sars skrev:ko_dez !!!!!!!!
Hallo
Du mener vel ikke at det er verkstedet som har ansvaret hvis eier av bilen i dette tilfellet påstår at bilen rullet pga. et dårlig håndbrekk?? Bevis?? ,det ville bare bli påstand mot påstand.
Bilen er gammel og velbrukt og ingen kan bevise noeb ting i denne saken.
Dette ligner en viss sak i USA mellom Ford/Firestone og en bileier som kolliderte og ga Ford og deretter Firestone skylda.
Dette er litt anderledes. Dersom brekket var blitt brukt, og ikke virket, så vil dette kunne bevises gjennom å gjøre samme øvelse igjen og se om det fungerer da. Dersom det fungerer, så vet vi at bileier ikke strammet det godt nok. Dersom det ikke fungerer, så har ikke verkstedet gjordt jobben sin.
Om bilen stod i gir eller ikke er uvesentlig. Dersom håndbrekket feilet, så der det den feilen som forårsaket uhellet. At bileier burde ha brukt giret her også er riktig, men det skal jo holde med brekket. Det er ingen lov eller regel som krever at man bruker gir når man parkerer etter alt jeg kjenner til. Jeg har sluromat, så jeg får ikke lov å ikke sette bilen min i park, men med opelen jeg hadde før så hendte det jeg brukte kun brekk, spesielt steder med lite helning. Dersom verkstedet har gjordt jobben sin godt nok, og jeg har vedlikeholdt godt nok, så skal det være nok. Verkstedet kan ikke gjøre en dårlig jobb, og forvente å slippe unna med det fordi bileiere _bør_ bruke gir i tillegg.
Dersom du leier inn rørlegger for å fikse en lekkasje på kjøkkenet, og lekkasjen kommer tilbake etter to uker, så har ikke karen gjordt jobben sin. Han er da ansvarlig for å både fikse feilen, og betale for skadene den dårlige jobben hans har forårsaket. Fagfolk er desverre mindre og mindre stolte av jobben de gjør, men de har fremdeles en lovpålagt ansvar for det det gjør, og at de skal gjøre det skikkelig når de først gjør noe. Det rett og slett må være lov å stole på at et verksted som blir betalt for å fikse et håndbrekk faktisk utfører jobben, og at det de har gjordt fungerer i mer enn to uker.
I denne saken er det ingen tvil. Dersom det kan påvises feil ved reparasjonen av håndbrekket, så er verkstedet ansvarlig. De vil antagelig ikke dele synspunktet, fordi nordmenn tilnermet aldri benytter seg av den retten de har gjennom kjøpsloven. Like fullt så vil bileier her få fullt gjennomslag i samtlige av landets rettsinstanser dersom det måtte gå så langt.
Dette ligner ikke noe sak fra USA, da USA hverken har våre forbrukerrettigheter eller sunne fornuft. I den nevnte saken (tror jeg vet hvilken) så var det også endel tull angående kvaliteten på dekkene som var blitt levert med bilene da de ble solgt, noe som var en absurd mye større sak enn denne, og involverte utallige ulykker som var resultat av dårlig kvalitet på dekk.
Bare et skudd i blinde... Er du håndverker sars?
-Ko_deZ-