For eller mot Suv/Crossover biler?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Claus N201
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 201
Navn: Claus Kristoffersen
Sted: Kjeller

Legg inn av Claus N201 » 02 sep 2007, 20:44

Gunnar N326 skrev:
Claus N201 skrev:De fleste har vel rett og slett ikke råd til en skikkelig SUV.

De fleste her hadde vel, om de hadde råd til det kjøpt en 9-3/9-5 2,8T V6 aero 4x4 og ikke en 1,9 tdi.

Ikke mange som er enig i avgiftspolitikken i Norge og spesielt ikke på biler, de burde jo være forbudt på lik linje med røyk, fet mat, osv.

Ikke så mange her som kjører el-bil eller hybrid bil om det er miljøet man er bekymret for.

Nei vi kjører biler som mange synes ser ut som noe som gikk skikkelig feil i støpe-prossesen, nøkkelen sitter på feil sted, bilen må parkeres i revers og de hadde brekket på bakhjulene.

Tror jaggu jeg må selge en av bilene jeg nå :wink:
:lol: :wink:
Den tok jeg..
:wink:

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 02 sep 2007, 21:32

Jeg har i grunnen ingenting i mot SUV biler. Men jeg synes det blir meningsløst å gå til innkjøp av en slik en bare fordi den er "kul". Hvis du har behov for 4x4 om vinteren når du skal på hytta e.l. så er det jo i og for seg greit. Men når man kjøper en f.eks. Audi Q7 bare fordi den er dyr og du har 3 km til og fra jobb så er det idiotisk spør du meg.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 02 sep 2007, 22:40

Saab 9-5 VS Mitsubishi Outlander....
2 biler som er likeverdige når det gjelder plass for en familie.
Begge med diesel og partikkelfilter.
150 hk vs 140 hk.

Forbruk 9-5 : 0.68 liter pr mil,co2 utlipp 184 g
Forbruk Outlander : 0.67 liter pr mil,co2 utslipp 177g

Og den mest miljøfiendtlige bilen her er? 8)

Sabben ja...desverre men sant.

Sammenligningen slår bena vekk under flere av påstandene deres ang Suv-biler.
I dette tilfellet har jeg bevist min påstand om lavere forbruk og utslipp.

Jeg kan finne fler eksempler der den høybyggde kommer best ut hvis dere ønsker det. :)

Edit: Outlanderen har faktisk vesentlig større plass innvendig enn 9-5,

Så det er jo nok et poeng til Suv bilene,at de har større plass innvendig enn en like stor vanlig stasjonsvogn.
Sist redigert av Dieseldyret den 03 sep 2007, 11:23, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 02 sep 2007, 22:52

Gisle N163 skrev:Jeg har i grunnen ingenting i mot SUV biler. Men jeg synes det blir meningsløst å gå til innkjøp av en slik en bare fordi den er "kul".

-Gisle
Men hvilke kriterier kjøper du bil etter da?
Siden du ikke synes bilen din er noe særlig kul? 8)

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 02 sep 2007, 23:01

KongerudN344 skrev:Jeg er fullstendig klar over at SAAB ikke er noen miljøbil, men at en SAAB 9-3 1,9TiD slipper ut omtrent det samme/mindre og bruker mindre drivstoff enn en Outlander eller X3 er vel ganske logisk?

Går man over på biopowerbilene er forskjellen m dye større.

Så er vekten høyere på SUV'er, noe som betyr at det er mer på bilen. Noe gjør at bilen veier mer og det må produseres og kastes. En SUV bruker større dekk, som igjen forurenser mer enn smådekk.

Dieseldyret; Det står forresten ingenting om hvoru bor????
Se mitt forrige innlegg der jeg sammenligner 9-5 og Outlanderen.
Lavere utslipp og forbruk på Suv-saken.

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 03 sep 2007, 00:31

Er Outlanderen en SUV, eller en "SUV-wanna-bee"?
Hilsen Ole-P. N-154

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 03 sep 2007, 00:47

Ole-P-N154 skrev:Er Outlanderen en SUV, eller en "SUV-wanna-bee"?
Jeg hoppet akkurat ut av en splitter ny Outlander etter en times kjøring, som passasjer vel å merke. Og jeg vil påstå i denne sammenheng at den bilen overhodet ikke havner i samme katergori som en stasjonsvogn, derav er den en SUV. Det er nå min oppfatning, men om du vil lage en ny bilkategori eller slenge Outlanderen sammen med 95'en skal du gjerne få lov til det. Men det faller på sin egen urimelighet.

colombo
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av colombo » 03 sep 2007, 01:00

Dieseldyret skrev: Forbruk 9-5 : 0.68 liter pr mil,co2 utlipp 184 g

I følge mitsubishi.no er laveste co2 utslipp for Outlander 183 g...
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 03 sep 2007, 11:11

colombo skrev:
Dieseldyret skrev: Forbruk 9-5 : 0.68 liter pr mil,co2 utlipp 184 g

I følge mitsubishi.no er laveste co2 utslipp for Outlander 183 g...
Vel Mitsubishi sprer oppgivelsene sine litt... :D
Sakset fra nettsiden deres:

(Motoren er en 2,0 liters turbodiesel på 140 HK, som er sprek (0-100 km/t går unna på 10,8 sek.) og bruker lite drivstoff (0,67-0,69 liter pr mil ved blandet kjøring). Alle modeller har partikkelfilter (CO2-utslipp på 177-183 g/km).

Men selv med 183 g så er det faktisk lavere enn hva Saab oppgir.

Men det så er poenget her,er at en slik bil ikke trenger å være et miljøsvin,selv om alle tydeligvis tror det. 8)

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 03 sep 2007, 12:08

Kristine skrev:Du tar det ille opp også ja?;)
SUV er knall det, men hvor mange TRENGER det?
Vi kommer oss da i alle fall både opp og ned en bratt og svingete bakke hver eneste dag med en 9-3. Det skal også sies at denne vegen er styggere enn vegen til de fleste sossehyttene i åsen.
Neida,tar ikke ting ille opp!
Jeg bare setter ting på spissen for å fremme diskusjonen. :D

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 04 sep 2007, 17:31

Dieseldyret skrev:
Gisle N163 skrev:Jeg har i grunnen ingenting i mot SUV biler. Men jeg synes det blir meningsløst å gå til innkjøp av en slik en bare fordi den er "kul".

-Gisle
Ok.. det der kunne jeg presisert litt bedre. Det jeg mente var at hvorfor gå til innkjøp av en DYR SUV bil bare fordi den er "KUL" og du ikke engang har behov for 4wd.
Nå sikter jeg til folk som kjøper for eksempel Audi Q7 til 1 mill. uten annen grunn enn at den er kul. Når behovet like godt kunne dekkes av en Audi A4 stv...
Jeg bruker pengene mine biler jeg syns er kule, og jeg har ikke fult så dyr smak som mange andre.

Jeg ville aldri brukt 800k på en Saab 9-3 2,8 V6 heller. Selv om jeg digger den bilen. Men så mye penger ville jeg aldri i verden brukt på en bil. (hadde jeg fått den gratis hadde det vært noe helt annet :lol:)

Får veldig mange "kule" og900Cab for rundt 100k.

Skjønner? (Ble kanskje litt rotete forklart, men ...)
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 04 sep 2007, 18:41

:D Når jeg leser igjennom linjene her så tror jeg at de fleste av oss,kansje 95% ikke besitter de midler vi kansje ønsker for å kunne FLOTTE seg med en 9-3 V6 2,8 liter men hadde jeg hatt nok kronasjer så hadde jeg ikke vært i tvil.Jeg hadde kjøpt BIL.Og det tror jeg de aller fleste av 95 % også hadde gjort. For å kjøpe brukt bil hele livet er egentlig trist.Men den dagen(kansje) jeg får råd til å spandere på meg en.
Så gjør jeg det :wink: :wink: :wink: 8) Og bare :sprint: Og det unner jeg alle andre også :roll:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
KulaN743
Sted: Sarpsborg

