Hei
Har et problem med lyden på radioen på min saab 93 2000 med as1 den kjipeste pakka, har lyd i bakhøyttaler men ikke de i dash. Målte strøm i kablene og de har strøm, men ingen lyd. Noen som har vært borti dette? Sjekket også muligheten for og sette noe i frontdører, kablene ligger lagt opp til det, men der er det ingen strøm i kabler? Noen som kan hjelpe
Tommy
Mangler lyd forran i dash på as1 anlegg saab 93 2000
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Mangler lyd forran i dash på as1 anlegg saab 93 2000
Fremre høyttalere er mellomfrekvens/diskant og lyden er her da filtrert i forhold til de bakre. Utgangene går over samme plugg, slik at den er vel på plass. Jeg stusser litt på dette at du måler strøm i kablene - hvordan (med hvilken måleenhet) er slik måling foretatt?
Er det heller ikke lyd ved avspilling av kassett?
Mating av dørhøyttalerene er fra hovedenheten igjennom eget forsterkertrinn for disse.
Er det heller ikke lyd ved avspilling av kassett?
Mating av dørhøyttalerene er fra hovedenheten igjennom eget forsterkertrinn for disse.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Disse er målt med ohm meter, og i watt. Har den as1 pakka med 4 høytalere. Uten forsterker. Så de kablene i døra må jo gå til samme ledningsnett som diskaten i dash. Men da forstår jeg ikke hvorfor det ikke er strøm i de i dæra men i diskant og ikke lyd
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
AS1 og AS2: 4 høyttalere - uten ekstern forsterker. AS3: 6 høyttalere - hvor de i dørene mates av ekstern forsterker.
Det er for meg fortsatt noe uklart hvordan du måler strøm og/eller watt i kablene til fremre høyttalere. Lydstyrke måles jo normalt i watt (med wattmeter), men ikke som strøm. Er det signalutgangen fra hovedenheten du måler wattstyrken på, går jeg ut ifra at du også har ohmet høyttalerene og registrert at de ikke er "sprengt". Impedansen på disse - originalmontert - er 4,1Ω.
Det er for meg fortsatt noe uklart hvordan du måler strøm og/eller watt i kablene til fremre høyttalere. Lydstyrke måles jo normalt i watt (med wattmeter), men ikke som strøm. Er det signalutgangen fra hovedenheten du måler wattstyrken på, går jeg ut ifra at du også har ohmet høyttalerene og registrert at de ikke er "sprengt". Impedansen på disse - originalmontert - er 4,1Ω.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Bare tok volt på ledninger inn til høytaler. De viser 5.86volt på begge kabler. Har også samme styrke på den andre som sitter i dash, men ingen lyd, prøvd også med ny kjøpt diskant, strøm men ingen lyd..
Det kan ikke være spilleren som er på tur til og gå? I og med at bare 1 bak funker. Eller ville ikke noe funket hvis spiller ikke funket?
Er dette en feil som har kommet, eller har det vært sånn siden du anskaffet bilen? Regner med du har sjekka Balance og Fader instilling på anlegg? Kan vel også være potmeter til disse som er defekte eller har dårlig kontakt.
Angående dørhøyttalere så får disse signal fra en forsterker som er montert på siden av midtkonsollen, innerst i fotbrønnen, på passasjersiden. Det skal ligge kabler med plugg klart i konsollen som plugges rett i saab's originalforsterker. Uten forsterker er det ikke noe signal til dørhøyttalere.
Er sikkert mulig å skaffe en saab forsterker brukt eller fra høgger. Er det montert dørhøyttalere er mest trolig forsterker også tilstede, så dette kan vanligvis sjekkes ved å bruke en lommelykt for å kikke igjennom gitteret i dørhøyttaler (så man slipper å demontere halve bilen hos f.eks en høgger).
Skal man inn med uoriginal forsterker er dette litt mere jobb, pga plugger og kabling, men mange har gjort det så det finnes sikkert nok av guider på nett.
Angående dørhøyttalere så får disse signal fra en forsterker som er montert på siden av midtkonsollen, innerst i fotbrønnen, på passasjersiden. Det skal ligge kabler med plugg klart i konsollen som plugges rett i saab's originalforsterker. Uten forsterker er det ikke noe signal til dørhøyttalere.
Er sikkert mulig å skaffe en saab forsterker brukt eller fra høgger. Er det montert dørhøyttalere er mest trolig forsterker også tilstede, så dette kan vanligvis sjekkes ved å bruke en lommelykt for å kikke igjennom gitteret i dørhøyttaler (så man slipper å demontere halve bilen hos f.eks en høgger).
Skal man inn med uoriginal forsterker er dette litt mere jobb, pga plugger og kabling, men mange har gjort det så det finnes sikkert nok av guider på nett.