Ny Pioneer 2-DIN stereo i 9-5 MY05 - Feil med rattknapper
Moderator: Moderatorer
Monterte før påskeferien en Pioneer AVIC-F960DAB i bilen min - SAAB 9-5 Vector Estate 2,0t Aut.MY05 med AS3 stereo.
Leste gjennom tråden på saabworld.net (http://saabworld.net/f29/aftermarket-au ... -9-5-a-84/ ) før jeg startet.
Kjøpte Connects2 2-DIN ramme for SAAB 9-5 samt Connects2 rattadapter/ISO-kontakter CTSSA0022 med Pioneer-kabel i lag med Pioneer-spilleren.
I tillegg kjøpte jeg to sett med "Ground Loop Isolators" som jeg loddet inn på ISO-kontakten i rattadaptersettet for å koble linjeutgangene fra Pioneer-spilleren mot bilens originale Harman Kardon-forsterker slik at signalet blir mest mulig likt det balanserte signalet fra originalspilleren.
Har koblet inn bilens originale telefonmikrofon for handsfree, koblet inn original FM-antenne, montert medfølgende GPS- og DAB-antenner, koblet til ryggesignal og hastighetspuls fra ledningsnettet i bunn av venstre A-stolpe og parkeringsbremsesignal fra håndbrekkontakten. Alt fungerer brillefint - bortsett fra rattknappene.
Hadde lest på forhånd på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml at det kom et skifte i oppsettet av signalene fra rattknappene på 9-5 i forbindelse med at det kom rattstyring (Sentronic) av automatgiret fra og med modellår 2003. Jeg var derfor litt skeptisk til Connects2-adapteret siden det ikke stod noe modellskille for 9-5 rundt 2003 i beskrivelsen. Selgeren hadde ikke inne Pioneers eget adapter CA-R-PI.192 hvor jeg hadde lest bruksanvisningen og sett at det skulle passe fra og med 2003.
Connects2-adapteret virket akkurat slik som fryktet - rattknappene mine gir feil signaler i forhold til det adapteret er laget for.
- Volum- på rattet fungerer som Volum+ (1,2V)
- Girknappene bak rattet fungerer som Volum- (0,4-0,8V),
- Volum+ på rattet fungerer som "SRC" (1,7-1,8V) etc
Dette stemmer helt med det som tabellen i mitt-eget.com indikerer. Rattadapteret tolker signalene i min bil som om de skulle komme fra en tidligere årsmodell. Jeg bestilte derfor et Pioneer-adapter CA-R-PI.192 og håpet det skulle gjøre susen.
Monterte Pioneer-adapteret i går kveld, og det fungerer akkurat like dårlig. Det ser forresten identisk ut med Connects2-adapteret bortsett fra manglende Connects2-klistremerke og andre sifre på "typebetegnelse"-klistremerket.
Hva skal til for å få det riktig?
Kan det være feilproduksjon/feilmerking på Pioneer-adapteret, eller finnes det ikke noe rattknappadapter som fungerer mot SAAB 9-5 MY05 med automatgir?
Kan jeg ha koblet meg inn på feil kabel? - Jeg har koblet adapteret til en av kablene under rattstammen.
Leste gjennom tråden på saabworld.net (http://saabworld.net/f29/aftermarket-au ... -9-5-a-84/ ) før jeg startet.
Kjøpte Connects2 2-DIN ramme for SAAB 9-5 samt Connects2 rattadapter/ISO-kontakter CTSSA0022 med Pioneer-kabel i lag med Pioneer-spilleren.
I tillegg kjøpte jeg to sett med "Ground Loop Isolators" som jeg loddet inn på ISO-kontakten i rattadaptersettet for å koble linjeutgangene fra Pioneer-spilleren mot bilens originale Harman Kardon-forsterker slik at signalet blir mest mulig likt det balanserte signalet fra originalspilleren.
Har koblet inn bilens originale telefonmikrofon for handsfree, koblet inn original FM-antenne, montert medfølgende GPS- og DAB-antenner, koblet til ryggesignal og hastighetspuls fra ledningsnettet i bunn av venstre A-stolpe og parkeringsbremsesignal fra håndbrekkontakten. Alt fungerer brillefint - bortsett fra rattknappene.
Hadde lest på forhånd på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml at det kom et skifte i oppsettet av signalene fra rattknappene på 9-5 i forbindelse med at det kom rattstyring (Sentronic) av automatgiret fra og med modellår 2003. Jeg var derfor litt skeptisk til Connects2-adapteret siden det ikke stod noe modellskille for 9-5 rundt 2003 i beskrivelsen. Selgeren hadde ikke inne Pioneers eget adapter CA-R-PI.192 hvor jeg hadde lest bruksanvisningen og sett at det skulle passe fra og med 2003.
Connects2-adapteret virket akkurat slik som fryktet - rattknappene mine gir feil signaler i forhold til det adapteret er laget for.
- Volum- på rattet fungerer som Volum+ (1,2V)
- Girknappene bak rattet fungerer som Volum- (0,4-0,8V),
- Volum+ på rattet fungerer som "SRC" (1,7-1,8V) etc
Dette stemmer helt med det som tabellen i mitt-eget.com indikerer. Rattadapteret tolker signalene i min bil som om de skulle komme fra en tidligere årsmodell. Jeg bestilte derfor et Pioneer-adapter CA-R-PI.192 og håpet det skulle gjøre susen.
