Ettermontere xenon i langlys, 9-3SS -03

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bassibi
Sted: Troms

Ettermontere xenon i langlys, 9-3SS -03

Legg inn av Bassibi » 15 okt 2009, 18:45

Hei! Jeg lurte på om det er noen her på forumet som har ettermontert xenon i langlys, som kan forklare hvordan de innstallerte lysene i deres Saab. Er det slik at man må ta ut lyktene og deretter borre hull til xenon-instatsen, eller kan man bruke orginal-feste i lyktene? Har vanskelig for å forstå helt hvordan man skal kunne stille retninga på lysene om man borrer ut orginal feste.. Hvis dere har en "manual" eller guide på nettet så gjerne si ifra. Det gjelder altså LANG-lys, som fra tidl er vanlig halogen, som igjen kompanserer sammens med bi-xenon som er i nærlysene.

Håper på noen hjelpende svar, og trenger ikke høre hvor ulovelig dette er. Det vet jeg alt om :roll:
08 Saab 9-3 Turbo X
[x]03 Saab 9-3 SS Vector 2.0t -175hk *solgt*
[x]97 Chrysler Stratus LE 2.0 - 134hk *solgt*
[x]07 Honda CBR 125 *solgt*

zero cool
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1596
Bil: Saab 9-5 vector 2002
Sted: førde

Re: Ettermontere xenon i langlys, 9-3SS -03

Legg inn av zero cool » 15 okt 2009, 19:23

hei. nå har eg aldri bygd om til xenon på nåken bil men etter det eg har sjønt so må ein aldri bjunne å flytte på originalfesta til tykta. vanligviss på xenon kit så føller det med ei pære som skal passe den nåverende pæra som står i bilen. detter må det trekkest nye kabler frå pæra til høgspent enheten, som då igjen må ha strøm frå batteiet. høgspent enheten er vel berre til å finne enn passende plass i næreheten av lykta å feste.
no har jo eg aldri gjort det så rett meg viss eg tar feil, men utifrå det eg har sjønt så er det slik.

og anngåande det at det er ulovligt er det faktisk ikkje. så lenge kittet er E-merka og TUV godkjent så er det lov med uorginalt xenon på langlys. grunnen er at du i utgangspunktet ikkje har på langlys når andre bilar kjem i mot, og dermed ingen andre å blende.
mvh Ole

Saab 9-5 vector 02
Renault Laguna 97

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 okt 2009, 20:23

Flyttet til elektrisk
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 16 okt 2009, 13:58

Som det blir sagt her, så skal du ikkje bore ut orginalfeste til pærene. Du må kjøpe eit xenonkit som har lik lyspære som du har i langlysene dine (H1 eller H7?). Då skal pæra passe i orginal holder. Men man må ofte bore hol i plastlokket bakpå lykta, for å få plass til å føre ut ledningane og tilhørende kontakter.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Bil: SAAB 9-5

Legg inn av Daniel2.3t » 20 okt 2009, 19:50

Gjorde dette på 9-5 en min, så er sikkert ikke så stor forskjell:)

Er veldig lettvindt og koble til til xenonlys. Du må kjøpe et sett som passer til pæreholderen din, da ser festet på pæra identisk ut med den orginale pæra.
Du må borre et hull i dekselet/lokket som tetter lykta, slik at ledningenen til ballastene kommer ut. Det følger med en gummipakning som gjør at det vil være tett fordet.
Siden du ikke kan ta av ledningen som er festet på selve pæra, må du ta av festet som klemmer pæra inn i festet sitt så den blir der den skal, for at du skal klare og få inn pæra i festet sitt. ( Kan være litt knot, men går fint)
Når du har gjort dette er det bare og lokke igjen dekselet til lykta igjen, og feste ballastene et eller annet sted i motorrommet. Jeg brukte strips så jeg slapp og skru i karosseriet, og det funket veldig fint.

Det kan hende du må ha en feilkodefjerner hvis sid-en reagerer på xenonpærene.

Tar max 1 time og montere:D

Svar