Hei
Jeg vurdere å skaffe meg en ny Saab..Det jeg ser på er en saab 9-3 vektor 2.0t MY 04. Den har har en km stand på 150000. Så spm er om dette er en bra bil eller om det er noen kjente svakheter med den ?
Takk for alle svar
9-3 vektor MY04 Er dette en bra bil ?vurdrer kjøp
Moderator: Moderatorer
-
- Bil: 9-3 ss 2004
- Sted: Ringebu
Re: 9-3 vektor MY04 Er dette en bra bil ?vurdrer kjøp
Jeg kjøpte maken bil (1,8t) i fjor sommer og har ikke opplevd noe tull. Eneste jeg er misfornøyd med er at den sporer litt. Har prøvd 2 forskjellige dekktyper, men ingen forskjell. Regner med det er bredden på dekket som er årsaken siden den føles helt annerledes med de noe smalere vinterdekkene.
Finnes helt sikkert bedre kvalifiserte brukere som kan svare deg bedre men dette var min erfaring
Finnes helt sikkert bedre kvalifiserte brukere som kan svare deg bedre men dette var min erfaring
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Jeg har en 03 9-3SS, opprinnelig en godt utstyrt 1,8t som har fått litt oppgraderinger, den har nå gått ca 165000 og har ingen spesielle slitasje tegn. Det er kjent for å være driftsikkre biler med relativt lave driftskostnader. Som alle Saaber er den ikke den som drikker minst, men snill på andre kostnader. Spesielt 03 og delvis 04 hadde noen elektriske barnesykdommer, men de fleste har nok vist seg og er plukket av nå vil jeg tro, men det kan jo dukke opp noe. Bensinmåler feil er en slik. Fjærene forran er for dårlige og det er ikke uvanlig at de har/får brudd. Servopumpa blir drevet av kammen og en eller annen gang så starter pakningen å svikte og det lekker motorolje inn i servoen. Verkstedene skifter hele pumpa, men det er visst en smal sak å bare skifte pakningen. Begge disse tingene var skiftet på min før jeg kjøpte den, kankje rundt 110000. Det sitter plastglidere på vindusheisene som det ikke er uvanlig at ryker, og da må hele skiftes, jeg har skiftet begge forran mot brukte fra Sverige.Kupevifta på 03 og 04 har lett ofr å få fuktighet og lageret går da tørt og begynner å pipe og jamre seg. Det er en enkel sak å ta ned vifta å smøre, jeg gjorde et forsøk med WD40 og det holdt nesten 2 år før jeg må ta den ned igjen å gjøre det på nytt. Verkstedene vil også her bytte ut vifta.
Hvis du liker bra lyd i stereon så anbefaler jeg se etter en bil med et av de med 6x9 høytalere i hattehylla. Det minste er ikke all verden og det er ikke bare enkelt å oppgradere ettersom det er optisk kabling på bilene opp til 06. Eller vil jeg uten tvil anbefale Vektor som et minimum, bare setene er verd det. Linear er enklere utstyrt, og den og ARC har flate og ikke langt unna dårlige seter.
Det er det jeg kommer på i farten. Men der er en god bil som oppleves driftsikker og solid med fine kjøreegenskaper. Bilene trekker godt og tåler meget godt oppgraderinger samtidig som det er relativt lite feil på de. Gunstig å kjøpe og nå
Hvis du liker bra lyd i stereon så anbefaler jeg se etter en bil med et av de med 6x9 høytalere i hattehylla. Det minste er ikke all verden og det er ikke bare enkelt å oppgradere ettersom det er optisk kabling på bilene opp til 06. Eller vil jeg uten tvil anbefale Vektor som et minimum, bare setene er verd det. Linear er enklere utstyrt, og den og ARC har flate og ikke langt unna dårlige seter.
Det er det jeg kommer på i farten. Men der er en god bil som oppleves driftsikker og solid med fine kjøreegenskaper. Bilene trekker godt og tåler meget godt oppgraderinger samtidig som det er relativt lite feil på de. Gunstig å kjøpe og nå
- Lasselee
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2314
- Bil: 03 9-5 2.0t
MY04 er første med nyeste veivhusventilasjon. Pass på at det er en 04, og ikke en overligger fra 03.
Tusen takk for utfyllende svar Jeg skal ta med meg denne smørbrødlista når jeg skal se på bilen i dag
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Er det noe forskjell i veivhusvent. på NG9-3 da?
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Problemer med veivhusventilasjonen gjelder 9-5 og 9-3 fra før 03 og ikke 9-3SS. Den nye 9-3 SS fra 03 og framover har ikke samme motor og ikke de problemene med veivhusvetilasjon.LASSELEE skrev:MY04 er første med nyeste veivhusventilasjon. Pass på at det er en 04, og ikke en overligger fra 03.
Da ble det ny brukt Saab på meg så nå har jeg to...en cab og en 9-5 Og takk for hjelpen alle sammen det er kjempe fint og hjelpsomt at dette er et aktiv forum