9-5 og garantiutløpstest

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

parob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: '00 9-5 2.0t SE stv.
Sted: Trondheim

9-5 og garantiutløpstest

Legg inn av parob » 22 aug 2006, 14:19

Jeg er en helt fersk eier av en 2000 9-5 2.0T SE stv.
Langkjørt med 175kkm på klokka og komplett servicehefte. Ifølge serviceheftet kan det se ut som om den er kjøpt og vedlikeholdt hos Saab forhandleren i Trondheim.

Første kjøretur ble en helgetur til gudbrandsdalen og tilbake nå i helgen, og jeg er strålende fornøyd. Automat, skinn, klima, cruise-kontroll, osv. Hva mer kan man ønske seg?

Så, et teknisk spørsmål. De første par-tre gangene jeg startet opp bilen når den var kald kom det litt blårøyk fra eksosen. Ikke mye, og det forsvant rett etter oppstart. Så, etter helgen har det sluttet å komme noe som helst. Litt muffens med problemer som retter seg selv, eller kan det være en enkel forklaring? Oljenivå litt over max merket? Bil som har stått noen måneder i bruktbilhallen? Ikke vet jeg.. Hvis det kommer tilbake igjen, hva kan det være da? Ventiltetninger, f.eks.?

Nå har samboeren min bilen på jobb, men er det noen som husker når neste service kommer til å være? 180kkm? 185kkm? Er det storservice eller liten service? Ville dere ha tatt et olje-/filterskift på motor og evt. et olje-/filterskift på automaten nå med en gang, eller kan det like godt vente da denne bilen har serviceheftet inntakt?

Tilslutt et spørsmål om garanti. Før bruktbilgarantien går ut skal jeg ta den på en garantiutløstest hos NAF. Jeg har ingen liste med forbehold angående garanti fra forhandleren, men hva kan jeg forvente at blir utbedret hvis NAF finner noe? Hva om f.eks. overnevnte problem med blårøyk er pga. ventiltetninger, er dette en typisk garantisak?

Har dere her inne erfaring med å ta service på Saab hos en forhandler i Sverige? Er det noe å tjene på kvalitet og service og noe å spare på kostnader? Bor bare et par timer fra nærmeste Saab forhandler over grensa...

Beklager det lange innlegget. Bare en fyr med skrivekløe sin måte å si "hei" på :-)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 aug 2006, 14:24

Hej och välkommen hit! :)
Blå rök ur exos brukar vara ett tecken på att turbon börjar bli trött.
Den kan vara helt fin, om den har stått en stund hos forhandler.
Men jag ville varit väldigt observant om det dyker upp igen!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 aug 2006, 16:22

Det er 20 000 km service intervaller på disse bilen, dvs at bilen først skal inn på 10 000 km, deretter 30, 50, 70 osv... Så dersom din bil er i rute med servicer betyr det at neste service skal være på 190 000 km.

Mener at 170 000 km er storsercie, og at dermed 190 000 km er mellomservice.

Husk oljeskift mellom servicene!

Når det gjelder hva forhandler bør fikse etter garantiutløpstest så kommer det veldig ann på hva som står i kontrakten og hva slags garanti bilen er solgt med. Dersom det er feil som kan dokumenteres at var ved bilen da den ble kjøpt uten at du ble gjort oppmerksom på det, f. eks utslitt klutsj, bør forhandler dekke dette.

Men gjeler det f. eks matt lakk og skjolder osv... er det litt verre med tanke på at dette kan være noe som har kommet i etterid.

Husk: Man har 5 års REKLAMASJONRETT på bruktbil, men det er IKKE det samme som GARANTI...

Lykke til! Jeg sparte 56 000 kr på å ha min på garantiuløpstest =)

parob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av parob » 22 aug 2006, 18:31

Takk for svar til dere begge. Det er som du sa, at neste service er på 190kkm og den er vel relativt liten. Olje skifter jeg uansett både høst og vår på bilene mine, så det blir en del oftere enn det oppgitte intervallet.

Jeg ser derimot at olje på automatkassen kun skal byttes hver 100.000km. Det var jo lenge imellom! På MB'er som jeg har hatt noen av tidligere er intervallet 60.000km. Tror nok jeg tar automaten også når jeg tar neste oljeskift.

Garantiutløpstesten blir i midten av november. Kommer tilbake med resultater da, tenker jeg.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2006, 19:05

Bytt olje på både motor og girkasse som det første du gjør når du kjøper bruktbil. Det hadde iallfall jeg gjort. Da VET du hva slags olje det er på den og når den ble bytta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 22 aug 2006, 20:40

Tror faktisk det er 150.000 intervaller på oljeskift på autokassa på 9-5 2002 ->

Saab øker intervallene og senker kvaliteten... Skummel kombinasjon...
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 22 aug 2006, 22:48

I dag kjøper jo folk bil med argumentasjon om at det er så lange serviceintervaller eller at service er inkludert ol sprøyt.
I Norge er det vel for f..n ikke oljeskift-kostnader som er det kostbare ved å ha bil. :?
Men dette er vel bare eksemler på at reklame virker!!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Magnus N592 » 23 aug 2006, 16:31

Hei!