Legg inn av KulaN743 » 07 sep 2007, 16:09

Etter å ha lest innleggene her ang. kjøp av SUV'er, blir jeg faktisk litt irritert. Det er veldig mange som argumenterer for at man ikke skal kjøpe en slik bil, fordi de ikke trenger en slik. Det jeg da lurer på er: Hvor mange av dere som kjører 9-5 trenger en så stor bil? Hvor mange av dere som kjører 9000 trenger en så stor bil? Kjører selv en 9-3 med steg 3, men har vel egentlig ikke behov for noe mer enn en Polo etc. noe som er helt uaktuelt. Poenget mitt er vel egentlig det at hvis alle skulle kjøre den bilen som de hadde behov for, tror jeg denne klubben hadde hatt veldig få aktive medlemmer........

Når det gjelder forurensing, er det vel også en del av oss her inne som ikke bør rope så veldig høyt. Bilen min er jo veldig snill på forbruket ved pen kjøring, men det er jo veldig sjelden den opplever det :o
2002 9-3 2,0t m/ PPC Steg 3

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 08 sep 2007, 01:27

KulaN743 skrev:Etter å ha lest innleggene her ang. kjøp av SUV'er, blir jeg faktisk litt irritert. Det er veldig mange som argumenterer for at man ikke skal kjøpe en slik bil, fordi de ikke trenger en slik. Det jeg da lurer på er: Hvor mange av dere som kjører 9-5 trenger en så stor bil? Hvor mange av dere som kjører 9000 trenger en så stor bil? Kjører selv en 9-3 med steg 3, men har vel egentlig ikke behov for noe mer enn en Polo etc. noe som er helt uaktuelt. Poenget mitt er vel egentlig det at hvis alle skulle kjøre den bilen som de hadde behov for, tror jeg denne klubben hadde hatt veldig få aktive medlemmer........

Når det gjelder forurensing, er det vel også en del av oss her inne som ikke bør rope så veldig høyt. Bilen min er jo veldig snill på forbruket ved pen kjøring, men det er jo veldig sjelden den opplever det :o
Dette var et innlegg som viser veldig godt at debatanten skjønner hvor jeg ville når jeg startet denne tråden.

Bilkjøp går på ens egen smak og ikke minst på de midlene og de prioriteringer kjøperen gjør når han velger bil.
De fleste her inne hadde gjort et annet valg enn det de har gjort i dag,hvis de hadde hatt bedre råd. 8)

Jeg velger heller en kul suv enn ei kjedelig stasjonsvogn,såfremt pris,plass,motor,sikkerhet og kjøreegenskaper mm ligger tett opp mot eller bedre enn stasjonsvogna.

Så jeg ønsker virkelig at Saab kommer med en suv i mellomklassen.
Da går det kansje an å få firehjulstrekk til en mer moderat motor enn en Aero med 280 hk hos Saab også....
Sist redigert av Dieseldyret den 08 sep 2007, 01:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Dieseldyret » 08 sep 2007, 01:32

Gisle N163 skrev:
Dieseldyret skrev:

-Gisle
Ok.. det der kunne jeg presisert litt bedre. Det jeg mente var at hvorfor gå til innkjøp av en DYR SUV bil bare fordi den er "KUL" og du ikke engang har behov for 4wd.
Nå sikter jeg til folk som kjøper for eksempel Audi Q7 til 1 mill. uten annen grunn enn at den er kul. Når behovet like godt kunne dekkes av en Audi A4 stv...
Jeg bruker pengene mine biler jeg syns er kule, og jeg har ikke fult så dyr smak som mange andre.

Jeg ville aldri brukt 800k på en Saab 9-3 2,8 V6 heller. Selv om jeg digger den bilen. Men så mye penger ville jeg aldri i verden brukt på en bil. (hadde jeg fått den gratis hadde det vært noe helt annet :lol:)

Får veldig mange "kule" og900Cab for rundt 100k.

Skjønner? (Ble kanskje litt rotete forklart, men ...)
Skjønner tankegangen din,men hadde du vunnet feks 10 mill,hvilken bil hadde du unnet deg da?
Regner med at du har en drømmebil... :D

Når det gjelder firehjulstrekk,når trenger en det?
Tar gjerne innspill på meninger om dette.

Svar