Noen som har montert xenon i fjernlys?
Moderator: Moderatorer
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Noen som har montert xenon i fjernlys?
Virker sånn. Det får bli på nyåret. Merkelig at det skulle slå ut på min 9-5, mens andre ikke er plaget.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Skal jo nevnes at jeg kjøpte mitt sett for halvannet år siden da, og i løpet av den tiden kan de har gjort endringer på ballastene, som ser ut til å ha gjort utslag dessverreTiaZzz skrev:Virker sånn. Det får bli på nyåret. Merkelig at det skulle slå ut på min 9-5, mens andre ikke er plaget.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Jeg kjøpte mitt sett på haugland.biz å det funker uten feilmeldinger. Handlet et pro sett. Dette settet er bare 35watt da,men funker utmerket
- TiaZzz
- Overload!!!
Ikke fått handlet inn noe motstand for å bli kvitt feilmeldingen enda, men settet har blitt "field tested" gjennom Østerdalen og penger vel brukt vil jeg si! Hadde en kar som lå bak meg i sikkert 25 mil som stortrivdes bak lyssøyla jeg la foran oss.
Har noen testet settene fra Xenonkungen i Swe? Ser det er veldig mye skryt på STCS og bare lurer på lysstyrke, tennetid, etc. versus VVME-settene.
Har noen testet settene fra Xenonkungen i Swe? Ser det er veldig mye skryt på STCS og bare lurer på lysstyrke, tennetid, etc. versus VVME-settene.
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Nå har jeg ikke hatt vvme-kit på noen år, men det jeg lærte meg den gangen var at det var verdt de ekstra kronene å satse på kvalitet..TiaZzz skrev:Ikke fått handlet inn noe motstand for å bli kvitt feilmeldingen enda, men settet har blitt "field tested" gjennom Østerdalen og penger vel brukt vil jeg si! Hadde en kar som lå bak meg i sikkert 25 mil som stortrivdes bak lyssøyla jeg la foran oss.
Pr dags dato har jeg 100w xenon i to Hella Rallye 3003. De tenner kjappere enn både 55w og 35w kittene jeg har hatt tidligere. Lysstyrken er HELT syk!
http://www.ledstyling.no/
- Kristian N2215
- Overload!!!
Skal man ha 75W eller 100W må det jo bli i ekstralys jaArnljoth N1530 skrev:Nå har jeg ikke hatt vvme-kit på noen år, men det jeg lærte meg den gangen var at det var verdt de ekstra kronene å satse på kvalitet..TiaZzz skrev:Ikke fått handlet inn noe motstand for å bli kvitt feilmeldingen enda, men settet har blitt "field tested" gjennom Østerdalen og penger vel brukt vil jeg si! Hadde en kar som lå bak meg i sikkert 25 mil som stortrivdes bak lyssøyla jeg la foran oss.
Pr dags dato har jeg 100w xenon i to Hella Rallye 3003. De tenner kjappere enn både 55w og 35w kittene jeg har hatt tidligere. Lysstyrken er HELT syk!
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Enkelte lokale helter her bruker 55w xenon i kjørelys.. Samtlige får smake mine ekstralys ved møte i mørket..saab91 skrev:Skal man ha 75W eller 100W må det jo bli i ekstralys jaArnljoth N1530 skrev:Nå har jeg ikke hatt vvme-kit på noen år, men det jeg lærte meg den gangen var at det var verdt de ekstra kronene å satse på kvalitet..TiaZzz skrev:Ikke fått handlet inn noe motstand for å bli kvitt feilmeldingen enda, men settet har blitt "field tested" gjennom Østerdalen og penger vel brukt vil jeg si! Hadde en kar som lå bak meg i sikkert 25 mil som stortrivdes bak lyssøyla jeg la foran oss.
Noen som har testet ut et Xenon H7 sett til 9-3SS fra 2003..? Har svært lyst til å handle dette settet 55W Canbus fra Lystema.no http://www.lystema.no/xenon-kit-55watt-canbus.html Men Lystema skriver i et tilsvar til meg at de tror jeg kan bli plaget med feilmeldinger på 9-3, ut fra tidl. erfaringer hos dem. De anbefaler meg heller å kjøpe et sett Hella FF200 Xenon eller en Led-bar.
Men har fortsatt mest lyst på å bare skifte ut H7 Halogen til Xenon, ikke bare pga. pris, men også fordi jeg ikke ønsker å ha de 2 små "vortene" hengende fremme i snuten på bilen...synes ikke det er fint.
Noen erfaringer å dele..?
Men har fortsatt mest lyst på å bare skifte ut H7 Halogen til Xenon, ikke bare pga. pris, men også fordi jeg ikke ønsker å ha de 2 små "vortene" hengende fremme i snuten på bilen...synes ikke det er fint.
Noen erfaringer å dele..?
- TiaZzz
- Overload!!!
Min erfaring er at 55W er overkill. Kjører med 35W Halogen nærlys av god kvalitet og 35W Xenon i fjernlys av heller tvilsom kvalitet. Fjernlysene gir voldsomt mye lys og et sett av bedre kvalitet ville sikkert gitt enda mer. Ikke har jeg en linse for å gi korrekt lysbilde heller.