Røyk ved oppstart KAN også være at du ikke har fått den nyeste veivhusventilasjonen montert. Denne fører oljedampen tilbake til innsuget ved tomgang, og ved pådrag/turtall føres dette via turboen. Problemet er at den ikke fungerer tilstrekkelig om det kommer røyk en og annen gang ved oppstart, og du kan da ha et begynnende oil-sludge problem!! (søk etter "oil sludge" og "veivhus" her på forumet, samt "kvalitet 9-5", "garanti" osv)

SE OGSÅ HER!!! :
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Ved langkjøring er ikke veivhusventilasjon-problemet så kritisk som den er ved blandet kjøring og småkjøring/kaldkjøring, og det er derfor viktig at man bytter til den n`te utgaven av denne (som visstnok skal fikse problemet for godt).. Jeg fikk nemlig et poff blårøyk fra bilen min ved oppstart en gang etter mye blandet kjøring/småkjøring, og de byttet til nyeste veivhusventilasjon, i tillegg tok de registeret på service på bruktbilgarantien før dette også, p.g.a. NAF garantiutløpstest som viste til en liten lyd fra registeret.. (Min hadde gått 60`km)

Turboen min er ihvertfall sjekket, og virker helt OK, og har ikke fått mer poff ved oppstart etter bytte av veivhusventilasjonen. I tillegg bytter jeg olje hver 10`km.

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 24 aug 2006, 04:33

Hei parob, gratulerer med ny bil og velkommen til STCN's forumsider.

Har selv tatt noen servicer i Sverige. Tok bl.a. Storservice der paa 110K km. Det sparte jeg 3000 spenn paa. Mindre servicer har jeg tatt paa DinBil. Vil anbefale Oestersund fremfor Jaerpen (har proevd begge).

Foelg med paa "Midt-Norge" delen for aa faa med deg lokale STCN treff.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

parob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av parob » 24 aug 2006, 08:19

Takk til flere som har kommet med tilføyelser her. Jeg har allerede studert siden til han svensken angående veivhusventilasjonen. Lurer på om dette kan være et sted å starte. Ifølge siden hans så skal kampanjefelt B5 være merket hvis denne korreksjonen har blitt utført. Når jeg ser på kampanjefeltskiltet mitt så er alle helt tomme, bortsett fra B5 som har en slags skrape i seg. Det kan være sånn de merker av i feltet, eller det kan like gjerne være fra en beltespenne eller noe sånn hvis en mekaniker har lent seg inn over motorromet (huff, ikke at jeg håper mekanikere med beltespenner nærmer seg lakken på bilene våre altså).

Skal snart inn med bilen på Din Bil for oljeskift på motor og automat, og da skal de få slå opp alt de har av info om bilen for meg. Hvis ikke seneste veivhusvent.fix har blitt gjort så skal jeg helt klart be pent om at også den utføres.

Hmpff.. Bare jeg får hendene på bilen min igjen så. Siden mandag har samboeren min lagt sin elsk på den, gitt, og jeg sitter igjen med en ussel konebil (*host* Renault Megane *host*)
2000 9-5 2.0t SE Estate

parob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av parob » 11 sep 2006, 08:16

Tenkte bare jeg skulle komme med litt skryt av Din Bil i Trondheim etter første møte med dem som Saab kunde.

Hadde bilen inn i forrige uke for å skifte olje+filter på både motor og automat. De satte samtidig inn siste fix på veivhusventilasjonen gratis for meg på den utvidede motorgarantien (det var uansett en billig jobb, ser jeg på kvitteringen, i tilfelle andre uten komplett servicehefte og dermed ingen utvidet garanti lurer på å gjøre det samme).

Olje- og filterskiftene ble en del billigere enn jeg hadde antatt, det var første positive opplevelse. I tillegg så sa de at de hørte litt rakling fra motoren og mente registerkjedet mitt helst burde skiftes. "Vi tar det også på den utvidede motorgarantien, skal bare sende inn en søknad på dine vegne så får du en innkalling fra oss om en måneds tid".

Joda, fremdeles strååålende fornøyd med både den nye bilen og med Saab-verkstedet :) Fortsetter de sånn så blir det jo ingenting igjen for NAF å finne når jeg tar garantiutløpstesten i november.
2000 9-5 2.0t SE Estate

parob
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av parob » 03 nov 2006, 14:16

..og jeg fikk rett. Det var ikke mye å finne. Makan til go'bil altså :-)
En øvre bærekule bak og en simmerring på den ene drivakselen var alt å snakke om, pluss litt småtjafs. I tillegg hørte selvsagt NAF at registerkjedet raklet, men det skal jo allerede Saab fikse for meg om en ukes tid.
Stakk innom Citröen forhandleren i Trondheim (hvor jeg kjøpte bilen), og de tok bare kopi av listen fra NAF og bestilte time til meg. Så utrolig greit å forholde seg til ordentlige og proffe bilforhandlere, må jeg si.
2000 9-5 2.0t SE Estate

N072

SERVICE I SVERIGE ER TOPPERS

Legg inn av N072 » 05 nov 2006, 15:37

For samme prisen som en service i Norge (ca. NOK 5 300,00), fikk jeg følgende i Sverige:

Service SEK 3 100,00
Overnatting SEK 795,00
Svenske matvarer/systembolaget for ca. SEK 1000,00

og ikke minst:

Mye sansynligvis høyere kompetanse hos serviceteknikker med tanke på det store antallet SAAB biler som er i omløp i nabolandet.

Saab er tross alt en av Svearikets mest solgte biler!

Mvh
HARRY-tur

vegarj

Legg inn av vegarj » 09 jun 2007, 21:45

Sorry for å dra fram en gammel tråd :lol:

Jeg vurderer sterkt en -04 9-5 2.0t Estate, var og så på den på fredag, og skal ha med fruen på mandag så hun kan se på den.
Bilen har gått 110k og selger mente at det var 30000 km intervaller på service, og derfor ikke skulle ha service før 120k, stemmer dette?? Han sa at de skulle skifte olje før jeg eventuelt hentet den, men hva består en eventuell 110 000 km service av?? :?:

vegarj

Legg inn av vegarj » 09 jun 2007, 21:55

Og er det noe annet spesielt jeg skal se etter???

Svar