparts var enig/sa det også kunne være kat'en da vi var innom der når jeg overtok bilen.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- biggs
- Grunnladetrykk
Da testa jeg å fjerne minuspolen på batteriet. Med mindre den skulle vært frakoblet mer enn 15 sekunder, så utgjorde det ingen forskjell, lampa skinner som sola.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
15 sekunder skal egentlig holde plenty det. Men om det ikke lar seg gjøre å slukke lampa, så tyder det på permanentfeil, som stortsett kommer fra defekt lambda, og bank2/diagnose-lambda vet jeg ikke om det finnes mange personer som har skiftet(?), uhyre skjeldent iallefall. Kan fortsatt være kat-feil, eller defekt oppvarming som kanskje er mer vanlig, men enda oftere sondefeil.
Men for all del, sjekk hvilke feilkoder som er registrert, og i alle tilfeller hvor feil relateres til sonde er det feilverdier det slår ut som, ikke sondefeil. Dette feilsøker man på, og kan fort avkrefte hvorvidt det er sonden i seg selv som er årsaken eller om sonden fungerer som den skal, og registrerer verdier utenfor gyldige toleranser. For ikke å snakke om lampa i seg selv som lyser for alt mulig rart. Har selger sagt det er sonden, skift sonden, og klag om det ikke stemte. Men det koster ikke den samme armen og foten for å lese av feilkodene som det koster og skifte en sonde etter den andre for til slutt og skifte katalysator og hele motoren
Så langt ville jeg gamblet på å skifte sonden (mest pga. av selgers utsagn), og om man skal være sikker, ja.. feilkoder og søk..
Men for all del, sjekk hvilke feilkoder som er registrert, og i alle tilfeller hvor feil relateres til sonde er det feilverdier det slår ut som, ikke sondefeil. Dette feilsøker man på, og kan fort avkrefte hvorvidt det er sonden i seg selv som er årsaken eller om sonden fungerer som den skal, og registrerer verdier utenfor gyldige toleranser. For ikke å snakke om lampa i seg selv som lyser for alt mulig rart. Har selger sagt det er sonden, skift sonden, og klag om det ikke stemte. Men det koster ikke den samme armen og foten for å lese av feilkodene som det koster og skifte en sonde etter den andre for til slutt og skifte katalysator og hele motoren
Så langt ville jeg gamblet på å skifte sonden (mest pga. av selgers utsagn), og om man skal være sikker, ja.. feilkoder og søk..
- Haaka
- 2.0 bar
Det blir den bakerste sonden, står etter katalysator. Bank2/diagnose brukes for overvåking/korrigering av bank1/hovedsonde (står foran kat, på eksosmanifold eller turboeksos(Downpipe)), og overvåking av katalysatorens rensing.
Er forøvrig fort gjort å feilsøke selve sonden om du lurer på hvor feile ligger her, men multimeter/voltmeter koster minst like mye som feilkodeavlesing.. så..
Er forøvrig fort gjort å feilsøke selve sonden om du lurer på hvor feile ligger her, men multimeter/voltmeter koster minst like mye som feilkodeavlesing.. så..
- biggs
- Grunnladetrykk
Multimeter har jeg her på jobb, så det skal man vel alltids få til. Hvordan går jeg eventuelt frem da?
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- Haaka
- 2.0 bar
Får ikke tatt med hele suppa.. så du får heller prøve litt, og spørre om det som måtte være uklart..
Men for å si det kort, finn jordpunkter ved å ohme ledninger til gods, oppvarming er 12V (dvs. batterispenning ca 14V) måles fra styreside/releside til gods, sjekk også jordforbindelse. Dette gjøres når motoren er av/kald med tenning på. Belastning (strømmålig/ampere) av oppvarming vil avsløre feil ved sondens oppvarming. Kan trekke oppimot 20-30A ved tenningspåslag og falle gradvis ettersom temperatur øker. Er den 0, eller strøm kuttes uten at sonden blir varm (kjenn på den.. dog litt varsomt) kan du konkludere med sondefeil ved oppvarming.
Mangler du 12V, må du finne oppvarminsrele, og skjema over denne kretsen for å finner årsak, men da er ikke sonden nødvendigvis skyldig.
Lambdaregulering skjer rundt 0.5V og skal flykte litt rundt mellom 0,4-0,8V, men om det reguleres ved større utslag indikerer det systemet (feil ved regulering/adapsjon), om spenning er konstant lav dvs 0,0-0,2V kan du konkludere med sondefeil ved lambdamåling.
Utover det, kan man ikke si med 100% sikkerhet at sonden er defekt, om noe er i gråsonen prøv med ny sonde, det er ikke så dyrt, lett og skifte, og kan da eliminere det som feil i lang tid fremover...
btw: måling av lamdasignal gjøres når motoren er driftsvarm, og i gang. Sjekk også utslag ved rusing av motoren. Og helt konkret punkt for punkt, er det veldig greit med koblingsskjema enten du kan lese det eller ikke, for oversikten sin skyld, ved utvidet feilsøk mellom rele og styreenheter osv.. Men da trenger vi hjelp begge to fra disse luringene på forumet, som har skarpsyn og resurser...(enyone?)
Men for å si det kort, finn jordpunkter ved å ohme ledninger til gods, oppvarming er 12V (dvs. batterispenning ca 14V) måles fra styreside/releside til gods, sjekk også jordforbindelse. Dette gjøres når motoren er av/kald med tenning på. Belastning (strømmålig/ampere) av oppvarming vil avsløre feil ved sondens oppvarming. Kan trekke oppimot 20-30A ved tenningspåslag og falle gradvis ettersom temperatur øker. Er den 0, eller strøm kuttes uten at sonden blir varm (kjenn på den.. dog litt varsomt) kan du konkludere med sondefeil ved oppvarming.
Mangler du 12V, må du finne oppvarminsrele, og skjema over denne kretsen for å finner årsak, men da er ikke sonden nødvendigvis skyldig.
Lambdaregulering skjer rundt 0.5V og skal flykte litt rundt mellom 0,4-0,8V, men om det reguleres ved større utslag indikerer det systemet (feil ved regulering/adapsjon), om spenning er konstant lav dvs 0,0-0,2V kan du konkludere med sondefeil ved lambdamåling.
Utover det, kan man ikke si med 100% sikkerhet at sonden er defekt, om noe er i gråsonen prøv med ny sonde, det er ikke så dyrt, lett og skifte, og kan da eliminere det som feil i lang tid fremover...
btw: måling av lamdasignal gjøres når motoren er driftsvarm, og i gang. Sjekk også utslag ved rusing av motoren. Og helt konkret punkt for punkt, er det veldig greit med koblingsskjema enten du kan lese det eller ikke, for oversikten sin skyld, ved utvidet feilsøk mellom rele og styreenheter osv.. Men da trenger vi hjelp begge to fra disse luringene på forumet, som har skarpsyn og resurser...(enyone?)