55W er problematisk da du belaster ledningsnettet mer enn det er designet for og du kan potensielt få mer varme i lampene(kommer litt an på om du skal inn med 55W Xenon istedet for Halogen, eller istedet for 35W Xenon). Flere rapporterer ødelagte reflektorer i Xenon-projektorer designet for 35W, men kjørt med 55W (kilde: HIDplanet).
Du kan også vurdere en litt større konvertingsjobb som Kristian N2215 tipset forumet om: http://www.theretrofitsource.com/index.php
55W er problematisk da du belaster ledningsnettet mer enn det er designet for og du kan potensielt få mer varme i lampene(kommer litt an på om du skal inn med 55W Xenon istedet for Halogen, eller istedet for 35W Xenon). Flere rapporterer ødelagte reflektorer i Xenon-projektorer designet for 35W, men kjørt med 55W (kilde: HIDplanet).
Du kan også vurdere en litt større konvertingsjobb som Kristian N2215 tipset forumet om: http://www.theretrofitsource.com/index.php
- Kristian N2215
- Overload!!!
Siden han snakker om H7, og har en 9-3SS så regner jeg med at han har halogen i linser orginalt. Personlig så synes jeg 35W xenon i nær og 55W i xenon i fjern er en bra kombo, men jeg har hørt at 9-3 ikke er så lett å temme med tanke på xenon og feilmeldinger.
Det stemmer, har Xenon linse som nærlys originalt.. det er fjernlysene jeg ønsker å gjøre bedre, og ønsker som sagt å unngå ekstralys hengende i fronten. Noen som har konkrete erfaringer med 9-3SS..?Kristian N2215 skrev:Siden han snakker om H7, og har en 9-3SS så regner jeg med at han har halogen i linser orginalt. Personlig så synes jeg 35W xenon i nær og 55W i xenon i fjern er en bra kombo, men jeg har hørt at 9-3 ikke er så lett å temme med tanke på xenon og feilmeldinger.
Snakka med en fyr fra Ekstralys (= Dypvik Trading AS) på telefonen idag, og han garanterer at dette settet http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-xenon skal virke (..selvsagt gjør han det nå FØR jeg har kjøpt.. spørs hva som skjer dersom det ikke virker, ETTER kjøpet)
Så fremst ingen vet noe konkret om 93 SS vs. Xenon-sett.?.. tester jeg det kanskje ut, og rapporterer her etterpå.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Hvis han skriftlig har garantert deg at det virker, så har du jo sikkert rett på å heve kjøpet hvis det ikke gjør det. Husk på at xenon har noe oppvarmingstid, og du må vente på skikkelig fjernlys. Men du har vel bixenon, så det blir vel ikke så ille likevel
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 2253
- Navn: Bernt
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Jeg hadde et H7 xenonsett fra Philips (jeg har det fortsatt men ikke montert) i mine fjernlys. Jeg fikk ikke feilmelding, men oppdaget at nærlysene mine (xenon) flimret med settet påmontert. Det ble luket vekk med feilkodefjernere for canbus. Grunnen til at jeg ikke har det settet påmontert ennå er at jeg ikke ble fornøyd med lysbildet. Xenonpærene spredte lyset feil slik at mesteparten av lyset havnet rett foran bilen. Det kan være jeg var uhelding, men basert på min erfaring er at jeg ikke ville valgt xenon. Det kan være at fjernlysreflektorene på 9-3 03-07 fungerer bedre på xenon enn min 08.
Kjøpte et kvalitets 55w H7-sett med canbus til min 9-3SS, som har Xenon i nærlys org. I går var det klart for prøvemontering, egentlig veldig enkelt både å få festa xenonpæra med original metall-pæreholder og kobla opp.. alt såre vel så langt, men har problemer med å få xenon til å tenne. Selv om det står på ballastene at xenonsettet aksepterer fra 9 til 16V mistenker jeg likevel at tilførselsstrømmen er for liten. Hadde glemt å ta med måleinstrument, så fikk ikke målt hvor mye Volt som ble levert i kontaktene. Originalledningene til Halogen H7-pærene er jo nesten sytråd-tynne, og xenonsettet tenner helt fint ved test direkte på batteriet.
Så da tenker jeg å bruke original-sytrådledningene til styrestrøm til rele, og legge opp ny ordentlig tilførsel fra batteriet med sikring til xenon-settet.
Men det å bruke originalledningene bare som styrestrøm vil vel da slå ut som pærefeil?
Ville et tilsvarende 35w sett utgjøre noen forskjell, og nøye seg med strømtilførselen fra sytrådledningene?
Har noen andre gode løsninger å komme med?
Så da tenker jeg å bruke original-sytrådledningene til styrestrøm til rele, og legge opp ny ordentlig tilførsel fra batteriet med sikring til xenon-settet.
Men det å bruke originalledningene bare som styrestrøm vil vel da slå ut som pærefeil?
Ville et tilsvarende 35w sett utgjøre noen forskjell, og nøye seg med strømtilførselen fra sytrådledningene?
Har noen andre gode løsninger å komme med?