Hei!
Kupévifta har stoppet på min OG900 T16 Convertible. Sikringen er intakt. Noen som har et tips på hvor jeg skal begynne å lete etter feil?
Må også nevne at slangen/ventilen til vakumbeholderen i bagasjerommet var sprukket. Har prøvd å lime den med Tech7. Men jeg skjønner meg ikke på den. Jeg er ikke i stand til å blåse/suge luft gjennom den. Men jeg tror neppe at det har noe med at kupévifta ikke går?
OG900 kupe´vifte har stoppet
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: OG900 kupe´vifte har stoppet
OG900 er desverre upløyd mark for meg (gikk 99 - 9-5). Kanskje kan du selv ha hjelp av informasjonen på side 208 og utover i servisemanualen: https://drive.google.com/file/d/1q_IFS6 ... zWztG/view. Der er jo også en enkel feilleitingsprosedyre.
Slangen/ventilen til vakumbeholderen i bagasjerommet har nok ikke noe med kupévifta å gjøre nei, slik jeg tolker funksjonen dens.
Slangen/ventilen til vakumbeholderen i bagasjerommet har nok ikke noe med kupévifta å gjøre nei, slik jeg tolker funksjonen dens.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Takker!
Beskrivelsen her var hakket mer detaljert enn i Bentley-manualen. Har feilsøkt i dag. Jording måles OK. Og vifta får strøm. Men før jeg konkluderer med at vifta er kaputt skal jeg belaste kretsen. Kan være en dårlig kopling i pluss.
Det er jo en hekkans jobb å bytte den vifta. Så om den er kaputt blir det et prosjekt. Hele dashbordet må jo ut! Og i så fall vil jeg bytte ut det sprukne US-dashbordet med et perfekt et. Time vil show!
Beskrivelsen her var hakket mer detaljert enn i Bentley-manualen. Har feilsøkt i dag. Jording måles OK. Og vifta får strøm. Men før jeg konkluderer med at vifta er kaputt skal jeg belaste kretsen. Kan være en dårlig kopling i pluss.
Det er jo en hekkans jobb å bytte den vifta. Så om den er kaputt blir det et prosjekt. Hele dashbordet må jo ut! Og i så fall vil jeg bytte ut det sprukne US-dashbordet med et perfekt et. Time vil show!
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Se det ja, direkte servicevennlig montering er det vel ikke . Prosedyre på "side" 854-27 (39): https://drive.google.com/file/d/1eGZFzx ... zHb9Z/view.
Ett forsøk for om mulig påvise at det kan være (kull)børstene som har fått det: tenningsnøkkel ute (kontrollér at det ikke er spenning på sikring #9 til vifta), og ta den så ut. Med bryteren for ventilasjonen i første posisjon etter "AV" måles det motstand fra den pinnen som ikke går mot batteriet til et godt, uisolert punkt på chassis. Dette er da en måling gjennom vifta som normalt skulle gi en lav verdi, i samsvar med effekten til vifta. Nå kjenner jeg ikke til den, men er den 50-100 W og i orden vil motstandsmålingen gi 1,5-3 ohm (ca.). Er børstene nedslitt eller kommutatoren brent kan det være at dette viser seg som en høyohmig måling.
Ett forsøk for om mulig påvise at det kan være (kull)børstene som har fått det: tenningsnøkkel ute (kontrollér at det ikke er spenning på sikring #9 til vifta), og ta den så ut. Med bryteren for ventilasjonen i første posisjon etter "AV" måles det motstand fra den pinnen som ikke går mot batteriet til et godt, uisolert punkt på chassis. Dette er da en måling gjennom vifta som normalt skulle gi en lav verdi, i samsvar med effekten til vifta. Nå kjenner jeg ikke til den, men er den 50-100 W og i orden vil motstandsmålingen gi 1,5-3 ohm (ca.). Er børstene nedslitt eller kommutatoren brent kan det være at dette viser seg som en høyohmig måling.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Takk igjen. Nå har jeg kjørt belastningstest på kretsen. Og alt virker. Så da er dessverre vifta kaputt!
Bare ut i markedet for å finne vifte. Og også finne et sprekkfritt dasbord. Så om noen har et liggende, gi meg et hint!
Bare ut i markedet for å finne vifte. Og også finne et sprekkfritt dasbord. Så om noen har et liggende, gi meg et hint!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei Knut! Du har caben enda! Bra du holder den ved like. Jeg har sett et dashbord på finn, og fant igjen annonsen:
https://www.finn.no/202801971
Det er da ikke så veldig mye jobb å ta ut dashen på og900, men litt pill er det med gammel sprø plast. Vær forsiktig når du trekker ut fronten med bryterne i, og når den monteres igjen.
https://www.finn.no/202801971
Det er da ikke så veldig mye jobb å ta ut dashen på og900, men litt pill er det med gammel sprø plast. Vær forsiktig når du trekker ut fronten med bryterne i, og når den monteres igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan