Xenonlys går av og på

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
terjegus
Bil: 9-5 Biopower 2.0 2006

Xenonlys går av og på

Legg inn av terjegus » 06 aug 2009, 01:38

Har en SAAB 9-5, 2006 modell, gått 49000 km. Tre års grantien er utløpt (i juni).
Nå slukkes xenonlyset rett som det er. Noen ganger går den på igjen ved å skifte fra kjørelys til hellys og vice versa. Andre ganger ikke. For det meste er det høyre lys som slukkes, noen få ganger venstre eller begge. Lysene kommer alltid på når bilen startes, men kan bli borte etter en kort stund.
Kan det være lampene? Det er vel litt tidlig ut fra det som sies om holdbarhet og levetid. Eller kan det være styringssystemet til xenon-lysene. Eller noe annet?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Xenonlys går av og på

Legg inn av Andrew N1328 » 06 aug 2009, 05:45

Dette med levetid på pærene er vanskelig å si, du har ingen fast levetid. Det er veldig forskjellig, du kan ha ei pære som varer 5 mnd'er, og etterpå kjøpe fra nøyaktig samme produsent og den varer 4 år.

Hørtes veldig ut som at det er pærene det gjelder her. Får du ingen feilmelding?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

terjegus

Legg inn av terjegus » 06 aug 2009, 08:39

Glemte å si det. Varslet for xenon-systemet (den gule lampen) kommer opp hver gang.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 06 aug 2009, 15:24

Det er mest trolig pærene det gjelder. Ville sjekket de før jeg i det heletatt vurderte mer feilsøking.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

terjegus

Legg inn av terjegus » 06 aug 2009, 23:03

Det hjelper tydeligvis å besøke dette forumet. I dag har jeg kjørt fra Asker til Gålå uten noen lysproblemer. :D
Har en mistanke nå om at det kanskje skylde mye regn og fuktighet de siste dagene kan ha ført til dårlig kontakt et eller annet sted. For med godværet forsvant pr0blemene. Er det ikke noen sensorer ved høyre hjul og på bakakselen?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 08 aug 2009, 23:53

Hvis du sjekker denne tråden så får du endel tips om hva som kan være galt:
viewtopic.php?f=37&t=26155

Der kommer det opp hvor sensorene er plassert blant annet... men dette er kun for høydejusteringa. De blinker ikke om disse ikke fungerer, såvidt meg bekjent.

Det som er likhetstrekk mellom hver gang jeg har sett xenon-pærene ryker, er at de blinker ei stund, de kan være helt fine i lang tid, og blinke innimellom, så plutselig en dag er en eller begge døde...

terjegus

Legg inn av terjegus » 11 aug 2009, 12:11

Vel, da er det bare å lene seg tilbake og vente på et varslet dødsfall. I instruksjonsboken står det en stor advarsel om at xenonlyspærene bør skiftes på et SAAB-verksted. Hvordan er det å gjøre dette selv og hva slags lyspærer (merke) er det som kommer nærmest de rådyre originalpærene til Saab? Og hvor er de å få kjøpt?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 11 aug 2009, 17:42

terjegus skrev:Vel, da er det bare å lene seg tilbake og vente på et varslet dødsfall. I instruksjonsboken står det en stor advarsel om at xenonlyspærene bør skiftes på et SAAB-verksted. Hvordan er det å gjøre dette selv og hva slags lyspærer (merke) er det som kommer nærmest de rådyre originalpærene til Saab? Og hvor er de å få kjøpt?
Her får du kjøpt:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... llor.shtml
De jeg har iallefall...

Når det gjelder å skifte disse, så er det viktig at pærene er kalde, altså at de har vært av ei lita stund, og ikke under noen omstendigheter skru på de mens du holder på... ellers så er det jo standard for gasspærer at man ikke skal berøre glasset, da et evt. fett-lag kan få glasset til å eksplodere(bruk hansker;)