Monterte Pioneer-adapteret i går kveld, og det fungerer akkurat like dårlig. Det ser forresten identisk ut med Connects2-adapteret bortsett fra manglende Connects2-klistremerke og andre sifre på "typebetegnelse"-klistremerket.
Hva skal til for å få det riktig?
Kan det være feilproduksjon/feilmerking på Pioneer-adapteret, eller finnes det ikke noe rattknappadapter som fungerer mot SAAB 9-5 MY05 med automatgir?
Kan jeg ha koblet meg inn på feil kabel? - Jeg har koblet adapteret til en av kablene under rattstammen.
Re: Ny Pioneer 2-DIN stereo i 9-5 MY05 - Feil med rattknappe
Det du trenger er ett programerbart adapter som forøvrig bilradiospesialisten fører. Har hatt samme på min my04 med automat da jeg satte inn en f60DAB i fjor sommer. Det må balles litt till med en motstand over signalledningen for at det skul fungere optimalt, mn det lar seg gjøre. Det er nettopp girknappene som er vanskelig å skille fra resten da de er inne i samme motstandskretsen. Å finne ett adapter som er tilpasset disse bilene uten modding skal du bare gi opp. Kjøp ett programerbart ett. De passe mot pioneer plug and play og bruksanvisningen er god. Disse kan også oppgraderes firmware i via USB og har en grei supportbase i ryggen fra utvikleren.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Takk!
Tror da at jeg prøver PAC SWI-RC, evt. det som Bilradiospesialisten har. Snakket for øvrig med selger hos Bilradiospesialisten (de jeg kjøpte fra) som sa at de hadde slitt litt med en tilsvarende SAAB.....
Husker du evt. noen motstandsverdi og navn på det adapteret du kjøpte?
Fungerer rattgiringen som normalt?
Tror da at jeg prøver PAC SWI-RC, evt. det som Bilradiospesialisten har. Snakket for øvrig med selger hos Bilradiospesialisten (de jeg kjøpte fra) som sa at de hadde slitt litt med en tilsvarende SAAB.....
Husker du evt. noen motstandsverdi og navn på det adapteret du kjøpte?
Fungerer rattgiringen som normalt?
Ja har fått det til å fungere på en bil i allefall. Prøvd dette oppsettet på flere. Er en plage. Dvs alt funker mot spilleren med volum opp og volum ned, skipping av sang osv, men du risikerer dersom du er ivrig med manuellgiringen (som jeg personlig bruker en gang i året) at det i tillegg till å skifte gir ved betjening av girknapper, justerer volumet ett hakk opp eller ned for det er så inni hel@$%#% neppert. Det er der motstanden kommer inn. Det plager ikke meg mer enn at jeg lever med det, mn dersom jeg kommer over den bilen der selv dette ble fikset ved hjelp av motstanden så skal du få høre verdien osv.
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 glemte linken til adapteret
Edit: fikk adapteret tilnærmet gratis så det bør være noe hente på prisen. Skal sies at jeg har handlet en del der men fremdeles. Lite tips bare
Edit: fikk adapteret tilnærmet gratis så det bør være noe hente på prisen. Skal sies at jeg har handlet en del der men fremdeles. Lite tips bare
Hvilke bildata kan leses ut av displayet på denne radioen. Og kommuniserer den med sid. Jeg har vurdert å skaffe meg en slik en.
2002 9-5 Aero automat
Jeg har ikke sett noe sted at folk har fått den koblet opp mot SID eller bilens CAN bus, men jeg har hentet ut "speed pulse" fra ABS-/speedometersensor slik at navigasjonen beregner riktig hastighet og avstand i tunneler.ut218 skrev:Hvilke bildata kan leses ut av displayet på denne radioen. Og kommuniserer den med sid. Jeg har vurdert å skaffe meg en slik en.
Tror nok at SAAB er for liten, gammel og sær til at Pioneer gidder å lage SAAB-spesifikk SW som henter ut noe fornuftig.
Om du har hdmi inn på enheten kan du enkelt bruke løsninger med feks Arduino eller RasperryPi som er koblet mot bus og gir deg søkkevis med info. Den infoen du vil ha egentlig. Har det i min bil og har alt fra playstation og NES til feilkoder, temperaturer og diverse annet:)
Synd pioneer ikke har spesiallaget for saab. Men hvis vw kan hente ut flere funksjoner må det da være mulig å bruk vw oppsett og deretter ha en vw gateway mot canbus. Er dette enkelt å få til?
2002 9-5 Aero automat
Re: Ny Pioneer 2-DIN stereo i 9-5 MY05 - Feil med rattknapper
Jeg holder på å montere noe tilsvarende i skrivende stund med Ca-r-pi.192 i en mai-modell MY02 9-5. Jeg sliter med at jeg ikke finner hvor car-pi-mellomleddet skalplugges i. Jeg finner ikke pluggendypt under dashet, ogom jeg tar av lokket rett innenfor rattet (der man får tilgangtil visker-brytere og slikt) finner jeg en plugg som er lik, men speilvendt, slik at den ikke passer. Hvor finner jeg pluggen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
'02 9-5 2.0T Vector stasjonsvogn (Steg 1 ved MGMotor.no)
Re: Ny Pioneer 2-DIN stereo i 9-5 MY05 - Feil med rattknapper
Så vidt jeg husker var det ikke noen plugg under rattet så ledningen til Car-Pi måtte kobles in med "strømtyv".
Ok. Noen som vet hvilke ledninger som blir rett? Lite keen på å utløse airbag eller noe sånt.
'02 9-5 2.0T Vector stasjonsvogn (Steg 1 ved MGMotor.no)