Saab 9-3 -00 Trionic/Twice problem

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
fpeders
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Saab 9-3 -00 Trionic/Twice problem

Legg inn av fpeders » 30 jul 2013, 13:11

Hei

Hjelper en som har en Saab 9-3 -00 154hk (B204E) manuell 5d, bilen har stått en stund før nåværende eier overtok den og bærer preg av å trenge litt tilsyn. Når bilen ble overtatt virket ikke nøkler/fjernkontroll (nøkkel ikke akseptert). Bilen kunne startes ved trykke på fjernkontrollen forut for start.
Siden det hadde vært vannlekkasje i bilen og twice boksen ikke så videre bra ut ble denne byttet med en ny med 2stk transpondere, fra ebay.
Når denne skulle programmeres inn glemte jeg å sjekke om "fest setebelte lyset" virket, noe det selvfølgelig ikke gjorde. Programmeringen ble avbrutt et par ganger før vi forsto dette og pæren ble byttet. Programmeringen ser tilsynelatende ok ut da den nå rapporterer 3 transpondere og 3 fjernkontroller, noe som stemmer med det vi har programmert inn. Når "immobiliseringsprogrammering" skal gjennomføres ser det ut som om at tech`en ikke får kontakt med trionic og etter en 20min trykker jeg på exit da det fortsatt står noe sånt som at "kommunikasjon etableres", etter 10-15 sek med venting kommer en "0-100%" linje opp og programmeringen sies å være ok, noe den neppe er. Etter mye om og men får vi kontakt med Trionic boksen, men alle informasjon om boksen er blank, foruten den siste linjen hvor det etter hvert kommer 7-8 " / " opp. Det er ikke noe problem å lese ut "live data" når bilen går osv. Tar løs boksen og ser at nummeret på boksen stemmer overens med delenummer til en Saab 9000 B234E med VSS. Er dette et slag forsøk på trimming…?
Hvis jeg får tak i en Trionic boks til samme år/modell vil denne da kunne settes inn og virke, regner med en «immobiliseringsprogrammering» må utføres, annet?
Det er jo selvfølgelig en mulighet for at problemene med programmering av twice/transponder i begynnelsen har klusset noe til lurer derfor på om en twice boks med tilhørende transponder tatt ut av en skrotet bil kan programmeres inn, eller er de man får kjøpt på f.eks ebay «gjort noe med» for å kan programmeres inn i en ny bil?
Alarm og fjernkontroller virker for øvrig nå inntil bilen er startet.
Vil det være mulig å bytte både twice og trionic samtidig fra forskjellige biler?
Er jeg helt på villspor?

MVH
Frode

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 -00 Trionic/Twice problem

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2013, 13:52

Har du mulighet til å lese ut hvilken program som ligger i Trionic-boksen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

fpeders
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Re: Saab 9-3 -00 Trionic/Twice problem

Legg inn av fpeders » 30 jul 2013, 14:41

Her en Tech 2, med den er alle feltene under informasjon blanke,
foruten det nederste feltet som jeg ikke husker heter. Det sto 6-8 skråstrek " / " der, kom opp etter en 5-10 sek. ellers intet.
Fikk heller ikke kontakt med Trionic uten at bilen hadde vært startet først, mulig det skal være sånn?
Forsøkte "immobiliseringsprogrammering" rett etter å ha hatt kontakt med Trionic, med samme resultat som tidligere.
Har ikke tilgang til annet utstyr.

MVH
Frode

Svar