Nå er jeg litt usikker på hvordan det ser ut i motor-rommet på den modellen, og hvilken pære den bruker(samme som 02-??), men hos meg er det trangt på siden hvor luftinntaket er, og det som er vanskelig er å få på kontakten på undersida...
Første gang jeg skifta pærer brukte jeg ca 1 time, men nå bruker jeg 5 min ;)

trux
Bil: 2004 9-5 2.0t Vector Estate

Legg inn av trux » 11 aug 2009, 18:17

terjegus skrev:Vel, da er det bare å lene seg tilbake og vente på et varslet dødsfall. I instruksjonsboken står det en stor advarsel om at xenonlyspærene bør skiftes på et SAAB-verksted. Hvordan er det å gjøre dette selv og hva slags lyspærer (merke) er det som kommer nærmest de rådyre originalpærene til Saab? Og hvor er de å få kjøpt?
Her er det ganske kurante priser på pærer. Jeg kjøpte nettop Philips pærer herfra. SAAB bruker Osram Xenarc orginalt. Jeg er ganske over bevist at bilen din bruker D1S pærer. Men dobbeltsjekk dette før du bestiller :D

http://www.xenonlys.com/no/grp/xenon-or ... 1s-d2s.php
Andrew N1328 skrev:Når det gjelder å skifte disse, så er det viktig at pærene er kalde, altså at de har vært av ei lita stund, og ikke under noen omstendigheter skru på de mens du holder på... ellers så er det jo standard for gasspærer at man ikke skal berøre glasset, da et evt. fett-lag kan få glasset til å eksplodere(bruk hansker;)
At pæra kan eksplodere hvis man tar på den syns jeg høres litt drøyt ut. Men man skal jo uansett aldri ta på glasset på ei lyspære 8)
04 9-5 Vector 2.0t

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 11 aug 2009, 20:37

trux skrev:At pæra kan eksplodere hvis man tar på den syns jeg høres litt drøyt ut. Men man skal jo uansett aldri ta på glasset på ei lyspære 8)
Det høres kanskje dramatisk ut ja, men i realiteten er det mere et "poff" :p Har opplevd dette på blant annet pærer for arbeidslamper, og faktisk H4 pærer :S

terjegus

Legg inn av terjegus » 19 aug 2009, 20:00

Hei, takk for gode tips om kjøp av xenonpære. Er ikke kommet så langt ennå.
men hos meg er det trangt på siden hvor luftinntaket er, og det som er vanskelig er å få på kontakten på undersida...
Det ser trangt ut der ja.

Men hvorfor advarer SAAB så sterkt mot å gjøre dette selv. Er det pga eksplosjonsfare og problemer med å få den riktig på plass? Eller er det fordi verkstedet skal kunne hale inn bortimot 3000 kr. for jobben (1 pære), riktignok 1500 sv.kr. på mitt verksted i Sverige :D

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 19 aug 2009, 20:07

terjegus skrev:Hei, takk for gode tips om kjøp av xenonpære. Er ikke kommet så langt ennå.
men hos meg er det trangt på siden hvor luftinntaket er, og det som er vanskelig er å få på kontakten på undersida...
Det ser trangt ut der ja.

Men hvorfor advarer SAAB så sterkt mot å gjøre dette selv. Er det pga eksplosjonsfare og problemer med å få den riktig på plass? Eller er det fordi verkstedet skal kunne hale inn bortimot 3000 kr. for jobben (1 pære), riktignok 1500 sv.kr. på mitt verksted i Sverige :D
For å si det slik: Aldri undervurder folks dumhet... faren med å bytte xenonpæren forsvinner ved å la pærene hvile en stund etter bruk før man skifter, men finnes nok av folk ut i verden som kanskje ikke hadde skjønt seg på det. De er vel redd for å bli saksøkt tenker jeg...

terjegus

Legg inn av terjegus » 18 sep 2009, 23:11

Andrew N1328 skrev:
terjegus skrev:Vel, da er det bare å lene seg tilbake og vente på et varslet dødsfall. I instruksjonsboken står det en stor advarsel om at xenonlyspærene bør skiftes på et SAAB-verksted. Hvordan er det å gjøre Nå er jeg litt usikker på hvordan det ser ut i motor-rommet på den modellen, og hvilken pære den bruker(samme som 02-??), men hos meg er det trangt på siden hvor luftinntaket er, og det som er vanskelig er å få på kontakten på undersida...
Første gang jeg skifta pærer brukte jeg ca 1 time, men nå bruker jeg 5 min ;)
Klarte du det uten å demontere noe?

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andrew N1328 » 19 sep 2009, 14:25

terjegus skrev: Klarte du det uten å demontere noe?
Ja, men på siden hvor du har luftinntaket trenger du å dytte unna slangen litt...

Svar