Jeg trenger hjelp med lyset i instrumentpanelet på 9k 97mod
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
Jeg trenger hjelp med lyset i instrumentpanelet på 9k 97mod
Lyset i instrumentpanelet kommer og går som det selv vil. Når det er borte er det helt svart i instrumentpanelet bak rattet og dårligere belysning i resten av frontpanelet.
Jeg har hatt oppe dashbordet en gang tidligere, der jeg feilsøkte på måfå uten hell. Jeg trenger litt konkrete tips av dere som har kunnskpap på områet om hva jeg bør se etter hvor.
Jeg tror det er en dårlig kontakt en plass i dashbordet, da det tidligere hjalp å klappe litt lett oppå der for å få lyset tilbake. Styres alt lyset av en kraftig lyskilde, eller er det en hovedtilførsel til flere mindre lys?
Jeg har hatt oppe dashbordet en gang tidligere, der jeg feilsøkte på måfå uten hell. Jeg trenger litt konkrete tips av dere som har kunnskpap på områet om hva jeg bør se etter hvor.
Jeg tror det er en dårlig kontakt en plass i dashbordet, da det tidligere hjalp å klappe litt lett oppå der for å få lyset tilbake. Styres alt lyset av en kraftig lyskilde, eller er det en hovedtilførsel til flere mindre lys?
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Tror du kan starte med å sjekke dimmeren. Sitter på venstre side av rattet, ved høydejusteringen for hovedlysa. Hvis den er ok,kan det vel kanskje være dårlig kontakt ett sted... (kjempetips...... )
Dårlig kontakt i sikringen?
Dårlig kontakt i sikringen?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Edonis
- 0.7 bar
- Navn: Alexander
- Bil: 1995 Saab 9000 CD
- Sted: Asker
Dette problemet har jeg også i min -95. Som en midlertidig løsning hjelper det alltid å bare forsiktig berøre dimmeren, og skulle tro det bare var en løs kontakt, men har ikke hatt tid til å fikset problemet skikkelig. Det hender at lyset plutselig bare forsvinner hvis kjører over litt dårlig asfalt, og så kommer det like plutselig på igjen. Det er sjeldent borte i lengre stunder, men kjedelig allikevel..
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Jeg trenger hjelp med lyset i instrumentpanelet på 9k 97
Kan forsøke å guide en feilsøking her:frankrp skrev:Lyset i instrumentpanelet kommer og går som det selv vil. Når det er borte er det helt svart i instrumentpanelet bak rattet og dårligere belysning i resten av frontpanelet.
Først av alt trenger du følgende før du begynner;
-Haynes reparasjonsmanual (fåes på Biltema), denne inneholder koblingsskjemaer på det elektriske så du vet hvor du skal måle etter spenninger.
-Multimeter med voltmeter for likespenning.
Som Morten sier er det nok lurt å sjekke dimmeren. Denne drar man bare ut av hullet sitt, litt forsiktig da så klart. Vipp litt med skrujern langs kanten om den sitter litt fast. Sjekk at pluggen står skikkelig i, gjør den det så fortsett med følgende;
1- Mål først at det er 12V inn til dimmeren, se skjema i Haynes for å finne riktig ledning (husk tenning på). Hvis det ikke er 12V her ligger problemet før dimmeren et sted, og da må du nok ha ut hele dashbordet for å finne feilen...
2- Ta en stump ledning og "kortslutt" mellom 12V inn og en av utgangene til belysningen (tenning på). Hvis noen av pærene nå lyser må du ha ny dimmer, hvis det ikke lyser er det dårlig kontakt etter dimmeren et sted.
3- Er det kontaktfeil, begynn med å ta av lokket på dashbordet og sjekk at alle plugger til instrumentpanelet står i skikkelig. Prøv deretter punkt 2 igjen.
4- Dersom dette ikke hjelper, ta ut en av pærene (de med sorte sokler), og sjekk at den ikke er gåen. Bøy deretter kontaktene forsiktig en milimeter eller så utover, og sett den inn igjen. Gjenta punkt 2.
5- Lyser denne pæren nå gjør du samme operasjon på de resterende pærene.
Dersom du fremdeles ikke har lys nå vil jeg tippe at du har brudd i printet i instrumentene, og må ha det ut og lodde, eventuelt bytte print eller hele panelet.
Ellers fikset jeg akkurat lyset på en 9000 med samme symptomer, der var det dårlig kontakt mellom printet i instrumentpanelet og lyspærene. Skrudde ut pærene og bøyde kontaktene litt ut, så ble det flott.
Prøv å ta ut dimmeren og sjekk at pluggen står i, tar deg 2 minutter. Hvis ikke gå går du gjennom feilsøkingen.Edonis skrev:Dette problemet har jeg også i min -95. Som en midlertidig løsning hjelper det alltid å bare forsiktig berøre dimmeren, og skulle tro det bare var en løs kontakt, men har ikke hatt tid til å fikset problemet skikkelig. Det hender at lyset plutselig bare forsvinner hvis kjører over litt dårlig asfalt, og så kommer det like plutselig på igjen. Det er sjeldent borte i lengre stunder, men kjedelig allikevel..
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N569
- Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
- Sted: Ankenes
hmmm... Biltema har hverken nettbutikk eller filial her i Narvik.
Er det denne boka på bokkilden jeg trenger?
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2644
Som igjen muligens er det samme som denne
http://www.amazon.com/4-cylinder-Servic ... 1859607640
Er det denne boka på bokkilden jeg trenger?
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2644
Som igjen muligens er det samme som denne
http://www.amazon.com/4-cylinder-Servic ... 1859607640
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen