Kjøp av 9-5 stv 2,3t 185hk eller Aero
Moderator: Moderatorer
- wollis
- 1.2 bar
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Kjøp av 9-5 stv 2,3t 185hk eller Aero
Hei folkens! Jeg har forsøkt å lese en del tråder på forumet, men har ikke fått svar på alt jeg ønsker å erverve av kunnskap. Jeg håper jeg kan få svar på noe av det jeg lurer på ang. evt. kjøp av 9-5.
Da jeg ikke har hatt bil de siste 6 årene(utenlandsstudent) vet jeg at fremtidig forsikring nesten uansett hvilken bil det blir til slutt blir en dyr affære.
Jeg har luktet på 9-5 2,3t 185hk og Aero da jeg har inntrykk av(kanskje feilaktig) at 2,0t er noe undermotorisert med orginalt ant. hester. Med tanke på fremtidig familieforøkelse fra 2 til 3 må jeg tvinge litt fornuft inn i dette og vil derfor ha stasjonsvogn,-jeg synes dessuten stasjonsvogna er finere enn sedanen, men det er min smak.
Er det noen som vet om spesielt dyre serviceintervaller jeg burde prøve å unngå da jeg anskaffer "ny" bil? Evt. kmstand jeg burde unngå eller prute ekstra på hvis en ekstra dyr utgift lurer rundt hjørnet? Er aeroen uforholdsmessig mye dyrere å ha når det gjelder slitedeler og service med tilnærmet likt kjøremønster som ved en 185hk(bortsett fra forbruk)? Jeg har i grunn alltid vært bilgal i hjertet, men min studiesituasjon de siste åra har ikke gjort det særlig lett å leve ut den siden av meg selv...Dette VIL jeg gjøre noe med.
Vil jeg angre på aero når forsikringsinnbetalingsblanketten kommer og fortsette å angre eller kommer jeg til å tenke pyttpytt neste gang jeg setter meg i bilen? Jeg har vurdert en årgang fra 2000 og oppover til en pris mellom 150000 og 230000kroner. Kjøpesummen er egentlig ganske fleksibel da jeg har lagt meg på et forholdsvis lavt nivå iforhold til hva jeg etterhvert har råd til.
Jeg setter STOR pris på tilbakemeldinger som kan gjøre meg litt klokere og litt bedre forberedt til et fremtidig SAAB-kjøp!
Wollis.
Da jeg ikke har hatt bil de siste 6 årene(utenlandsstudent) vet jeg at fremtidig forsikring nesten uansett hvilken bil det blir til slutt blir en dyr affære.
Jeg har luktet på 9-5 2,3t 185hk og Aero da jeg har inntrykk av(kanskje feilaktig) at 2,0t er noe undermotorisert med orginalt ant. hester. Med tanke på fremtidig familieforøkelse fra 2 til 3 må jeg tvinge litt fornuft inn i dette og vil derfor ha stasjonsvogn,-jeg synes dessuten stasjonsvogna er finere enn sedanen, men det er min smak.
Er det noen som vet om spesielt dyre serviceintervaller jeg burde prøve å unngå da jeg anskaffer "ny" bil? Evt. kmstand jeg burde unngå eller prute ekstra på hvis en ekstra dyr utgift lurer rundt hjørnet? Er aeroen uforholdsmessig mye dyrere å ha når det gjelder slitedeler og service med tilnærmet likt kjøremønster som ved en 185hk(bortsett fra forbruk)? Jeg har i grunn alltid vært bilgal i hjertet, men min studiesituasjon de siste åra har ikke gjort det særlig lett å leve ut den siden av meg selv...Dette VIL jeg gjøre noe med.
Vil jeg angre på aero når forsikringsinnbetalingsblanketten kommer og fortsette å angre eller kommer jeg til å tenke pyttpytt neste gang jeg setter meg i bilen? Jeg har vurdert en årgang fra 2000 og oppover til en pris mellom 150000 og 230000kroner. Kjøpesummen er egentlig ganske fleksibel da jeg har lagt meg på et forholdsvis lavt nivå iforhold til hva jeg etterhvert har råd til.
Jeg setter STOR pris på tilbakemeldinger som kan gjøre meg litt klokere og litt bedre forberedt til et fremtidig SAAB-kjøp!
Wollis.
Re: Kjøp av 9-5 stv 2,3t 185hk eller Aero
aero har stivere understell enn 2,3, 2,0.. og seff sprekere motor. Utenom det er det vel ikke noe mere eller mindre slitasje på aero da det er jo samme bil alltså 9-5..
Vil tenke meg at aero er rimeligere å forsikre enn biler med gti eller s i navnet utenom at jeg har sjekket.
På pre 2004 må du sjekker om det har blitt oppdatert veivhusventilasjonen og ulyder ifra reg kjede, på min f.eks har det byttet turbo uten å bytte veihusvent noe som jeg syntes er rart så kan hende at den oppdateringa ikke har så mye å si men deff pluss hvis det har blitt gjort.
Men viktigste er at det er servicehistorikk slik at man vet at olje og slitasjedeler er i orden
Vil tenke meg at aero er rimeligere å forsikre enn biler med gti eller s i navnet utenom at jeg har sjekket.
På pre 2004 må du sjekker om det har blitt oppdatert veivhusventilasjonen og ulyder ifra reg kjede, på min f.eks har det byttet turbo uten å bytte veihusvent noe som jeg syntes er rart så kan hende at den oppdateringa ikke har så mye å si men deff pluss hvis det har blitt gjort.
Men viktigste er at det er servicehistorikk slik at man vet at olje og slitasjedeler er i orden
- wollis
- 1.2 bar
Takk for svar Freddy85! Trenger alt av info, Aeroen vil IF uten bonus ha rundt ca. 26000kroner i året for...Vanlig 2,3t 185hk vil de ha ca. 16500kr for. Jeg stoler ikke helt på disse forsikringskalkulatorene, derfor jeg spør ang. forsikringspris.
Her er forresten en bil jeg har tittet på. Får se hva selgeren har å si utover de to linjene i beskrivelsen...
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
Wollis.
Her er forresten en bil jeg har tittet på. Får se hva selgeren har å si utover de to linjene i beskrivelsen...
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
Wollis.
Når jeg skulle forsikre min 2.3t ringte jeg omtrent alle forsikringsselskapene i hele Norge.
Prisene varierte utrolig mye. 14000 mellom høyest og lavest.
Terra var det billigste jeg fant.
Virker som om noen selskaper ser på 9-5`en som en høyrisikobil!
Anbefaler deg å kjøpe motor og girkasseforsikringen til IF i tillegg til den vanlige.
2.3 motoren er svartelistet, men får du godkjent motoren på et godkjent verksted selger de deg drivlinjeforsikring for 1000kr som varer i ett år.
Får du motor eller girkassehavari blir dette dekket.
Kjøper du nyere enn 2001 har Saab utvidet garanti på motorene sine. 8 år. Såfremt alle sevicer er fulgt. Og at nyeste veivhusventilasjon er montert. Da trenger du ikke IF sin.
Jeg kjøpte min første Saab i høst. 9-5 stasjonsvogn. Har hatt mange biler, men dette er den beste bilen jeg har eid. Fantasisk kjørekomfort. De går bra. Og kjempegod plass.
Prisene varierte utrolig mye. 14000 mellom høyest og lavest.
Terra var det billigste jeg fant.
Virker som om noen selskaper ser på 9-5`en som en høyrisikobil!
Anbefaler deg å kjøpe motor og girkasseforsikringen til IF i tillegg til den vanlige.
2.3 motoren er svartelistet, men får du godkjent motoren på et godkjent verksted selger de deg drivlinjeforsikring for 1000kr som varer i ett år.
Får du motor eller girkassehavari blir dette dekket.
Kjøper du nyere enn 2001 har Saab utvidet garanti på motorene sine. 8 år. Såfremt alle sevicer er fulgt. Og at nyeste veivhusventilasjon er montert. Da trenger du ikke IF sin.
Jeg kjøpte min første Saab i høst. 9-5 stasjonsvogn. Har hatt mange biler, men dette er den beste bilen jeg har eid. Fantasisk kjørekomfort. De går bra. Og kjempegod plass.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- wollis
- 1.2 bar
Tusen takk for en informativ post, hsd.
Godt å høre at du også er fornøyd med SAAB,-det gjør det desto mer fristende å kjøpe i nærmeste fremtid. Har vurdert å fly tur/retur Stavanger-Øst Europa når sommeren kommer, men jeg heller mer og mer mot en lang kjøretur.
Da vet jeg ihvertfall hvilket selskap jeg skal ringe etterhvert. Er vel heller ingen stor forskjell hvis forsikringen stiger med 1000kroner når jeg allerede risikerer å betale en formue i forsikring i utgangspunktet. Har du forresten blitt forespeilet fremtidig servicekostnad ved hvert intervall á 20000km?
Wollis.
Godt å høre at du også er fornøyd med SAAB,-det gjør det desto mer fristende å kjøpe i nærmeste fremtid. Har vurdert å fly tur/retur Stavanger-Øst Europa når sommeren kommer, men jeg heller mer og mer mot en lang kjøretur.
Da vet jeg ihvertfall hvilket selskap jeg skal ringe etterhvert. Er vel heller ingen stor forskjell hvis forsikringen stiger med 1000kroner når jeg allerede risikerer å betale en formue i forsikring i utgangspunktet. Har du forresten blitt forespeilet fremtidig servicekostnad ved hvert intervall á 20000km?
Wollis.
- Timon
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Hvordan øke bonus dobbelt så fort:
viewtopic.php?f=16&t=23681
Og av erfaring vil jeg på det sterkeste anbefale en NAF-test eller en IF-bruktbilgaranti-test (den er halvparten så billig men like omfattende)
viewtopic.php?f=16&t=23681
Og av erfaring vil jeg på det sterkeste anbefale en NAF-test eller en IF-bruktbilgaranti-test (den er halvparten så billig men like omfattende)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- wollis
- 1.2 bar
Takk, Timon!
Oioi, uerfaren som jeg er hadde jeg nesten glemt å spørre om NAF-test. Selvfølgelig skal det gjennomføres før en evt. handel blir gjort. Takk for forsikringslink!
Wollis.
Oioi, uerfaren som jeg er hadde jeg nesten glemt å spørre om NAF-test. Selvfølgelig skal det gjennomføres før en evt. handel blir gjort. Takk for forsikringslink!
Wollis.
Jeg gjør servicer selv. Så jeg aner ikke hva det koster.wollis skrev:Har du forresten blitt forespeilet fremtidig servicekostnad ved hvert intervall á 20000km?.
Men det blir anbefalt å bytte olje på disse bilene hver 10.000 km. Noen bytter på 5000 km. Dette gjør du fint selv.
Det er solide biler, med slitedeler som varer lenge. Er vel noen foringer i bakstillingen som slites fort på noen biler. Her anbefales det å bytte til Powerflex. Det har jeg gjort. Ligger guider her på forumet om hvordan du gjør det. Saab har faste priser på hva det koster å bytte disse foringene. Ihvertfall har Saab på Lillehammer det.
Men mine holdt 195.000 km før jeg måtte bytte dem!
En kollega hadde sin 2001 9-5 på service nå i høst. Den er gått 125.000. Det kostet 17.000 kr. Men da byttet han 4 bremseskiver og klosser.
Men det viktigste er å sjekke er veivhusventilasjon, turbo og register. Register er motor-ut-av-bilen-jobb og koster mye penger.
På min var dette gjort når jeg kjøpte den. Pluss ny turbo. Så med rett pleie går den nok noen hundretusen til.
Hvis det ikke er gjort anbefaler jeg deg å sjekke dette nøye. Er en strammeskrue du skal kunne se dette på. Men det vet de på NAF.
Jeg tok ikke NAF-test på min, men kjørte den til en Saab-forhandler.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Dersom du bor slik at du kan ta deg over grensen, så er det mye å spare på å ta service og reparasjoner i Sverige.
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei, og velkommen hit!
Dyreste service er 110 000, 210 000, 310 000 km osv... Høy kjørelengde er stort sett ikke noe problem. Mye småkjøring gir bare større problemer pga den feilkonstruerte veivhusventilasjonen på motorene fram til 2004. Med mye langkjøring ser de ut til å holde bedre.
Forskjellen mellom 2,3t og Aero motormessig er stort sett andre eksosventiler, turbo og software. Å oppgradere en 2,3t til aero er strengt tatt ikke noe problem, det er heller ikke noe problem å få en 2,0t til å gå bedre enn en standard aero. Spørsmål om trimming tar vi derimot i eget underforum. 2,0 har penere motorgange enn 2,3, men en original 2,0t er definitivt undermotorisert.
Biler med sportspakke har samme understell som aeroen, men for å være ærlig så trengs det en oppgradering uansett etter min mening. Sportsunderstellet gir derimot et greit utgangspunkt, da den allerede har lavere fjærer. Demperne og en del av foringene er det bare å kaste og oppgradere med én gang, enten du kjøper det ene eller det andre. 9-5en er etter min mening i utgangspunktet for myk og upresis, i tillegg er levetiden på støtdempere og en del av foringene uansett så kort, og prisen for å bytte til nytt originalt så høy, at det bare er å bytte til noe som er bedre (og iallfall ikke dyrere) med en gang.
Handler du en M02 eller nyere, så får du en vesentlig penere bil, og det kom en oppgradering av understellet i 2002 som absolutt er verdt å få med seg. Jeg har selv byttet til understell fra 2002 (samt front, hekk osv) på min 98-modell, men det enkleste er jo å kjøpe bilen ferdig... Kjøper du en M04 eller nyere, så får du en motor som ikke har problemer med veivhusventilasjonen og dermed potensiale for ras og dyre reparasjoner. Trenger ikke å være noe problem om man følger med og følger opp, men det krever kunnskap, og det er ikke nødvendigvis noe som følges opp av merkeverksted på service (merkeverkstedet her i Trondheim skuffer iallfall gang på gang, men du verden for en service de har på delelageret! ).
Skift olje minst hver 10 000 km.wollis skrev:Har du forresten blitt forespeilet fremtidig servicekostnad ved hvert intervall á 20000km?
Dyreste service er 110 000, 210 000, 310 000 km osv... Høy kjørelengde er stort sett ikke noe problem. Mye småkjøring gir bare større problemer pga den feilkonstruerte veivhusventilasjonen på motorene fram til 2004. Med mye langkjøring ser de ut til å holde bedre.
Forskjellen mellom 2,3t og Aero motormessig er stort sett andre eksosventiler, turbo og software. Å oppgradere en 2,3t til aero er strengt tatt ikke noe problem, det er heller ikke noe problem å få en 2,0t til å gå bedre enn en standard aero. Spørsmål om trimming tar vi derimot i eget underforum. 2,0 har penere motorgange enn 2,3, men en original 2,0t er definitivt undermotorisert.
Biler med sportspakke har samme understell som aeroen, men for å være ærlig så trengs det en oppgradering uansett etter min mening. Sportsunderstellet gir derimot et greit utgangspunkt, da den allerede har lavere fjærer. Demperne og en del av foringene er det bare å kaste og oppgradere med én gang, enten du kjøper det ene eller det andre. 9-5en er etter min mening i utgangspunktet for myk og upresis, i tillegg er levetiden på støtdempere og en del av foringene uansett så kort, og prisen for å bytte til nytt originalt så høy, at det bare er å bytte til noe som er bedre (og iallfall ikke dyrere) med en gang.
Handler du en M02 eller nyere, så får du en vesentlig penere bil, og det kom en oppgradering av understellet i 2002 som absolutt er verdt å få med seg. Jeg har selv byttet til understell fra 2002 (samt front, hekk osv) på min 98-modell, men det enkleste er jo å kjøpe bilen ferdig... Kjøper du en M04 eller nyere, så får du en motor som ikke har problemer med veivhusventilasjonen og dermed potensiale for ras og dyre reparasjoner. Trenger ikke å være noe problem om man følger med og følger opp, men det krever kunnskap, og det er ikke nødvendigvis noe som følges opp av merkeverksted på service (merkeverkstedet her i Trondheim skuffer iallfall gang på gang, men du verden for en service de har på delelageret! ).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1624
- Navn: Thomas Hansen
- Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
- Sted: Trondheim
Hei!
Jeg har nylig kjøpt meg en 9-5, 2,3t estate 01mod. Har hatt den i 2-3 uker nå og er fornøyd så langt.
I forbindelse med kjøp ble det tatt en IF bruktbiltest som kun viste noen mindre feil som def innerskjern foran, deksel under motor i plast, feste til tåkelys defekt og bakre foring foran snart klar for bytte. Testen kostet 1080,-.
Har vært inne til 110´km service og denne er kostbar. Ble ikke funnet noe mer på denne enn testen til IF. Når jeg tegnet forsikring hos IF gjelder garantien i 12mnd eller 16000km. (Garanti koster 1100,-)
Det er en gammel bil, men for min del ett løft i forhold til min Volvo 850, 2,0 med 126 hk. De er ca like kompakte, det tror jeg, men 9-5én er nok hakket mer moderne. Motoren er jo noe helt annet. Når det gjelder driftssikkerhet vil tiden vise. Volvoen har jeg hatt i ca 5 år uten noen problemer.
Så langt kan jeg ikke annet enn å anbefale deg å kjøpe en 9-5.
Thomas
Jeg har nylig kjøpt meg en 9-5, 2,3t estate 01mod. Har hatt den i 2-3 uker nå og er fornøyd så langt.
I forbindelse med kjøp ble det tatt en IF bruktbiltest som kun viste noen mindre feil som def innerskjern foran, deksel under motor i plast, feste til tåkelys defekt og bakre foring foran snart klar for bytte. Testen kostet 1080,-.
Har vært inne til 110´km service og denne er kostbar. Ble ikke funnet noe mer på denne enn testen til IF. Når jeg tegnet forsikring hos IF gjelder garantien i 12mnd eller 16000km. (Garanti koster 1100,-)
Det er en gammel bil, men for min del ett løft i forhold til min Volvo 850, 2,0 med 126 hk. De er ca like kompakte, det tror jeg, men 9-5én er nok hakket mer moderne. Motoren er jo noe helt annet. Når det gjelder driftssikkerhet vil tiden vise. Volvoen har jeg hatt i ca 5 år uten noen problemer.
Så langt kan jeg ikke annet enn å anbefale deg å kjøpe en 9-5.
Thomas
2001 9-5 SE 2,3t Estate
- wollis
- 1.2 bar
Tusen takk for svar, folkens! Takk for velkomsten!
Tusen takk for gode og informative svar!
Thomas.
Det er både positive og negative sider med alt, her er ei stor negativ side med hvor jeg bor,-Rogaland. Kan jo alltids lokke kona med på langtur...Mostra skrev:Dersom du bor slik at du kan ta deg over grensen, så er det mye å spare på å ta service og reparasjoner i Sverige.
Kan du eller noen andre si meg hva en slik oppgradering koster i deler? Jeg har heldigvis et familiemedlem som er god til å skru. Når det kommer til spørsmålet om det lokale merkeverkstedet holder mål, vet jeg ikke, men det er vel kun Bilpaviljongen A/S som selger nye SAAB i Stavanger? Er det noen som har noe positivt/negativt å si om disse?Ingvar N629 skrev: 9-5en er etter min mening i utgangspunktet for myk og upresis, i tillegg er levetiden på støtdempere og en del av foringene uansett så kort, og prisen for å bytte til nytt originalt så høy, at det bare er å bytte til noe som er bedre (og iallfall ikke dyrere) med en gang.
).
Tusen takk for gode og informative svar!
Thomas.
Til høyre på skjermen din har du noen som leverer fjører og dempere.
Klikk der så finner du priser.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- wollis
- 1.2 bar
Hehe, takk, jeg har sett litt på noen av disse, men jeg spurte kun fordi jeg ikke vet hva jeg bør sjekke pris på. Hvilket merke er demperne som er mest anbefalt for et rimelig komfortabelt, men sportslig oppsett? Ser Bilstein(Speedparts) har sport, sprint og racing. Er det sprint jeg burde velge for å beholde det meste av komforten fra org. oppsett med sportsunderstell?hsd skrev:Til høyre på skjermen din har du noen som leverer fjører og dempere.
Foringene(antar dette er bussningar på svensk) ser jeg det kun er ett alternativ av, så det regnestykket klarer jeg.
Er det noe annet som bør innregnes av delepriser i tillegg til foringer og dempere for å få godt veigrep?
Thomas.
Ring til Speedparts.
Det gjorde jeg. Meget god kundeservice der.
Større felger og dekk hjelper jo på bra veigrep.
Men det spørs jo hvor fort du egentlig har tenkt å kjøre?!
Jeg hadde aldri kjøpt det stiveste oppsettet og de største felgene og dekkene, for jeg vil beholde litt komfort.
Og du sier jo at bilen skal være familiebil.
Blir det for lavt og for stivt kommer nok konemor til å ha litt innvendinger
Fartsdumper osv som du må over.
Det gjorde jeg. Meget god kundeservice der.
Større felger og dekk hjelper jo på bra veigrep.
Men det spørs jo hvor fort du egentlig har tenkt å kjøre?!
Jeg hadde aldri kjøpt det stiveste oppsettet og de største felgene og dekkene, for jeg vil beholde litt komfort.
Og du sier jo at bilen skal være familiebil.
Blir det for lavt og for stivt kommer nok konemor til å ha litt innvendinger
Fartsdumper osv som du må over.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.