*LØST* ACC Pikselfeil
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Bil: SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- Sted: Stavanger
*LØST* ACC Pikselfeil
Hei,
Som mange andre har jeg fått feil pikseler på ACC displayet. Siden problemet ligger i dårlig kontakt mellom printkortet og displayet vil jeg lodde noen ledninger i steden for den limte "bussen". Bussen er papirbasert og den har jeg allerede brent .
Det var ikke bare bare det å finne flussmiddelet (eneste butikk i Stavanger er Jula) men tynne nok ledninger klarer jeg ikke å finne. Noen som kan anbefale? Fant ikke noe på Clas Ohlson, Biltema, Jula...
Som mange andre har jeg fått feil pikseler på ACC displayet. Siden problemet ligger i dårlig kontakt mellom printkortet og displayet vil jeg lodde noen ledninger i steden for den limte "bussen". Bussen er papirbasert og den har jeg allerede brent .
Det var ikke bare bare det å finne flussmiddelet (eneste butikk i Stavanger er Jula) men tynne nok ledninger klarer jeg ikke å finne. Noen som kan anbefale? Fant ikke noe på Clas Ohlson, Biltema, Jula...
Sist redigert av andredob den 15 jun 2013, 12:08, redigert 1 gang totalt.
SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- Grunnladetrykk
Re: ACC Pikselfeil
Takk for denne! Da vet jeg i alle fall hvor jeg kan bestille en ny ribbon cabel. Men vil ikke problemet komme tilbake i og med at den delen er helt lik den som var montert originalt? Og den også limes og ikke loddes på kortet. Forstod ikke helt ut ifra beskrivelsen på denne siden hvordan kan feilen bli fikset? Jeg kalrer i hvert fall ikke å lime bedre enn det ble gjort på fabrikken. Eller overser jeg noe?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Utan å påberope meg å være nokon ekspert på området er vel problemet med den originale at limen vert dårlig og at kabelen løsnar. Derfor kan ofte strykejerntrikset fungere, sidan en får nok heft att i ei kortare periode.
Om feilen vil oppstå att? Godt mulig, alt medan det vert limt. Forhåpentligvis er greiene av betre kvallitet enn originalt. Men er vel ikkje so monge andre måtar å gjere dette på? Printet er vel i fleire lag, noko som vanskeliggjer lodding?
Om feilen vil oppstå att? Godt mulig, alt medan det vert limt. Forhåpentligvis er greiene av betre kvallitet enn originalt. Men er vel ikkje so monge andre måtar å gjere dette på? Printet er vel i fleire lag, noko som vanskeliggjer lodding?
-
- Grunnladetrykk
Takker for svaret! Da har jeg i hvert fall forstått alt riktig. Lim vil dessverre bli dårlig over tid. Jeg er overbevisst at problemet vil komme tilbake
Jeg tenkte å lodde noen veldig tynne ledninger (som jeg ikke kan finne) direkte på printkortene (simulere kabelen på en måte bare med enkle løse ledninger). Det blir smått men mulig å jobbe med.
Jeg hadde tilgang til en sånn type ledning på min forrige jobb. Vet dessverre ikke hvor denne ble kjøpt...
Jeg tenkte å lodde noen veldig tynne ledninger (som jeg ikke kan finne) direkte på printkortene (simulere kabelen på en måte bare med enkle løse ledninger). Det blir smått men mulig å jobbe med.
Jeg hadde tilgang til en sånn type ledning på min forrige jobb. Vet dessverre ikke hvor denne ble kjøpt...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... name=Kabel
Ville prøvd med en flatkabel for å få det litt mer ryddig, men koblingstråd fungerer sikkert også.
Ville prøvd med en flatkabel for å få det litt mer ryddig, men koblingstråd fungerer sikkert også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
Se der ja, der har vi noe. Takker! Bare synd at de har minimum 100m på rull. Ikke helt sikker på hvilket snitt må jeg gå for. Vet heller ikke om de selger til private kunder. Skal sjekke...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
De er vinklet mot bedriftsmarked, men man kan fint handle der som privatperson også. Ulempen er selvsagt som du sier at de inne selger slikt som metervare.andredob skrev:Se der ja, der har vi noe. Takker! Bare synd at de har minimum 100m på rull. Ikke helt sikker på hvilket snitt må jeg gå for. Vet heller ikke om de selger til private kunder. Skal sjekke...
Et annet alternativ er kanskje å kontakte din lokale audio/video reparatør? Det begynner å minke på disse etter hvert som det meste av elektronikk har blitt "bruk og kast", men her i Bergen finnes det i alle fall et par slike fremdeles.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
Strykejernreparasjon fungerer i beste fall bare noen dager. Det å bytte kabelsen selv er ikke så lett som det ser ut på youtube, men mange får det til. Hvis du setter bort hele jobben, så kan du sende det til http://www.displayspesialisten.no/ og betale ca 1700 for det, eventuelt kan du betale 650,- å få gjort den samme jobben her http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/Pro ... epair.html Begge gir livstidsgaranti og gjør en grei jobb.
-
- Grunnladetrykk
Ja, målet er å bruke en løsning der man lodder fast. Hjemmebakt limeløsning stoler jeg ikke på. De to "verkstedene" virker helt greie og seriøse men mitt ønske er å klare dette selv og spare litt
Elfa har riktige ledninger men de har faktisk så mange at det er vanskelig å velge i mellom. Jeg fant til slutt et radio verksted som hadde det jeg trengte til 0 kr En gammel datakabel (vet faktisk ikke hva slags). Det gikk ganske greit å lodde ledningene til printkortet og resultatet ser dere her nede:
Det jeg ikke forutså er at på displayet var det ikke noen loddepunkter. Det hele var bare laget av glass... Bare for å sjekke har jeg prøvd å lodde til pinnene på glasset, selvsagt uten å lykkes. Vet ikke hva slags materiale de pinnene på glasset er laget av... Da husket jeg plutselig at displayspesialisten skriver at han bytter både ribbon-kabel OG displayet. Nå forstår jeg at dette ikke er uten grunn... Etter et raskt søk på ebay kjøpte jeg dette: http://www.ebay.com/itm/251277879445?ss ... 1497.l2648
Merk at kabelen allerede sitter på.
Skal oppdatere senere når jeg får denne i postkassa mi...
Elfa har riktige ledninger men de har faktisk så mange at det er vanskelig å velge i mellom. Jeg fant til slutt et radio verksted som hadde det jeg trengte til 0 kr En gammel datakabel (vet faktisk ikke hva slags). Det gikk ganske greit å lodde ledningene til printkortet og resultatet ser dere her nede:
Det jeg ikke forutså er at på displayet var det ikke noen loddepunkter. Det hele var bare laget av glass... Bare for å sjekke har jeg prøvd å lodde til pinnene på glasset, selvsagt uten å lykkes. Vet ikke hva slags materiale de pinnene på glasset er laget av... Da husket jeg plutselig at displayspesialisten skriver at han bytter både ribbon-kabel OG displayet. Nå forstår jeg at dette ikke er uten grunn... Etter et raskt søk på ebay kjøpte jeg dette: http://www.ebay.com/itm/251277879445?ss ... 1497.l2648
Merk at kabelen allerede sitter på.
Skal oppdatere senere når jeg får denne i postkassa mi...
-
- Grunnladetrykk
Yahoo! Da har displayet kommet! Allerede på mandag, bare én uke etter bestillingen. Ferdig installert óg
Nå har jeg 100% fungerende acc display etter et par år med irritasjon Kostnaden ligger på moderate et par hundre kroner, forutsatt at en loddebolt har man fra før... Ikke så veldig mye jobb heller.
Det viktigste er å vite hva som skal gjøres/kjøpes (derfor denne "guiden").
Me happy!
Nå har jeg 100% fungerende acc display etter et par år med irritasjon Kostnaden ligger på moderate et par hundre kroner, forutsatt at en loddebolt har man fra før... Ikke så veldig mye jobb heller.
Det viktigste er å vite hva som skal gjøres/kjøpes (derfor denne "guiden").
Me happy!